آفتاب

احتمال مرگ و جراحت در تصادف با چه سایز خودروهایی بیشتر است؟/نتایج تحقیقات در آمریکا

احتمال مرگ و جراحت در تصادف با چه سایز خودروهایی بیشتر است؟/نتایج تحقیقات در آمریکا

بر اساس آمار خسارات جانی در تصادفات خودرویی آمریکا، با کوچک‌ شدن سایز بدنه، احتمال آسیب فیزیکی و مرگ سرنشینان افزایش پیدا می‌کند.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از زومیت،بنیاد بیمه و امنیت بزرگ‌راه‌های آمریکا، خودروهای دخیل در تصادفات سال ۲۰۱۴ این کشور را مورد بررسی قرار داده است. بر طبق این تحقیق، خودروهای کلاس کامپکت بیشترین آمار مرگ سرنشینان را به همراه داشته‌اند و در سمت مقابل، مدل‌های کلاس لوکس کمترین میزان جراحات منجر به فوت را نشان می‌دهند.

در میان خودروهای کامپکت، مینی‌های چهاردر با آمار ۸۷ کشته در یک میلیون، مرگ‌آورترین خودروهای آمریکا بوده‌اند. بالاترین میزان امنیت جانی هم به شاسی‌بلندهای فول‌سایز و لوکس اختصاص داشته که ۶ کشته در میلیون بوده است. در مجموع، احتمال مرگ هر شهروند آمریکایی در خودرو، ۳۰ نفر به یک میلیون گزارش شده است.

مرگ‌آورترین خودروی آمریکا در سال ۲۰۱۴، مدل اکسنت از هیوندای بوده که از هر ۱ میلیون دستگاه، ۱۰۴ سرنشین خود را از دست داده است. مدل ریو از کیا با آمار ۱۰۲ کشته در میلیون، رتبه‌ی دوم لیست را در اختیار دارد و مدل GT86 از تویوتا، شاخص ۱۰۱ را به دست آورده است. دیگر خودروهای کشنده‌ی بازار آمریکا عباتند از: شورولت اسپارک (جانشین مدل ماتیز)، نیسان ورسا، فورد فیستا، کیا سول، دوج چلنجر، نیسان تایتان، نیسان سنترا، فورد فوکوس، کرایسلر 200 و هیوندای جنسیس.

جالب است بدانید که خودروهایی با تیراژ بالا در آمریکا وجود دارند که حتی یک کشته در سال ۲۰۱۴ نداشتند. این مدل‌ها، مثل آئودی Q7، جیپ چروکی، مزدا CX-9، مرسدس بنز کلاس M، فولکس‌واگن تیگوان، فورد اکسپلورر، لکسوس RX و وانت تویوتا تاکوما، عموما در کلاس کراس‌اوور و شاسی‌بلند هستند. در میان سواری‌ها، مثل سال‌های گذشته، خودروهای بی‌ام‌و سری 5 و مرسدس کلاس E، همراه با لکسوس CT-200h، کمترین میزان فوت سرنشینان را داشته‌اند. [span]

[span]

دیگر نکته‌ مهم در آمارهای ارائه‌شده توسط بنیاد بیمه و امنیت بزرگ‌راه‌های آمریکا (IIHS)، تمرکز بر خودروهای مدل ۲۰۱۲ به بعد است. از سویی دیگر، خودروهایی که مدل قبل از ۲۰۱۱ ساخته‌ شده‌اند، اما فناوری ایمنی و طرح بدنه‌ی آن‌ها تا سال ۲۰۱۴ تغییر نکرده است نیز در این تحقیق لحاظ شده‌اند. علاوه بر این، تمامی مدل‌هایی که در این فهرست حضور دارند، آمار فروش بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه در سال را به همراه داشته‌اند.


بنیاد بیمه و امنیت بزرگ‌راه‌های آمریکا اعلام کرده است که نمودار مرگ و جراحات در تصادفات این کشور، در حال افزایش است و در سال ۲۰۱۵، حدود ۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل بیشتر شده است. این نهاد پیش‌بینی می‌کند که آمار فوت در تصادفات آمریکا روند افزایشی خود را حفظ کند؛ اما با رشد فناوری‌های ایمنی و امکانات جاده‌ها در سال جدید، با شیب ملایم‌تری در مقایسه با سال‌های قبل کاهش داشته باشد.

در پایان این مطلب، نباید فراموش کرد که افراد استفاده‌کننده از خودروهای مختلف، در آمار تصادفات آن‌ها شریک هستند. به عنوان مثال، سرنشینان هیوندای اکسنت عموما قشر جوان و دانشجویان هستند که نه‌تنها تجربه‌ی رانندگی کمی به همراه دارند؛ به دلایل اقتصادی، حداقل آپشن‌های ایمنی را خریداری می‌کنند. این موضوع، استفاده‌کنندگان از دوج چلنجر و تویوتا GT86 را نیز شامل می‌شود؛ چراکه این افراد عموما به رانندگی اسپرت با سرعت بالا علاقه‌مند هستند. با این اوصاف، می‌توان رانندگان خودروهای لوکس و شاسی‌بلند را افرادی میان‌سال با سبک رانندگی آرام و محتاط در نظر گرفت که همراه با فناوری بالا و آپشن‌های ارزشمند ایمنی در مدل‌های این کلاس، کمترین آمار مرگ را ارائه می‌کنند.

۵۴۵۴

کد N1705743

وبگردی