آفتاب
امیرعلی جوادیان در گفتگو با مهر:

فتح خرمشهر «نوروز جنگ» بود/ عکس‌های ما اسناد دفاع‌مقدس شده‌اند

فتح خرمشهر «نوروز جنگ» بود/ عکس‌های ما اسناد دفاع‌مقدس شده‌اند

امیرعلی جوادیان از عکاسان دفاع مقدس که عکس های ماندگاری از آزادسازی خرمشهر دارد معتقد است فتح خرمشهر را باید «نوروز جنگ» نامید.

به گزارش خبرنگار مهر، امیرعلی جوادیان عکاسی است که عکس هایش از خرمشهر به عنوان نخستین آثار تصویری بعد از آزادسازی این شهر به دنیا مخابره شد. این روزها و همزمان با روزهای پیروزی عملیات بیت المقدس و آزادسازی خرمشهر در مراسمی که از سوی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد این عکاس و آثارش مورد قدردانی قرار گرفت و از کتاب «قاب های ماندگار» این عکاس نیز بار دیگر رونمایی شد.

کتاب «قاب های ماندگار» این عکاس، در بر گیرنده عکس هایی است از نخستین روزهایی که جنگ از سوی عراق به ملت ایران تحمیل شد تا آغاز بسیج مردمی و دوران دفاع مقدس و عکس های آزادسازی خرمشهر تا ورود آزادگان به کشور.

امیرعلی جوادیان که دارای نشان درجه یک هنری است و در مسابقات عکاسی جنگ در سال های ۶۳، ۶۵، ۶۷، ۶۹، ۷۰، ۷۵ و ۸۵ برنده جایزه اول شده است، این روزها در دانشکده خبر عکاسی خبری تدریس می کند.

او درباره حال و هوای روزهای آزادی خرمشهر و عکاسی در آن روزها به خبرنگار مهر گفت: اگر بخواهم فتح خرمشهر را در یک جمله بگویم این است که فتح خرمشهر «نوروز جنگ» بود و مرکز ثقلی در دوران دفاع مقدس ما به شمار می رود. در دنیا سابقه ندارد یک شهری نامش را در طول یک جنگ تغییر دهد ولی ما شهری داریم که به دلیل مظلومیتش در ۵۸۰ روزی که در اسارت دشمن بود به خونین شهر تغییر نام داد و بعد که آزاد شد دوباره مردم به همان نام اولیه‌ آن را نامیدند.

جوادیان ادامه داد: عملیات بیت المقدس یک ماه طول کشید و حاصلش فتح خرمشهر شد. این یک دستاورد بزرگ در آن روزها تلقی می شد و دشمن هرگز فکر نمی کرد ما بتوانیم آن شهر را پس بگیریم و حتی وقتی ما در خرمشهر بودیم و هنوز عکس ها از این رویداد مخابره نشده بود، صدام از قبول این اتفاق سر باز می زد. اولین عکس هایی که از آزادی خرمشهر مخابره شد عکس های من بود و خدا را شاکرم که در این مساله تاریخ‌ساز کشورم حضور داشتم.

در دوران دفاع مقدس ما عکاس ها در یک رودخانه خروشان شنا می کردیم و حوادث ما را به سمتی می برد و سوژه ها را عموما ما تعیین نمی کردیماین عکاس دفاع مقدس بیان کرد: تصور کنید در عملیاتی که روزهای آخر تجهیزات هم کم می آید ناگهان ورق بر می گردد و رزمندگان دسته دسته وارد شهر می شوند و ۱۹ هزار اسیر می گیرند که این یک اتفاق معمولی در جنگ نیست.

