آفتاب

مهمترین عناوین خبری ایرنا از شامگاه سه شنبه تا صبح چهارشنبه

مهمترین عناوین خبری ایرنا از شامگاه سه شنبه تا صبح چهارشنبه

تهران- ایرنا- روحانی:گواهی می دهم آیت الله هاشمی همواره عزت و عظمت ایران و مردم را می خواست/واعظی: روابط ایران و جمهوری آذربایجان در دولت دوازدهم الگوی همسایگان خواهد بود/سفیر ایران در پاریس: بستر توسعه همکاری های کشاورزی بین ایران و فرانسه فراهم است/رئیس پیشین کمیسیون اروپا: سیاست خارجی ترامپ نگران کننده و انزوای ایران اشتباه است/جوامع مسلمانان اسپانیا حمله تروریستی در منچستر را محکوم کردند و مردم شناس آمریکایی: سیاست های ترامپ به افزایش تنش های خاور میانه منجر می شود از عناوین برگزیده داخلی و خارجی ایرنا در 12 ساعت گذشته بود.

اخبار داخلی
**********
* تهران- ایرنا- حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری به مناسبت سالگرد دوم خرداد عکسی از خود و سیدحسن خمینی در مرقد امام منتشر کرد و از دوم خرداد تا تشویق آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برای شرکت وی در انتخابات ریاست جمهوری نوشت.
* تهران- ایرنا- «محمود واعظی» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم روز استقلال جمهوری آذربایجان گفت: روابط بین ایران و آذربایجان در دولت دوازدهم به عنوان یک الگو بین همسایگان خواهد بود.
* پاریس- ایرنا- سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاریس گفت: نظر به تحولات و تحرکات چشمگیر در روابط دوکشور پس از برجام و رفت و آمدهای سطح بالا به ویژه سفر رئیس جمهوری کشورمان به پاریس، بستر توسعه همکاری ها در این بخش به خوبی فراهم شده است.
* ساری- ایرنا- حجت الاسلام 'رسول منتجب نیا' قائم مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی گفت: اقدامات قابل قبول دولت یازدهم در دوران پذیرش مسئولیت بیانگر آن است که حجت الاسلام روحانی بهترین گزینه برای دوره دوازدهم برای ادامه برنامه های موفق دولت تدبیر و امید بوده است.
* کاشان- ایرنا- «غلامعلی رجایی» فعال سیاسی و مشاور ارشد مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه دولت تدبیر و امید ماشین رشد کشور را از دره بالا آورد و در مسیر حرکت خود قرار داد، گفت: امیدواریم مردم همچنان پشتیبان و کمک کننده دولت باشند.
* مشهد- ایرنا- رئیس جمعیت هلال احمر تایباد گفت: بر اثر برخورد یک دستگاه تریلی با 2 دستگاه خودرو پراید در جاده روستایی کرات - کوه آباد این شهرستان پنج نفر جان باخته و هشت نفر دیگر زخمی شدند.
* ساری- ایرنا- «محمد محمدپور» رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران با بیان اینکه پارسال واحدهای بزرگ سرفصل جداگانه ای برای اعتبارات نداشتند، گفت که امسال 10 هزار میلیارد تومان برای بازسازی و نوسازی واحدهای بزرگ اعتبار در نظر گرفته شده است.
* کرمانشاه- ایرنا- جشن پیروزی حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عصر امروز (سه شنبه) در سرسرای امام خمینی (ره) کرمانشاه برگزار شد.
* مشهد- ایرنا- رئیس جمهوری سه شنبه شب پس از زیارت بارگاه منور رضوی، مشهد مقدس را به مقصد تهران ترک کرد.
* اراک- ایرنا- آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی نماینده ولی فقیه در استان مرکزی مصرف گرایی را آفت اقتصاد ملی دانست و گفت: هزینه های غیر ضروری و تجمل گرایی باید از زندگی اداری و شخصی مردم به طور کلی حذف شود.
* تهران- ایرنا- «محمدعلی نجفی» رئیس ستاد فرهنگیان دکتر حسن روحانی گفت: مردم ایران تحت تاثیر شعارها و وعده های بدون پشتوانه برخی نامزدها قرار نگرفتند.
* تهران- ایرنا- گمرک جمهوری اسلامی ایران در واکنش به خبری درباره اینکه محدود شدن دسترسی به آمار تجارت، اعلام کرد: اطلاعات تجارت خارجی کشور در چارچوب قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در دسترس عموم قرار دارد.
* تهران- ایرنا- آیت الله محمدعلی موحدی کرمانی دبیرکل جامعه روحانیت مبارز، در پیامی پیروزی حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در انتخابات دوازدهمین ریاست جمهوری را تبریک گفت.
