آفتاب
گاهشمار

زادروز نظریه‌پرداز ساختار مالی

زادروز نظریه‌پرداز ساختار مالی

مرتون میلر، اقتصاددان آمریکایی شانزدهم مه‌1923، در شهر بوستون آمریکا متولد شد. پدرش وکیل و فارغ‌التحصیل دانشگاه هاروارد بود. مرتون نیز در ...

مرتون میلر، اقتصاددان آمریکایی شانزدهم مه‌1923، در شهر بوستون آمریکا متولد شد. پدرش وکیل و فارغ‌التحصیل دانشگاه هاروارد بود. مرتون نیز در سال 1940 وارد دانشگاه هاروارد شد. آن‌طور که خود او می‌نویسد، علاقه اصلی‌اش اقتصاد بود نه حقوق. او در کلاس اقتصاد مقدماتی هم‌کلاس رابرت سولو، برنده نوبل اقتصاد در سال 1987 بود. در طول دوران جنگ جهانی دوم، میلر در واحد پژوهش‌های مالیاتی خزانه‌داری آمریکا و سپس در واحد پژوهش و آمار هیات‌رئیسه فدرال‌رزرو کار کرد. در سال 1949، تصمیم گرفت به مدرسه مطالعات عالی دانشگاه جان هاپکینز برود. به گفته خود میلر، دلیل اصلی او برای انتخاب دانشگاه جان هاپکینز، حضور فریتس ماکلاپ در میان استادان اقتصاد آن دانشگاه بود.

در سال 1952 از دانشگاه جان هاپکینز دکترا گرفت. بعد از آن اولین سمت آکادمیک او استادی مدعو برای ارائه برخی دروس در مدرسه عالی اقتصاد لندن بود. از آنجا به موسسه تکنولوژی کارنگی (اکنون دانشگاه کارنگی-ملون) رفت که «مدرسه مطالعات عالی مدیریت صنعتی» آن تاثیرگذارترین مدرسه مطالعات کسب‌وکار در آمریکا بود. همکاری میلر با فرانکو مودیلیانی از آنجا آغاز شد. میلر و مودیلیانی اولین مقاله مشترک خود را درباره مالیه سازمانی در سال 1958 منتشر کردند. در سال 1961، مرتون میلر کارنگی را برای پیوستن به مدرسه مطالعات عالی کسب‌وکار در دانشگاه شیکاگو ترک کرد. او برای همیشه در دانشگاه شیکاگو ماند، جز یک سال که در دانشگاه لوون بلژیک استاد مدعو بود. از زمان پیوستن به دانشگاه شیکاگو، علایق پژوهشی او عمدتا به سمت مسائل اقتصادی و مدیریتی صنعت خدمات مالی جهت یافت. او در کنار میلتون فریدمن، تئودور شولتس و جرج استیگلر، به‌عنوان یکی از مدافعان ایدئولوژی بازار آزاد شناخته می‌شد. میلر با همکاری فرانکو مودیلیانی نظریه‌ای ارائه کرد درباره رابطه میان ترکیب دارایی‌های سرمایه‌ای و سیاست توزیع سود سازمان‌های تولیدی از یکسو و ارزش بازار و هزینه تامین سرمایه این سازمان‌ها از سوی دیگر. میلر درباره این موضوع که چگونه تغییر ساختار مالیاتی بر رابطه میان ترکیب دارایی سازمان و ارزش بازار سهام آن تاثیر می‌گذارد، مطالعاتی داشته است. وی اهمیت مخارج ورشکستگی را برای رابطه میان ترکیب دارایی سازمان و سیاست توزیع سود سازمان از یک‌سو و ارزش سهام آن در بورس از سوی دیگر تجزیه و تحلیل کرده است. او به همراه مودیلیانی، نشان داد سازمان‌هایی که گرفتار کسری نقدینگی هستند رو به ورشکستگی حرکت می‌کنند. به نظر این دو، ارزش کلی یک سازمان به میزان پول نقدی که تولید می‌کند، بستگی دارد. مرتون در سال 1975 عضو انجمن اقتصادسنجی شد، در سال 1976 رئیس انجمن مالی آمریکا بود و از سال 1961 تا زمان بازنشستگی در سال 1993 استاد دوره‌های عالی مدرسه عالی تجارت در دانشگاه شیکاگو بود. وی همچنین طی سال‌های 1985- 1983 سمت مدیر عمومی در گروه تجارت شیکاگو را دارا بود و از سال 1990 تا زمان مرگ در سال 2000 رئیس مبادلات تجاری شیکاگو بود.

میلر در سال 1990 به همراه هری مارکوویتس و ویلیام شارپ به‌خاطر فعالیت‌های مبتکرانه در زمینه‌های نظری و تامین مالی موسسات اقتصادی، جایزه نوبل اقتصاد را دریافت کرد.

منابع: سایت نوبل و جوایز نوبل اقتصاد، تهران، نوشته محمود قنادان، موسسه انتشارات دانشگاه تهران.

کد N1700676

وبگردی