آفتاب
نماینده ولی فقیه در استان مرکزی

غفلت از خانواده های زندانیان گسترش آسیب های اجتماعی را دامن می زند

غفلت از خانواده های زندانیان گسترش آسیب های اجتماعی را دامن می زند

اراک - ایرنا - نماینده ولی فقیه در استان مرکزی گفت: بی توجهی به خانواده های زندانیان و غفلت از برنامه های پیشگیرانه و اصلاحی در این حوزه، گسترش انواع آسیب های اجتماعی را دامن می زند.

به گزارش ایرنا، آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی روز دوشنبه در دیدار با دادستان و شورای معاونین دادستانی شهرستان اراک، افزود: قانون حمایت از زندانیان و خانواده های آنان باید با قوت در دستگاه قضا پی گرفته شود و تکیه بر برجسته سازی مولفه های حمایتی و قانونی در مهار آسیب ها اثر مستقیم دارد.
وی ادامه داد: خانواده زندانیان در آستانه ورود به دام افراد سود جو و فرصت طلب و انواع آسیب های اجتماعی هستند که مقابله با این پدیده نیازمند برنامه ریزی های حکیمانه دستگاه قضا است.
امام جمعه اراک اظهار کرد: نگاه سرزنش آمیز جامعه به خانواده زندانیان، این قشر از جامعه را در انزوا فرو می برد و ممکن است برای جبران موقعیت خود، دست به هر اقدامی بزنند، بنابراین دستگاه قضا و دیگر نهادهای دولتی در این خصوص مسئول هستند و باید به درگاه خداوند پاسخگو باشند.
وی اظهار کرد: شناسایی خانواده زندانیان بی بضاعت و حمایت های مادی و معنوی، ایجاد اشتغال پایدار حتی برای همسران این قشر از جامعه باید در دستور کار دستگاه قضا و مدیریت ارشد استان قرار گیرد.
آیت الله دری نجف آبادی اضافه کرد: حوزه رسانه ای نیز با معرفی شرایط حساس زندگی خانواده زندانیان و آسیب های اجتماعی احتمالی و ارائه راهکارهای سازنده برای بهبود وضعیت این قشر، ترغیب خیران در حوزه آسیب های اجتماعی و ساماندهی مسایل خانواده زندانیان رسالت سنگینی بر عهده دارند.
وی گفت: گسترش انواع آسیب های اجتماعی از مشکلات اصلی جامعه است که رهبر معظم انقلاب بر مهار آن تاکید ویژه دارند و دستگاه های مربوطه باید نسبت به رفع انواع آسیب های اجتماعی برنامه ریزی داشته باشند.
نماینده ولی فقیه در استان مرکزی تاکید کرد: ادارات کل بهزیستی، کمیته امداد، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و آموزش فنی و حرفه ای باید در خصوص ارائه آموزش های لازم و همچنین تامین اشتغال خانواده های زندانیان با اداره کل دادگستری استان همکاری کنند.
وی اضافه کرد: اجرایی کردن تدابیر و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در خصوص جلوگیری از وقوع جرم و کاهش آن در جامعه، بازنگری در قوانین موجود، فرهنگ سازی، علمی نمودن فرآیندهای قضایی و ایجاد وحدت رویه در اجرای قوانین از دیگر وظایف دستگاه قضا است که باید مورد توجه قرار گیرد.
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان اراک نیز گفت: بحران هویت از مهمترین آسیب های زندانیان است که برای مهار آن باید کوشید فارغ از نوع جرم زندانیان، اقدامات لازم برای بازگشت توانمند آنان به جامعه انجام گیرد.
عباس قاسمی افزود: هدف بنیاد حمایت از زندانیان کارآموزی و تشکیل کارگاه ها در زندان ها وشناسایی خانواده زندانیان بی بضاعت برای حمایت های مالی و تامین اشتغال این قشر از جامعه است.
پنجم خرداد به عنوان روز ملی حمایت از خانواده زندانیان نامگذاری شده است.
3017/6013/ خبرنگار: مصطفی مجللی***انتشاردهنده:مژگان حیدری
کد N1702366

وبگردی