آفتاب

عملیات لوله گذاری سکوی 14 ای پارس جنوبی به پایان رسید

عملیات لوله گذاری سکوی 14 ای پارس جنوبی به پایان رسید

بوشهر- ایرنا- مجری طرح توسعه فاز 14 پارس جنوبی گفت: عملیات لوله گذاری خط لوله 32 اینچ سکوی 14 ای و 4.5 اینچ تزریق گلایکول این فاز به طول 103 کیلومتر پایان یافت.

به گزارش ایرنا، روابط عمومی شرکت نفت و گاز پارس روز یکشنبه به نقل از حمید رضا مسعودی افزود: با توجه به پایان عملیات حفاری 11حلقه چاه سکوی 14سی در 10 روز آینده و پس از مساعد شدن شرایط جوی، عملیات لوله گذاری میانی و اتصال این سکوی اقماری به سکوی 14 ای آغاز می شود.
وی با اشاره به اینکه عملیات حفاری 11 حلقه چاه سکوی 14 ای تا پایان خردادماه به اتمام می رسد، اضافه کرد: با پایان عملیات یادشده، فعالیت های مرتبط با لوله گذاری به منظور برداشت گاز معادل یک فاز استاندارد از طرح توسعه فاز 14 محقق خواهد شد.
مجری فاز 14 پارس جنوبی بیان کرد: همچنین پس از اتمام لوله گذاری، عملیات تکمیلی و هیدرو تست مربوط به خط لوله این سکو تا پالایشگاه خشکی آغاز و پیش بینی می شود عملیات تکمیلی خط لوله سکوی 14ای تا آذر ماه سال جاری به اتمام برسد.
مسعودی گفت: با اتمام عملیات حفاری تکمیلی چاه ها و خط لوله سکوی ا4 ای، تولید گاز از این سکو با ظرفیت 14،2 میلیون مترمکعب تا پایان آذرماه آغاز خواهد شد.
وی به حفاری چاه های موقعیت سکوهای 14 بی و 14 دی اشاره کرد و گفت: حفاری در موقعیت این سکوها با پیشرفت قابل قبولی در دست اجراست و با پایان این عملیات و دریافت لوله های سی آر ای مربوطه، فعالیت های تکمیلی آنها هم آغاز می شود.
مجری فاز 14 درباره 2 سکوی اصلی در دست ساخت فاز 14 در یارد بندرعباس گفت: هم اکنون سکوی 14 ای با پیشرفت 91 درصد وسکوی 14بی این طرح با پیشرفت 80 درصد در یارد شرکت ایزو ایکو در مراحل پایانی ساخت قرار دارد.
مسعودی با اشاره به ترزیق منابع مالی صورت گرفته، در فاز 14 گفت: سکوی 14 ای در 2 ماه آینده به پیشرفت حداکثری رسیده و با پایان عملیات حفاری برای نصب در موقعیت جکت حمل می شود.
وی افزود: همچنین برای تامین کالاهای باقیمانده مورد نیاز سکوی 14 بی هم برنامه ریزی دقیقی صورت گرفته است، به نحوی که انتظار داریم این سکو هم تا پایان تیرماه به پیشرفت قابل قبولی برسد.
مسعودی گفت: انتظار داریم تا پایان تیر و اواسط مردادماه 2 سکوی اصلی هرکدام با ظرفیت برداشت 14،2 میلیون متر مکعب گاز آماده حمل و نصب در موقعیت فراساحل فاز 14 پارس جنوبی شود.
6047/6043**
خبرنگار: مونا عیدان** انشتار دهنده: خدانظر خواجه
کد N1705741

وبگردی