آفتاب
مدیر کل آموزش سازمان محیط زیست:

پروپوزال تاثیر طرح یک ساعت با محیط بان در دست تهیه است

پروپوزال تاثیر طرح یک ساعت با محیط بان در دست تهیه است

تهران- ایرنا- مدیر کل دفتر آموزش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در حال تهیه پروپوزال تاثیر اجرای طرح یک ساعت با محیط بان در مدارس حاشیه مناطق حفاظت شده تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست هستیم.

کیومرث کلانتری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: طرح یک ساعت با محیط بان در مدارس داخل یا حاشیه مناطق حفاظت شده یک از طرح های مشترک سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت آموزش و پرورش است که به منظور آگاه سازی و اطلاع رسانی جوامع محلی داخل و حاشیه مناطق حفاظت است که از مهر 95 آغاز شده است.
وی اظهار کرد: در یک سال گذشته با همکاری خوب وزارت آموزش و پرورش با سازمان حفاظت محیط زیست این طرح در هزار و 700 مدرسه در داخل و حاشیه مناطق حفاظت شده ، پارک های ملی و پناهگاه حیات وحش اجرا شد.
وی ادامه داد: در این طرح محیط بانان در مدارس حضور می یابند و دانش آموزان را با اهمیت حفظ محیط زیست، مناطق حفاظت شده ، تنوع زیستی و ضرورت حفاظت از آنها مطلع می کنند.
کلانتری درباره علت تعریف و اجرای این طرح گفت: بعد از بررسی های بسیار متوجه شدیم که بسیاری از متخلفان شکار و صید یا از حاشیه مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست هستند یا به افرادی که قصد ورود به این مناطق دارند کمک می کنند از این رو این طرح را با هدف آشنایی این افراد با اهمیت حفظ محیط زیست تعریف و اجرایی کردیم.
وی تاکید کرد: اگر بتوانیم این دانش آموزان را آموزش دهیم تا با اهمیت حفظ محیط زیست آشنا شوند قطعا می توانند بر روی خانواده های خود نیز تاثیر بگذارند از این رو این طرح در سال 96 نیز در سطح بالاتری ادامه خواهد داشت.
کلانتری اظهار کرد: اگر سازمان محیط زیست منطقه ای را به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام می کند فقط با هدف حفاظت از تنوع زیستی آن منطقه هم برای نسل امروز و هم برای آیندگان است، بنابراین طرح خوبی است و آموزش و پرورش نیز آمادگی خود برای ادامه آنرا اعلام کرده است.
وی گفت:اجرای این طرح تا به امروز موجب کاهش خسارات و تلفات به مناطق تحت مدیریت سازمان محیط زیست شده است اما برای اینکه متوجه عمق تاثیر آن شویم در حال تهیه پروپوزالی برای بررسی آن هستیم که نتیجه را بعد از بررسی اعلام خواهیم کرد.
مدیر کل دفتر آموزش سازمان حفاظت محیط زیست درباره اینکه آیا این طرح در دیگر مدارس نیز اجرا می شود گفت: یک سند راهبردی بین بخشی و فرابخشی میان سازمان حفاظت محیط زیست و دو وزارتخانه نیرو و آموزش و پرورش وجود دارد که 105 هزار واحد آموزشی سراسر کشور را شامل می شود.
وی افزود: این سند دو موضوع را بررسی می کند یکی اینکه فضاهای آموزشی را محیط زیستی کنیم و به سمت کمتر استفاده کردن از کاغذ، شیرهای الکترونیکی، لامپ های کم مصرف و مدیریت سبز مدارس پیش رویم و دوم اینکه آموزش های محیط زیستی در تمام مدارس داده شود، اما طرح یک ساعت با محیط بان فقط در مدارس داخل و حاشیه مناطق حفاظت شده اجرا می شود.
کلانتری تاکید کرد: البته موضوع آموزش های محیط زیستی نباید فقط در مدارس یا محل کار مورد توجه قرار گیرد بلکه باید در تمام زندگی مورد توجه قرار گیرد به دلیل اینکه وضعیت محیط زیست برابر با سلامت و ایمنی است یعنی امروزه محیط زیست جدای ایمنی و سلامت نیست به هر میزان به محیط زیست توجه شود به همان میزان به سلامت این نسل و نسل آینده توجه شده است.
علمی 9014**1440
خبرنگار: کیمیا عبدالله پور** انتشار: گلشن
کد N1704096

وبگردی