آفتاب
در گفتگو با مهر عنوان شد:

تشریح جزئیات سامانه تنقیحی/ پرهیز از مصوبات موازی

تشریح جزئیات سامانه تنقیحی/ پرهیز از مصوبات موازی

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر جزئیات سامانه تنقیحی و تاثیری که بر روند تحقق اهداف کمیسیون نظارت دارد را تشریح کرد.

پرویز سروری در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان این که  مهمترین ماموریت شوراها نظارت است  گفت: وظیفه نظارتی از این جهت اهمیت دارد که ما  شاهد دستگاه عریض و طویلی به نام شهرداری هستیم که شهروندان شهر از زمان تولد تا مفارغت از دنیا با آن در ارتباطند . در چنین شرایطی نقش مدیریت شهری دارای حساسیت  فراوان است و نظارت بر نحوه عملکرد شهرداری ها از این حیث اهمیت بیشتری پیدا می کند چرا که فقدان نظارت ممکن است که ارائه خدمات به شهروندان را دچار اختلال کند. تولید نارضایتی  از دریافت خدمات مدیریت شهری یکی از دلایلی است که  نقش نظارتی شورا دارای اهمیت می کند.

وی با اشاره به جزییات  سامانه تنقیحی  و تاثیری که بر روند تحقق اهداف کمیسیون نظارت دارد گفت : ایجاد سامانه تنقیحی یک اقدام منحصر به فرد در تاریخ شوراها است که بر اساس آن  امکان دسترسی مصوبات شورا برای  مردم، کارشناسان و نمایندگان به شکل اولویت بندی و تفکیک شده از نظر معتبر و غیر معتبر در اختیار مردم و نمایندگان قرار می دهد.

 سروری با بیان این که یکی از مشکلات بزرگ شوراها همواره این است که  به علت عدم پراکندگی مصوبات و عدم دسترسی سیستماتیک به مصوبات ، دائما  مصوبات موازی به تصویب می رسد .گفت : این اقدام  نه تنها  راه حل برای مشکلات شهر نیست بلکه باری است بر دوش شهروندان چرا که این مصوبات موازی امکان برخورد سلیقه ای مدیران شهری را به شدت افزایش می دهد لذا پرهیز از صدور مصوبات تکراری وموازی و شبیه به هم یک امر ضورری و اجتناب ناپذیر است.

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: سامانه تنقیحی این امکان را برای نمایندگان فراهم می کند که در کوتاهترین زمان نسبت به موضوعی که می خواهند رسیدگی و پیگیری کنند، همه مصوبات از قبیل مصوبات شورا ، مصوبات فرا دست مانند مصوبات مجلس شورای اسلامی و دولت در ارتباط با موضوع در اختیارشان قرار گیرد . یعنی اگر یک نماینده بخواهد ببنید در موضوعی در طول عمر بلدیه چه اتفاق ی افتاده می تواندبا یک کلیلک روی گزاره همه اطلاعات را یکجا در اختیار بگیرد . چشم انداز ما در این موضوع نیز این است که مصوبات جامع داشته باشیم به طور مثال   از حمل و نقل یک مصوبه داشته باشیم که مصوبات دیگر را در دل خود جای دهد و مردم یا نمایندگان بتوانند به راحتی به آن دسترسی پیدا کنند.

سروری اضافه کرد: این سانانه نه تنها نقش نظارتی اعضا و شورا بر شهرداری بلکه نقش نظارتی شهروندان  بر شورا را نیز افزایش می دهد و این همان حالت ایده آل نظارت در شهر است .علاوه بر این  کمیسیون ها می توانند ابعاد عملکردی خود را در طول دوران مختلف به راحتی ارزیبای کنند. به شکل جامع تر با این سامانه ما همواره می توانیم عملکرد شورا را در کوتاهترین مدت به دست بیاوریم ، این عملکرد ها به طور دائم در کمیسیون ها به روز می شود.

کد N1705286

وبگردی