آفتاب
بازار نفت

شوک کاخ سفید به بازار نفت

شوک کاخ سفید به بازار نفت

قیمت نفت در معاملات روز گذشته بازار جهانی پس از اینکه رئیس‌جمهوری آمریکا پیشنهاد فروش نیمی از ذخایر نفت استراتژیک این کشور را مطرح کرد، ...

دنیای اقتصاد:قیمت نفت در معاملات روز گذشته بازار جهانی پس از اینکه رئیس‌جمهوری آمریکا پیشنهاد فروش نیمی از ذخایر نفت استراتژیک این کشور را مطرح کرد، کاهش یافت.بر این اساس قیمت نفت خام برنت به‌عنوان شاخص بورس لندن تا لحظه تنظیم این گزارش (ساعت 15:30به وقت تهران) با 39 سنت افت قیمت، 48/ 53 دلار در هر بشکه معامله شد. نفت خام آمریکا نیز به‌عنوان شاخص بورس نیویورک، 36 سنت کاهش یافت تا به نرخ 77/ 50 دلار بر بشکه برسد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، طبق اسنادی که روز دوشنبه منتشر شد، برنامه بودجه کاخ سفید فروش تدریجی نیمی از ذخایر نفت اضطراری این کشور به منظور تهیه 5/ 16 میلیارد دلار از اکتبر سال ۲۰۱۸ تا سال 2027 است. این برنامه همچنین آزادسازی تولید بیشتر در آلاسکا را پیشنهاد کرده است. این بودجه که روز گذشته به کنگره ارائه شد، یک پیشنهاد است و ممکن است به شکل فعلی اجرا نشود، اما نشان‌دهنده امید دولت به اجرای سیاست‌هایی است که شامل افزایش تولید انرژی آمریکایی می‌شود. این برنامه تنها یک روز پس از نخستین سفر خارجی ترامپ به عربستان سعودی و دو روز پیش از نشست 172 اوپک در وین رخ داد. به این ترتیب در شرایطی که امیدواری زیادی نسبت به تمدید طرح کاهش تولید نفت خام از سوی اوپک وجود داشت و بازار نفت روندی صعودی در پیش گرفته بود، فشار آمریکایی مانع از تداوم خوش‌بینی در میان معامله‌گران بازار نفت شد.

هرگونه برداشت از ذخایر استراتژیک آمریکا آن هم در شرایطی که اوپک و سایر تولیدکنندگان از جمله روسیه متعهد شده‌اند به منظور کنترل مازاد عرضه در بازار، تولیدشان را به میزان 8/ 1 میلیون بشکه در روز کاهش دهند، بازارهای نفت را به هم خواهد ریخت. به گفته اویشتن برنستن، مدیرکل شرکت بازرگانی نفت «استرانگ پترولیوم» در سنگاپور «پیشنهاد کاخ سفید غیرمنتظره بود، اما این پیشنهاد در مدت ۱۰ سال به شکل متوسط منجر به فروش 95 هزار بشکه نفت خام در روز خواهد شد. این رقم بزرگ نیست اما به تلاش‌های سعودی‌ها برای بازگرداندن بازار به تعادل کمک نخواهد کرد.»

فروش احتمالی ذخایر استراتژیک آمریکا از سال آینده آغاز می‌شود، بنابراین تنها بر قیمت‌های بلندمدت تاثیر خواهد گذاشت. ذخایر نفت استراتژیک آمریکا بزرگ‌ترین ذخایر جهان هستند و حدود ۶۸۸ میلیون بشکه بالغ می‌شوند که معادل یک هفته تقاضای جهانی برای نفت است. به گفته ویرندرا چایوهان از شرکت «انرژی اسپکتس»، نفت ترش ۶۰ درصد از ذخایر نفت استراتژیک آمریکا را تشکیل می‌دهد در حالی که باقی آن را نفت شیرین تشکیل می‌دهد. فروش این ذخایر از سوی آمریکا، به میزان عرضه نفت خام که در حال حاضر نیز در سطحی بالا قرار دارد، اضافه می‌کند و تولید نفت آمریکا را که در حال حاضر به 3/ 9‌میلیون بشکه در روز می‌رسد به سطح تولید تولیدکنندگان بزرگ شامل عربستان سعودی و روسیه نزدیک می‌کند.

بر اساس گزارش رویترز، کاخ سفید در حالی این برنامه را رونمایی کرده که گلدمن ساکس نسبت به ریسک تشدید مازاد در اواخر سال آینده در صورت افزایش تولید روسیه و رشد تولید شیل هشدار داده است. در این بین، تقاضا هم ممکن است کاهش پیدا کند. سازمان توسعه و همکاری اقتصادی اعلام کرده است رشد تولید ناخالص داخلی سه ماهه در کشورهای عضو این سازمان در سه ماه نخست سال ۲۰۱۷ به 4/ 0 درصد در مقایسه با 7/ 0 درصد در سه ماه پیش از آن کاهش یافته است.

کد N1703393

وبگردی