* اهواز- ایرنا- «مهدی قمشی» عضو هیات علمی دانشکده علوم آب دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: کاهش شوری آب سد گتوند و کنترل پساب های کشاورزی و نیشکر، کیفیت آب رودخانه کارون را 58 درصد افزایش می دهد.
* تهران- ایرنا- همراه اول با هدف شفاف سازی، نام برخی ردیف های صورتحساب تلفن همراه دائمی مشترکان خود را تغییر داد.
* تهران- ایرنا- مقررات داوری تلاوت های قاریان شرکت کننده در آزمون اعزام به حج با حضور اساتید روزهای 5 و6 خرداد ماه برگزار می شود.
* تهران- ایرنا- سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی امروز (سه شنبه) از امحای 9 میلیارد و 381 میلیون ریال کالای قاچاق فاقد استاندارد و مجوزهای مصرف خبر داد.
* مسکو- ایرنا- در جریان مذاکرات محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی و ایگناتی آراکلیان وزیر کشاورزی ارمنستان که روز سه شنبه در ایروان انجام شد، یادداشت تفاهم همکاری در زمینه حفظ نباتات و قرنطینه گیاهی بین سرویس دولتی امنیت غذایی وزارت کشاورزی این کشور و سازمان حفظ نباتات ایران، امضا شد.
* تهران- ایرنا- خانواده آیت‌الله طالقانی تاکید کردند: ملت متعهد و وفادار در چهار سال پیش رو همچنان همراه رئیس جمهوری منتخب بمانند تا بتواند به تعهداش عمل کنند.
* آستارا- ایرنا- «محمدعلی نجفی» استاندار گیلان گفت: طرح ریلی آستارا - آستارا به سبب برخورداری از موقعیت ممتاز، در مرکز مبادلات تجاری کریدور شمال - جنوب است و تکمیل هرچه سریع تر آن در دستور کار قرار دارد.
* ساوه- ایرنا- رئیس پلیس راه جاده قدیم ساوه - همدان گفت: واژگونی یک دستگاه مینی بوس در سه کیلومتری ساوه منجر به زخمی شدن 16 نفر از مسافران شد.
* تهران- ایرنا- «بهمن نامورمطلق» معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: ایران از نظر قومی و اقلیمی، با بیش از ٣٥٠ صنایع دستی متنوع ترین کشور جهان به شمار می آید.
* تهران-ایرنا- برگزیدگان بخش های پایان نامه های برتر و فعالان فولکلور هفتمین همایش ملی حقوق مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط در آیینی معرفی شدند.

اخبار خارجی
**********
* رم- ایرنا- 'رومانو پرودی' رئیس پیشین کمیسیون اتحادیه اروپا از سیاست خارجی دونالد ترامپ مبنی بر از سرگیری مسابقه تسلیحاتی و حمایت از عربستان سعودی علیه ایران ابراز نگرانی کرد و گفت: انزوای تهران اشتباه است.
* مادرید- ایرنا- کمیسیون اسلامی اسپانیا، شورای اسلامی اسپانیا، موسسه حلال و مرکز فرهنگی‌ اسلامی مادرید در بیانیه های جداگانه حمله تروریستی منچستر را محکوم کردند.
* نیویورک-ایرنا- «ویلیام اومن بیمن» مردم شناس آمریکایی در نامه سر گشاده ای به رئیس جمهوری این کشور از حملات ترامپ به ایران در سخنرانی ریاض انتقاد کرد و نوشت: او رئیس جمهوری ضعیف و بی اراده ای است و اقدام های کورکورانه اش به افزایش بیشتر تنش ها در منطقه منجر خواهد شد.
* کوالالامپور- ایرنا- دولت استرالیا به پناهجویان مستقر در استرالیا که ایرانیان زیادی را نیز شامل می شود چهار ماه فرصت داد یا درخواست پناهندگی خود را تسلیم دپارتمان مهاجرت این کشور کنند و یا با خطر اخراج از استرالیا روبرو شوند.
* کوالالامپور- ایرنا- 'رودریگو دوترته' رئیس جمهوری فیلیپین که در روسیه به سر می برد پس از اعلام حکومت نظامی در جزیره میندانائو سفر خود را به مسکو کوتاه کرد و به مانیل بازمی گردد تا بر عملیات نیروهای مسلح دولت بر تروریست ها حامی داعش نظارت کند.
* تهران- ایرنا- قطر اعلام کرد که خبرگزاری رسمی این کشور هک شده و اظهاراتی جعلی منتسب به امیر این کشور در آن منتشر شده است.
* تهران- ایرنا- شمار افراد بازداشت شده در جریان حمله روز سه شنبه نیروهای امنیتی رژیم بحرین به خانه آیت الله عیسی قاسم رهبر شیعیان این کشور به 286 نفر رسید.
