آفتاب

دلایل اقبال دوباره مردم به روحانی- روح الله صائب*

دلایل اقبال دوباره مردم به روحانی- روح الله صائب*

تنش زدایی دولت در قالب گفتمان عقلانیت در سیاست خارجی، بهبود شاخص های کلان و خرد اقتصادی و بهبود معیشت مردم در سایه آرامش بازار از دلایل اقبال مردم به روحانی است و یکبار دیگر مردم از این دولت می خواهند تا روند کنونی ادامه پیدا کند.

باید اعتراف کرد که مردم دیگر هوشمندانه دست به انتخاب می‌زنند و دوره توزیع برخی محصولات غذایی و وعده‌های کذایی برای جلب آرای مردم گذشته است و جریان هایی موفق می شوند که برای بالابردن محبوبیت خود، خواسته‌های مردم را آنالیز و پیگیری کنند و متوجه مطالباتی باشند که نسل‌های جدیدتر انقلاب، از مسئولان انتظار دارند، با این حساب مردم ایران در 29 اردیبهشت ماه حادثه ای را تکرار کردند که می تواند در راس مسائل مهم کشور در تاریخ ایران به خوبی گنجانده شود و آیندگان، این خرد همراه با عقلانیت و پیشرفت مردم ایران را خواهند ستود.
اما این رای مردم به دولت روحانی برای ادامه راه بی دلیل نبوده و در پس این حادثه دلایلی نهفته است که به تفکیک سیاست خارجی، موفقیت های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی بیان می شود.

*در حوزه سیاست خارجی
سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در دولت یازدهم به ریاست محمدجواد ظریف و تحت رهنمودهای مقام معظم رهبری، علیرغم افت و خیزهای زیاد، فصل تازه‌ای را به خود دید و تجربه کرد.
دستاوردهای این حوزه اعم از خروج از فصل هفتم منشور سازمان ملل، فسخ 6 قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در سایۀ امضای برجام و تحولات مثبت دیگر، بسیاری از تحلیل گران را به این واقعیت رساند که این مشی در تاریخ معاصر سیاسی ایران بی بدیل بوده است.
اما مردم با مقایسه ایده‌ها و برنامه‌های 2 نامزد مطرح، پاسخ این سوال را مشخص کردند و بهترین گزینه تداوم دولت روحانی می باشد و کسی که دانش و تجربه‌اش در این حوزه نمایان است.
مردم نیک فهمیدند بین نامزدها، هیچ فرد یا گروهی که دانش و تجربه‌اش حتی نزدیک به دولت فعلی باشد، وجود ندارد. در واقع دستگاه دیپلماسی دولت تدبیر و امید بخصوص وزیر امور خارجه در سال‌های گذشته ثابت کرده که شناختشان از فضای روابط بین‌الملل در قرن بیست‌ویکم و مولفه‌های تاثیرگذار بر این عرصه در جهان امروز، به مراتب به‌ روز‌تر و کاملتر و کارآمدتر از سایر نامزدهای انتخابات است. در حقیقت مردم با رای خود به روحانی ادامه روند تقویت اعتماد متقابل درسایه سیاست خارجی عقلایی و تعاملی ،غیر تنش زا را ضروری دانستند و از رییس جمهور می خواهند تا این روند را ادامه دهد.

*حوزه اقتصادی
یکی از مهمترین دستاوردهای دولت روحانی کاهش تورم 45 درصدی بود که توانست تنـش را از جامعـه دور و آرامـش را به ارمغان آورد و سعی کرد با کاهش تورم جلوی التهاب بازار را بگیرد وبازار اقتصادی با برنامه ریزی های مناسب به آرامش نسبی رسید.
افزایش رشد اقتصادی، کاهش نرخ تورم، افزایش صادرات نفت، پیشی گرفتن صادرات غیرنفتی، تک ‌نرخی شدن تورم مواد غذایی، افزایش تولید گندم و شاخص بورس، کاهش قاچاق، تثبیت نرخ ارز، رشد منظم تولید فولاد و پتروشیمی، افزایش سهم درآمدهای مالیاتی نسبت به بودجه جاری و خودکفایی در تولید بنزین پس از چند دهه تنها از تعداد مواردی است که در حوزه اقتصادی کشور انجام گرفته است.
مردم به خوبی درک کردند که دیگر مانند دولت گذشته تلاطم و افزایش بی رویه قیمت ها وجود ندارد و این دولت با روند آرامشی ایجادی در بازار توانست موفقیت هایی هم در اقتصاد و صادرات کسب کند.
هم اکنون مردم یکبار دیگر از این دولت می خواهند تا روند توسعه اقتصادی را ادامه دهد.

*حوزه اجتماعی و فرهنگی
یکی از مهمترین برنامه های دولت در زمینه سیاست ها و برنامه های اجتماعی، تحول در حوزه سلامت و گسترش بیمه همگانی بوده است. دولت با طرح بیمه سلامت توانست همگام با بهره مند سازی شهروندان از خدمات بهداشتی و درمانی چشم اندازهای امیدوارکننده ای را در زمینه تحول دربخش سلامت پدیدار سازد.
از دیگر برنامه های دولت تدبیر و امید، پیشبرد تدوین حقوق شهروندی و تبدیل آن به یک سند بود که در این چارچوب رسیدگی به وضعیت حقوق زنان و اقلیت های مذهبی، قومی و غیره در زمره اهداف دولت از این اقدام بوده است.
تمرکز بر زنان حاشیه نشین و استان های محروم، افزایش تعامل زنان با جامعه مدنی، تصویب ماده 101 گامی در جهت عدالت جنسیتی، افزایش سالانه 10 درصدی مدیران زن، کاهش بسیاری از آسیب های اجتماعی در راستای ایجاد مشاغل و حمایت از طرح‌ها و برنامه‌های سمن‌های جوانان از معدود برنامه های موفق این دولت بوده است.
مردم ما خوب فهمیدند که شخص رییس جمهوری تمامی آزادی های فرهنگی و اجتماعی قانونی را محترم شمرده، با هیچ کدام شعاری برخورد نکرد و همواره برای تحقق آنها تلاش کرد.
مردم به خوبی درک کردند که بهبود فضای رسانه ای و دسترسی به شبکه های اجتماعی در این دولت به خوبی انجام گرفته و لازم است این روال ادامه دار باشد.
مردم بله محکمی به سیاست های فرهنگی دولت دادند و از دولت می خواهند تا آزادی، عدالت و خلاقیت فرهنگی را از جمله حقوق به حق مردم بداند و با برخوردهای سلیقه ای که با هنرمندان می شود برخورد شود و فرهیخته ترین بخش جامعه همواره با کرامت مواجه شوند.
-------------------------------------------------------------------------------------
* مسئول دفتر ایرنا در جیرفت
کد N1701799

وبگردی