آفتاب
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

رونق صادرات محصولات فرهنگی نیازمند تصویب قانون کپی‌رایت است

رونق صادرات محصولات فرهنگی نیازمند تصویب قانون کپی‌رایت است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر لزوم تصویب قانون کپی‌رایت در مجلس برای رونق گرفتن صادرات محصولات فرهنگی و همچنین صیانت از حقوق پدیدآورندگان در داخل و خارج از کشور تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز (سه‌شنبه ۲ خرداد ماه) در هفتمین همایش ملی «حقوق مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط» که در کتابخانه ملی برگزار شد، با اشاره به خلط مبحثی که بین مفهوم فرهنگ عامه، فرهنگ عمومی و فرهنگ عامیانه معمولاً به وجود می‌آید، به تعریف این سه واژه پرداخت و گفت: بیش از صد سال قبل با کشف نفت، سایه‌ای سنگین بر سر فرهنگ انداخته شد و فرهنگ و تمدن ایرانی آن‌گونه که باید، شناخته نشد.

وی افزود: ما اگر بتوانیم داشته‌های فرهنگی خودمان را احصاء و آنها را از نظر حقوقی تثبیت و در عرصه‌های ملی و منطقه‌ای عرضه کنیم، می‌توانیم اتفاقات جدیدی را شکل دهیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ترنوور مالی صنعت فرهنگ در دنیا را ۱۲۰۰ میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: تنها چین ۱۲۰ میلیارد دلار از صنعت فرهنگ درآمد کسب می‌کند و کره جنوبی هم بعد از این کشور با ۴۲ میلیارد دلار در جایگاه دوم کسب درآمد از حوزه صنعت فرهنگ است.

صالحی‌ امیری با اشاره به عناصر هویتی در فرهنگ ایرانی و اسلامی که می‌تواند به صنعت فرهنگ تبدیل شود، آن را دارای مزیت‌های صادراتی به اقصی نقاط دنیا ذکر کرد و یادآور شد: شورای فرهنگ عمومی به عنوان یکی از دستگاه‌های مهم در تعیین رویکردهای اساسی فرهنگی کشور، نقشی مهم در حفظ و گسترش فرهنگ عمومی در ایران دارد. ما باید بتوانیم ظرفیت‌های فرهنگی آن را شناسایی کنیم و فرآیند حقوقی ثبت آنها را انجام دهیم.

این عضو کابینه دولت یازدهم از مجلس شورای اسلامی خواست هر چه سریع‌تر قانون کپی‌رایت را در دستور کار قرار دهد و آن را تصویب کند و گفت: خلاء چنین قانونی در ایران مشکلاتی را در زمینه ترجمه آثار مکتوب و همچنین فروش و صادرات محصولات فرهنگی ایران در کشورهای دیگر به وجود آورده است. مطمئن باشید با تصویب قانون کپی‌رایت، ما شاهد یک تحول اساسی در صادرات کالاها و محصولات فرهنگی کشور خواهیم بود.

وی این مسئله را ترجمان گفتمان اقتصاد مقاومتی و همچنین تولید و اشتغال عنوان کرد و افزود: صنعت فرهنگ در ایران می‌تواند در یک برنامه بلندمدت، جایگزین صنعت نفت شود؛ از میراث فرهنگی گرفته تا فرش ایرانی، از صنایع ایرانی گرفته تا موسیقی و خوشنویسی، از تئاتر گرفته تا سینما و کتاب، همه قابلیت‌های فوق‌العاده‌ای برای صادرات و کسب درآمد به شمار می‌روند.

صالحی امیری، تصویب قانون کپی‌رایت را همچنین مسئله امنیت‌آفرین برای پدیدآورندگان آثار و محصولات فرهنگی عنوان کرد و با اشاره به مسئله جعل آثار و قاچاق و کپی‌برداری از آثار فرهنگی در ایران، بار دیگر بر ضرورت تصویب قانون کپی‌رایت تأکید کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با ابراز خرسندی از رویکرد مجلس دهم در بررسی قوانینی برای صیانت از حقوق پدیدآورندگان آثار فرهنگی اعلام کرد: هم‌اکنون لایحه حقوق مالکیت ادبی و هنری در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در دست بررسی است و این لایحه باید هر چه زودتر در صحن علنی مطرح، تصویب و تبدیل به قانون شود.

کد N1702989

وبگردی