* پکن- ایرنا-‌ نمایندگان احزاب حاکم در مجلس نمایندگان ژاپن لایحه ضد تروریسم را با اکثریت آرا در میان اعتراضات مردمی تصویب کردند.
* مادرید- ایرنا- «ماریا دولورس ده کاسپدال» وزیر دفاع اسپانیا روز سه شنبه به «ابراهیم الجعفری» وزیر خارجه عراق گفت: در مبارزه علیه تروریسم جهانی‌، کوتاه نخواهیم آمد.
* تهران- ایرنا- در پی حمله نیروهای امنیتی بحرین در شهرک شیعه نشین الدراز در غرب منامه پایتخت، پنج نفر کشته شدند.
* نیویورک- ایرنا- 'عادل الجبیر' وزیر امور خارجه عربستان با ابراز خرسندی از پشتیبانی کاخ سفید از عملیات نظامی ائتلاف به ‏رهبری عربستان علیه یمن گفت: ریاض مانع از آن خواهد شد که ایران در یمن نقشی داشته باشد.‏
* لندن- ایرنا- 'ترزا می' نخست وزیر انگلیس شامگاه سه شنبه اعلام کرد که به دنبال حمله مرگبار تروریستی در شهر منچستر، سطح هشدار امنیتی در کشور به بالاترین حد افزایش یافته است.
* آنکارا- ایرنا- وزیر اتحادیه اروپا و مذاکره کننده ارشد ترکیه اعلام کرد که امسال بیش از پنج هزار پناهجو و شهروند سوری از خاک ترکیه به کشورهای عضو اتحادیه اروپا فرستاده شده اند.
* تهران- ایرنا- برخی از خوانندگان روزنامه لس آنجلس تایمز در نامه هایشان به سردبیر این روزنامه نوشتند: چرا ما ایران را که در آن انتخابات ریاست جمهوری برگزار و رئیس جمهوری میانه رو انتخاب می شود دشمن می دانیم، اما با عربستان که کشوری پادشاهی بوده و هیچ انتخاباتی ندارد دوست هستیم.
* آنکارا- ایرنا- خبرگزاری آناتولی ترکیه اعلام کرد که آمریکا با استفاده از یکصد دستگاه کامیون، مهمات و تسلیحات به حزب اتحاد دموکراتیک سوریه (پ.ی.د) ارسال کرده است.
* بیروت- ایرنا- حزب الله لبنان با صدور بیانیه ای حمله به تحصن کنندگان در منزل شیخ عیسی قاسم عالم برجسته بحرینی را محکوم کرد.
* آنکارا- ایرنا- یک مقام وزارت امور خارجه ترکیه اعلام کرد: ترکیه تا زمانی که وین به سیاست های خود علیه آنکارا ادامه ‌دهد، حاضر به قبول عضویت اتریش در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نخواهد بود.
* تهران- ایرنا- نیروهای یمنی در حمله به استان‌های مارب در مرکز و الجوف در شمال این کشور 8 مزدور سعودی را کشتند.
* ژنو- ایرنا- 'تدرو آدانوم' از کشور اتیوپی عصر روز سه شنبه و در جریان هفتادمین نشست مجمع جهانی بهداشت در ژنو سوئیس، با رای اعضاء سازمان بهداشت جهانی برای یک دوره 5 ساله مدیر کل این نهاد بین المللی شد.
* تهران- ایرنا- تارنمای خبرگزاری رویترز نوشت: «جان برنان» رئیس سابق سیا گفت که نشانه هایی از تبانی ستاد انتخاباتی ترامپ با مسکو وجود داشت و او به روسیه هشدار داده بود که از دخالت در انتخابات آمریکا خودداری کند.
* بغداد- ایرنا- مقتدا صدر رهبر جریان صدری ها در عراق روز سه شنبه در اعتراض به اقدامات دولت منامه علیه مردم و رهبران دینی بحرین، برای تجمعاتی دو روزه در مقابل سفارت این کشور در بغداد فراخوان داد.
* وین- ایرنا- «ویکتور اوربان» نخست وزیر مجارستان در پیامی انتخاب دوباره دکتر حسن روحانی به ریاست جمهوری اسلامی ایران را تبریک گفت و بر تقویت همکاری های دو کشور تاکید کرد.
* آنکارا- ایرنا- چهار توافقنامه همکاری بین ترکیه و گرجستان در زمینه های فرهنگی، قضایی، اقتصاد و دفاع سایبری در جریان سفر رسمی بینالی یلدریم نخست وزیر ترکیه به تفلیس و در دومین نشست شورای عالی همکاری استراتژیک دو کشور امضا شد.
* بغداد- ایرنا- نخست وزیر عراق روز سه شنبه گفت که انتخاب دکتر حسن روحانی را به عنوان ریاست جمهوری اسلامی ایران برای دومین دوره تبریک گفته است و همچنین تاکید کرد که کشورش دارای روابطی خوب با همه کشورهای همسایه است.
