آفتاب
نورسیده

راه‏حل ادوب از تکنولوژی هوش مصنوعی در جلوه‏های ویژه

راه‏حل ادوب از تکنولوژی هوش مصنوعی در جلوه‏های ویژه

محققان شرکت ادوب (Adobe) با همکاری موسسه علوم و فناوری پیشرفته Beckman، سیستــم جدیدی طراحی کرده‏اند که با استفاده از تکنولوژی پیشرفته‏ای ...

آی تی ایران:محققان شرکت ادوب (Adobe) با همکاری موسسه علوم و فناوری پیشرفته Beckman، سیستــم جدیدی طراحی کرده‏اند که با استفاده از تکنولوژی پیشرفته‏ای به نام Deep Convolutional Neural Networks که زیرشاخه‏ای از تکنولوژی هوش مصنوعی شناخته می‏شود، قادر است به صورت هوشمندانه و دقیق، محتوای پیش‌زمینه را از پس‌زمینه استخراج کند و دیگر به استفاده از تکنیک پرده سبز/ آبی برای اعمال جلوه‏های ویژه در فیلم‏ها نیازی نخواهد بود.شیوه‏های سنتی انجام پروسه جداسازی اشیا یا افراد در پس زمینه فیلم و استفاده از آنها در صحنه‏های دیگر همیشه به این صورت بوده است که فیلم مربوط به بازیگران، روبه‌روی یک پرده بزرگ صافی ضبط می‏شد و با استفاده از روش‏های تکنیکی، پشت زمینه دیگری برای تصاویر آنها اعمال می‏شد. این پرده صاف از قدیم همیشه آبی رنگ بوده است زیرا جداسازی رنگ آبی نسبت به دیگر رنگ‌ها ساده‏تر بوده است، اما طی 15 تا 20 سال گذشته، رنگ سبز جایگزین رنگ آبی شد.

 

شرکت ادوب طی 27 سال گذشته، یکی از سردمداران این حیطه بوده است. سازنده و تهیه کننده معروف جلوه‏های بصری، John Knoll، سال‏هاست که در این زمینه فعالیت دارد و اواخر دهه 1980 میلادی به همراه برادرش، نسخه ابتدایی برنامه فتوشاپ را تولید کرد. از آن به بعد، برنامه فتوشاپ به یکی از بزرگ‌ترین و تاثیرگذارترین برنامه‏های مورد استفاده در ساخت و تولید جلوه‏های ویژه فیلم‏ها تبدیل شد. نوآوری استفاده شده از سوی شرکت ادوب، با کنار زدن الگوریتم‏های کلاسیک و قدیمی و جایگزین کردن آنها با تکنولوژی یادگیری ماشینی، پیشرفت بسیار مهمی در این زمینه ایجاد کرده است. شبکه‏های عصبی یادگیری عمیق با دریافت مجموعه عظیمی از اطلاعات بیش از 50 هزار تصویر، قادر به اعمال اطلاعات در تصاویر دیگری خواهند بود. تکنولوژی هوش مصنوعی نیز با حدس عناصر موجود در پیش زمینه و پس زمینه، و مقایسه حدسیات خود با تصاویر واقعی، می‏تواند این روش را براساس اطلاعات دریافتی خود روی تصاویر جدید اعمال کند. نتیجه استفاده از شیوه هوش مصنوعی، می‏تواند به راحتی با شیوه سنتی پرده سبز رقابت کند. این شیوه حتی در فضای باز واقعی و تحت هر شرایط نوری نیز قابل اجرا است و به جرات می‏توان گفت که احتمالا خیلی زود، به برترین شیوه جداسازی پس زمینه در فیلم‌سازی تبدیل خواهد شد. استفاده از این شیوه می‏تواند هزینه ساخت سکانس‏های شامل جلوه‏های ویژه را نیز تا حد بسیار زیادی کم کند و در حقیقت نوعی انقلاب در این زمینه محسوب می‏شود.

کد N1703430

وبگردی