آفتاب
باغ‌های گل در جوار جنگل‌های خزری

عطر گل و گلاب در جیربند بهشهر؛ ظرفیتی که نیازمند سرمایه‌گذاری است

عطر گل و گلاب در جیربند بهشهر؛ ظرفیتی که نیازمند سرمایه‌گذاری است

بهشهر- این روزها عطر گلاب در روستای جیربند بهشهر پیچیده و باغ‌های گل در جوار جنگل‌های بکر خزری دلربایی می‌کند؛ ظرفیتی که برای سودآوری بیشتر نیازمند سرمایه‌گذاری و احداث کارخانه است.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: بوی خوش گل محمدی آرامش‌دهنده و گلبرگ‌های آن همواره زینت‌بخش سفره‌های رنگارنگ ما و جهانیان بوده و اینک روستای جیربند شهرستان بهشهر در دل کوه‌های سر به فلک کشیده، با گل محمدی مزین شده است.

کشت گل محمدی قریب به دو سال است در شهرستان بهشهر آغازشده و دراین‌بین مناطق کوهستانی این شهرستان مکانی مناسب برای رشد و پرورش این گیاه آرامش‌بخش استکشت گل محمدی قریب به دو سال است در شهرستان بهشهر آغازشده و دراین‌بین مناطق کوهستانی این شهرستان مکانی مناسب برای رشد و پرورش این گیاه آرامش‌بخش است.

در سفری کوتاه به روستای جیربند در منطقه عشرستاق شهرستان بهشهر، باغی از گل در جوار کوهی عظیم و جنگلی وسیع خودنمایی می‌کرد، باغی که دو سالی است توسط احمد احمدی یکی از خوش‌ذوقان منطقه به کشت گل محمدی اختصاص‌یافته است تا ضمن کسب درآمد، در اشتغال‌زایی جوانان و افراد بیکار منطقه مؤثر باشد.

گل محمدی علاوه بر بو و زیبایی خاصی که دارد؛ دارای مصارف مختلف خوراکی و درمانی است و همچنین گلاب با طبیعت گرم و معتدل علاوه بر مصرف خوراکی خواص درمانی متنوعی نیز دارد و اینک با فرارسیدن ماه مبارک رمضان، گلاب یکی از معطر کننده‌های غذاهای بانوان مازندرانی در افطارها است.

بر اساس آنچه در برخی منابع آمده است سابقه استفاده از گل رز معطر در ایران به بیش از ۲۵۰۰ سال پیش‌ بر می‌گردد و بوعلی سینا، دانشمند ایرانی در قرن چهارم هجری، از این گیاه، گلاب استخراج کرده و مورداستفاده دارویی قرار داده است.

کشت و کار گل محمدی و تولید اسانس آن در سه کشور ایران، ترکیه و بلغارستان به‌عنوان یک محصول استراتژیک مطرح بوده و از اهمیت بالایی برخوردار است و به دلیل سازگار بودن با شرایط مختلف اقلیمی، گیاهی کم‌توقع است که در بسیاری از نقاط کشت می‌شود.

روستای جیربند منطقه عشرستاق هزارجریب بهشهر ازجمله نقاط این سرزمین سبز است که در ایام بهار و با رویش گل‌های محمدی، این روستا چهره‌ای بهشتی به خود می‌گیرد و مناظری بکر و خاطره‌انگیز را در ذهن هر بیننده‌ای مجسم می‌کند.

روستای جیربند منطقه عشرستاق هزارجریب بهشهر ازجمله نقاط این سرزمین سبز است که در ایام بهار و بارویش گلهای محمدی، این روستا چهره‌ای بهشتی به خود می‌گیرد و مناظری بکر و خاطره‌انگیز را در ذهن هر بیننده‌ای مجسم می‌کند

احمد احمدی، مالک باغ گل محمدی در روستای جیربند منطقه عشرستاق هزارجریب بهشهر ازجمله افراد خوش‌ذوق این سرزمین سبز است که در مورد چگونگی کشت و تولید این گیاه به خبرنگار مهر گفت: با مطالعات انجام‌شده و شرایط سنجی محیط، این مکان برای کشت گل محمدی مناسب و به‌صرفه بود که اقدام به کشت این گل شد.

وی بابیان اینکه در کنار کشت این گیاه دارویی در منطقه که مهم‌ترین هدف از آن اشتغال‌زایی در منطقه بوده است، کشت گیاهان مثمر دیگر هم موردتوجه قرارگرفته است، افزود: اشتغال‌زایی اولین و مهم‌ترین هدف از ایجاد این باغ بوده که تا حدودی انجام‌شده است و اکنون حدود ۲۰ کارگر ثابت و متغیر مشغول به کار هستند.