ما عکاسان دفاع مقدس در رودخانه خروشانی شنا می کردیم

جوادیان همچنین درباره فتوژورنالیست عکاسی بحران و جنگ و ویژگی های آن گفت: من همیشه گفته ام در عکاسی شما معمولا در استخر آبی شنا می کنید که می توانید هر زمان خواستید تغییر جهت بدهید اما در دوران دفاع مقدس ما عکاس ها در یک رودخانه خروشان شنا می کردیم و حوادث ما را به سمتی می برد و سوژه ها را عموما ما تعیین نمی کردیم. هر لحظه خمپاره ای می آمد یا اسیری تسلیم می شد و .... ما تحت تاثیر این شرایط عکاسی می کردیم.

وی اظهار کرد: من همیشه گفته ام که منطقه ای که کشور ما در آن قرار دارد در کل کره زمین یکی از حساس ترین مناطق است و به نظرم همینگونه هم باقی می ماند برای همین به دانشجویان هم می گویم که باید بیش از هر چیز شَم خبری داشته باشید و وقایع را پیش بینی کنید. در عکاسی جنگ ریزه کاری‌ها بسیار مهم است و ما در خرمشهر می رفتیم از لاشه هواپیماهای عراقی که پرچم این کشور را داشتند عکاسی می کردیم در حالیکه در بک‌گراند عکس منبع آب مناطق مسکونی قرار داشت.

نماز شکر یک رزمنده پس از فتح خرمشهر/ عکاس: امیرعلی جوادیان

این عکاس ادامه داد: ما از سلاح های شیمیایی و از اسرایی که عراقی نبودند و از جاهای دیگر آمده بودند تا برای عراقی ها بجنگند، عکس می گرفتیم. شاید از نظر عکاس این ها ساده به نظر برسد اما در واقع از نظر اسناد جنگی این عکس ها بسیار اهمیت دارد.

او ادامه داد: من به همه عکاسانی که در عکاسی بحران و جنگ فعال هستند توصیه می کنم اگر دو چشم دارند چهار تای دیگر هم قرض بگیرند و ریزه کاری ها را ببینند. در کناره های جنگ ها و بحران ها اتفاقاتی می افتد که بسیار عمیق تر و رساتر فضا را منعکس می کند.

جوادیان همچنین در پاسخ به اینکه آیا به نظرش عکس هایی که از فتح خرمشهر مانده به خوبی توانسته حس آن روزها را منعکس کند، گفت: خیلی مواقع عکس ها جلوتر از کلام حرف می زنند اما در برخی مواقع هم قادر به بیان آن حس و حال نیستند مثلا رشادت ها و صمیمیت ها و قداست هایی که در دوران دفاع مقدس بود اصلا نمی شد منعکس کرد. از آن نیایش هایی که در دل رزمندگان بود چگونه می توانستیم عکاسی کنیم؟ عکاس تلاشش را می کند اما همیشه هم این تلاش موفقیت آمیز نخواهد بود. شخصا فکر می کنم خیلی اتفاق های دوران دفاع مقدس را نتوانستیم ثبت کنیم. شاید تجربه و توانمانمان کم بود اما همیشه خدا را شکر می کنم که در برهه ای از تاریخ این سرزمین زندگی کردم که توانستم مدتی را با رزمنده هایی خالص و پاک زندگی کنم.

وی با انتقاد از اینکه با دفاع مقدس و انتقال رشادت های آن روزگار مناسبتی برخورد می کنیم، بیان کرد: باید آن رشادت ها را به روزمره می آوردیم تا نسل جوان اینقدر نسبت به آن دوران بیگانه نباشد. باید آن رشادت ها را به دنیای صنعت، کشاورزی و اقتصاد خود وارد می کردیم و در قالب شعار باقی نمی ماندند.

جوادیان در پایان درباره جدیدترین فعالیت های خود نیز گفت: من سعی می کنم هر سال یک کتاب از عکس هایم منتشر کنم. امسال تلاش دارم تا کتاب «در سایه سار کلام وحی» را منتشر کنم که عکس هایی است با موضوع حضور قرآن در زندگی روزمره ما و اینکه ما چگونه با قرآن زندگی می کنیم. 

کد N1703852

وبگردی