* الجزایر- ایرنا- مجلس جدید الجزایر، نخستین جلسه خود را به ریاست السعید بوحجه، مسن ترین نماینده این دوره تشکیل داد و نمایندگان به اتفاق آراء 'السعید بوحجه 'نماینده حوزه انتخابیه سکیکده و مورد حمایت جبهه آزادیبخش ملی (حزب حاکم) را به عنوان رئیس مجلس انتخاب کردند.
* مادرید- ایرنا- نخست وزیر اسپانیا با اشاره به حمله تروریستی منچستر انگلیس، بر همکاری حداکثری تمام کشورها در مبارزه علیه تروریسم تاکید کرد.
* تهران- ایرنا- تارنمای خبرگزاری رویترز نوشت: رئیس جمهوری فیلیپین در حالی که در مسکو به سر می برد، به دلیل ادامه درگیری میان ارتش این کشور و تروریست های «گروه ماوت» در جزیره مینداناو اعلام حکومت نظامی کرد.
* تهران- ایرنا- نیروهای امنیتی رژیم بحرین عضو دبیرخانه جمعیت اسلامی «الوفاق» را بازداشت کردند.
* نیویورک- ایرنا- «رابرت گیتز» وزیر دفاع پیشین آمریکا حمله تروریستی منچستر انگلیس را که داعش مسئولیت آن را به عهده گرفته نمودار گسترش و وقوع عملیات تروریستی بیشتری عنوان کرد وگفت: غرب باید در آینده انتظار وقوع بیشتر این گونه عملیات را داشته باشد.
* رم- ایرنا- دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای دیدار با پاپ فرانسیس رهبر مذهبی کاتولیک ها و مقام های ایتالیایی وارد فرودگاه بین المللی 'لئوناردو داوینچی' در شهر رم شد.
* دمشق- ایرنا- ارتش سوریه مناطق گسترده ای از شمال شرق دمشق تا جنوب شرق حمص را(یکهزار کیلومتر) از گروه تروریستی داعش پاکسازی کرد.
* تهران- ایرنا- وزیر نفت کویت با یادآوری اینکه تعداد کشورهای مجری توافق نفتی وین افزایش می یابد، گفت که با رایزنی های انجام شده کشورهای مصر، نروژ، ترکمنستان و اندونزی نیز به توافق نفتی وین پیوستند.
* تهران- ایرنا- سرنوشت آیت الله شیخ عیسی احمد قاسم رهبر شیعیان بحرین که نیروهای امنیتی بامداد سه شنبه با حمله به منزل وی در منطقه الدراز واقع در غرب منامه پایتخت این کشور شماری را دستگیر کردند، همچنان مبهم است.
* بندرعباس- ایرنا- «یاکوبز اشلایت هوف» مدیر بخش صنایع دریایی وزارت اقتصاد و انرژی آلمان گفت که به دنبال زمینه های همکاری مشترک با ایران در بخش های مختلف بویژه در حوزه دریایی هستیم.
* لندن- ایرنا- سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن روز سه شنبه در بیانیه ای ضمن محکوم کردن حمله مرگبار تروریستی منچستر، با خانواده های قربانیان این حمله ابراز همدردی کرد.
* نیویورک- ایرنا- یک مقام رسمی وزارت دفاع آمریکا گفت که پنتاگون در نظر دارد صدها نیروی ویژه این کشور را برای آموزش نیروهای افغان و تقویت کارایی های نظامی آنها در مقابله با طالبان به افغانستان اعزام کند.
* تهران- ایرنا- دادگاه عالی کویت روز سه شنبه از بازداشت و محکومیت دو تن در کویت به اتهام فعالیت های تروریستی و عضویت در گروه تروریستی جبهه النصره خبر داد.
* مسکو- ایرنا- ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه با جانی اینفانتینو رئیس فدراسیون بین المللی فوتبال (فیفا) دیدار و درباره جام کنفدراسیون های فیفا 2017 و جام جهانی فوتبال 2018 که در این کشور برگزار می شوند گفت وگو کرد.
* تهران- ایرنا- کشورهای عضو اتحادیه اروپا روز سه شنبه طرحی را تصویب کردند که رسانه های اجتماعی همچون فیس بوک، توییتر و یوتیوب را ملزم می کند با انتشار اخبار جعلی و نفرت انگیز در صفحات خود مقابله کنند.
* تهران- ایرنا- دبیر کل سازمان ملل متحد روز سه شنبه با محکوم کردن حمله تروریستی در شهر منچستر در شمال انگلیس گفت: باید با همدیگر در برابر خشونت بایستیم.
شبد**1953*9122*تنظیم کننده:مرتضی شحنه**انتشار دهنده: مهدی نعمتی
کد N1703477

وبگردی