احمدی، با اشاره به کشت گل محمدی، گلاب‌گیری و خشک‌کردن گلبرگ‌های گل محمدی در روستای جیربند بهشهر، اظهار کرد: در ادامه کشت این گیاه، ترویج کاشت گل محمدی در منطقه هزارجریب بهشهر هم در دستور کار قرار گرفت و اکنون، بالغ‌بر ۱۳ هزار نهال گل محمدی خزانه گیری شده در مجاورت باغ گل محمدی روستای جیربند احداث‌شده است و تلاش داریم تا این گیاه در روستاهای مختلف تکثیر شود.

وی گلاب، گل محمدی‌ تر، گل محمدی خشک و غنچه خشک‌شده را از محصولات گل محمدی اعلام کرد و افزود: از این محصولات در صنایع دارویی، عطرسازی، فرآورده‌های بهداشتی، آرایشی و صنایع غذایی استفاده می‌شود.

گلاب زینت‌بخش سفره افطار مازندرانی‌ها

گل محمدی یا گل‌گلاب نام نوعی گل سرخ به رنگ صورتی خوش‌رنگ است و تقریباً از ۱۵ اردیبهشت تا ۱۵ خرداد به مدت یک ماه گل می‌دهد و تولید گلاب به‌صورت سنتی در مزرعه احمدی در جیربند بهشهر انجام می‌شود. تاریخ‌نگاران گلاب را یکی از اقلام تجاری ایران عنوان کرده‌اند که به کشورهای چین و هند صادر می‌شده است.

لیلا مهدوی یکی از شهروندان مازندرانی هم با اشاره به اینکه گلاب گل محمدی دارای فواید بسیار فراوان است به خبرنگار مهر گفت: گلاب ازجمله مواد آرامش‌بخش است که به همین دلیل در مراسم عزاداری از گلاب استفاده‌شده و بر سروصورت گلاب می‌پاشند.

وی همچنین با اشاره به تهیه شیرینی، حلوا و غذاهای متنوع از گلاب افزود: با توجه به اینکه در ماه مبارک رمضان قرار داریم یکی از پرطرفدارترین دسرهای گرم سفره افطار مازندرانی‌ها دسر «فرنی» است.

مهدوی در مورد چگونگی پخت فرنی گفت: فرنی از شیر، آب، گلاب و آرد برنج و شکر تشکیل‌شده است که همه این مواد به‌غیراز شکر و گلاب را به مقدار لازم مخلوط کرده و بر روی اجاق قرار داده و دائم هم می‌زنیم تا قوام بیاید و در انتها گلاب و شکر مخلوط شده را اضافه کرده و به‌صورت داغ در ظرف موردنظر می‌ریزیم تا خنک شده و میل کنید.

خلیل حقیقی مدیر جهاد کشاورزی بهشهر هم با اشاره به اختصاص دو هکتار از اراضی بهشهر به کشت گل محمدی به خبرنگار مهر اظهار کرد: از این مقدار ۴ تن گل برداشت می‌شود و هم‌اکنون یک هکتار نهال گل محمدی هم در بهشهر در حال تکثیر  است که با بارور شدن آن سه هکتار زمین بارور گل محمدی در منطقه خواهیم داشت.

وی گفت: کاشت گل محمدی به دلیل شرایط خاص آب و هوایی مناطق کوهستانی بهشهر از دو سال گذشته آغاز و جایگزین محصولات با نیاز آبی بالا شده که با استقبال مردم روبرو بوده است.

جذب سرمایه‌گذار و فراهم کردن زمینه برای راه‌اندازی یک کارخانه بزرگ تولیدات گل محمدی و صنایع تبدیلی این بخش از نیازهای مهمی است که باید موردتوجه قرار گیرد خصوصیات اکولوژیک منطقه کوهستانی بهشهر و روستای جیربند در منطقه عشرستاق این شهرستان به دلیل ارتفاع از سطح دریا، اقلیم سرد و نیمه‌خشک، شرایط رشد مناسبی را برای گل محمدی و تولید باکیفیت و معطر این گیاه فراهم کرده است و این منطقه اکنون یکی از نقاط مستعد در شرق مازندران برای کاشت و تولید گیاهان دارویی است.

در کنار همه تلاش‌های انجام‌شده برای کشت این گیاه در منطقه کوهستانی بهشهر، جذب سرمایه‌گذار و فراهم کردن زمینه برای راه‌اندازی یک کارخانه بزرگ تولیدات مرتبط با گل محمدی و صنایع تبدیلی این بخش از نیازهای مهمی است که باید موردتوجه قرار گیرد تا با فرآوری تولید گل محمدی و گیاهان مختلف دارویی، به سودآوری بیشتری دست‌یافت.

به گزارش مهر، همچنان که کیفیت و مرغوبیت گل محمدی و فرآورده‌های کاشان دارای شهرت جهانی است و باعث رونق صنعت توریسم به‌ویژه در بخش گردشگر خارجی در کاشان شده است، شرق مازندران هم با قوت گرفتن کشت گل محمدی و توسعه آن در مناطق کوهستانی و تولید محصولات باکیفیت مناسب می‌تواند مقصدی برای گردشگران در فصل بهار و ایام گلاب‌گیری شود.

کد N1705698

وبگردی