آفتاب

سند ۲۰۳۰ هیچ مغایرتی با مبانی اسلامی ندارد

سند ۲۰۳۰ هیچ مغایرتی با مبانی اسلامی ندارد

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش گفت: سند ۲۰۳۰ یک برنامه و تفاهم‌نامه بین وزرای آموزش و پرورش جهان است و از نظر شرعی هیچ مغایرتی با مبانی اسلامی ندارد.

به گزارش ایلنا، علی زرافشان در حاشیه نشست مشترک ستاد همکاری‌های حوزه و وزارت آموزش و پرورش در قم، اظهارکرد: سند ۲۰۳۰ یک برنامه و تفاهم بین وزرای آموزش و پرورش جهان برای توجه به آموزش و پرورش است که بیش از ۲۵ سال در جهان سابقه دارد و در ایران دارای چنین سابقه‌ای است و تا سال ۲۰۱۵ تحت عنوان آموزش برای همه اجرا می‌شد.

معاون آموزش متوسطه وزیرآموزش و پرورش افزود: از سال ۲۰۱۵ یک هدف‌گذاری ۱۵ ساله جدید انجام شد که تا ۲۰۳۰ تداوم دارد که با نام آموزش برای همه است و این سند ۲۰۳۰ سال پایانی برنامه ۱۵ ساله محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: این سند آموزش و پرورش بوده و اهداف آن را دنبال می‌کند و بحث‌هایی که در جامعه مطرح می‌شود همانند تعطیلی کلاس‌های قرآنی و کلاس‌های آمادگی دفاعی و از بین بردن ارزش‌ها و مسائل خودارضایی و همجنس‌بازی و به رسمیت شناختن جنس سوم هیچ ارتباطی با این سند ندارد.

زرافشان اظهارکرد: در واقع چه در متن فارسی یا انگلیسی هیچ یک از این عبارات در سند ۲۰۳۰ نیامده، البته علی‌رغم اینکه هیچ‌یک از این عبارات در سند نیامده آموزش و پرورش و دولت برای دورکردن نگرانی از جامعه در مصوبه‌ای که در هیات وزیران گذرانده تاکید کرده‌اند هر گونه برنامه اجرایی و نظارتی که قرار است تهیه شود باید براساس اسناد بالادستی و براساس سند تحول و نقشه جامع و سیاست‌های ابلاغی رهبری و سیاست‌های توسعه باشد که در این زمینه برای جلوگیری از هر شائبه‌ای محکم کاری شده است.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری و طبق گفته ریاست‌جمهوری یک نگرانی برای ایشان فراهم شده بود، این کار با دستور دولت و آقای جهانگیری کاملا متوقف است و به وزارت امور خارجه و سایر دستگاه‌ها ابلاغ شده تا هیچ اقدامی برای اجرای این سند صورت نگیرد.

وی گفت: در حال حاضر آنچه آموزش و پرورش و حسن روحانی نگران آن هستند نکته‌ای بود که رهبری در دیدار‌ ۱۷ اردیبهشت‌ماه فرمودند و آن هشدار نسبت به یک جریان مرموزی است که از خارج هدایت می‌شود و برای از بین بردن اعتماد مردم به آموزش و پرورش تلاش می‌کند چراکه آنها متوجه شده‌اند کجا دست بگذارند.

زرافشان ادامه داد: بنابر تحقیقی که اخیرا انجام شده هنوز اولین گروه مرجع اجتماعی مردم ایران معلم‌ها هستند و آموزش و پرورش اولین مرجع اجتماعی جامعه محسوب می‌شود اگر اعتماد مردم نسبت به آموزش و پرورش را مخدوش کرده و از بین ببریم این‌ها سلب اعتماد نسبت به آموزش و پرورش می‌شود این هشداری بود که رهبری آن را متذکر شدند و امروز بیشتر ناظر بر این موضوع بحث را توضیح دادیم که هیچ‌یک از این شائبه‌ها وجود نخواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: طبق این سند، نه تنها ارزش‌ها تضعیف نشده بلکه درس آمادگی دفاعی امسال از دو به ۳ ساعت افزایش یافته و معلم‌های آن نیز تامین شده‌اند و ارزش‌های ایثار و شهادت نه تنها به شهید فهمیده منحصر نشده بلکه شهید مدافع حرم و شهید هسته‌ای و یک شهید دختر دانش‌آموز به مجموعه کتاب‌های درسی اضافه شده است.

معاون آموزش متوسطه وزیرآموزش و پرورش یادآور شد: این‌ها برای آن است که مبانی جمهوری اسلامی را محکم‌تر کرده و استحکام نظام را بیشتر کنیم و عشق و علاقه فرزندان را نسبت به ارزش‌های جامعه افزایش دهیم و این بداخلاقی‌هایی که اتفاق افتاد می‌خواهد این‌ها را مخدوش کند و اصحاب رسانه باید کمک کنند تا این نگرانی از میان برود.

وی با اشاره به برخی مطالب که به حوزه بین‌الملل آموزش و پرورش مربوط می‌شود، گفت: در واقع خودمان و توانمندی‌های خودمان را به جهان عرضه می‌کنیم. وقتی که در چشم‌انداز ۱۴۰۴ آمده که باید رتبه برتر منطقه باشیم بر این اساس باید خودمان را در یک مقیاس بین‌المللی بسنجیم و ارزیابی درستی از جایگاه دیگر کشورها داشته باشیم. اجرای این سند و گزارش‌هایی که ارائه می‌شود کمک می‌کند در شاخص‌های بین‌المللی جایگاه خود را به جهان معرفی کرده و دستاوردهای جمهوری اسلامی را در معرض داوری‌های جهانی قرار دهیم.

کد N1705279

وبگردی