آفتاب
دولت یازدهم و محرومان

نمره قبولی دولت یازدهم در تامین نیازهای اقشارآسیب پذیر دراستان مرکزی

نمره قبولی دولت یازدهم در تامین نیازهای اقشارآسیب پذیر دراستان مرکزی

اراک - ایرنا - دولت یازدهم به رغم محدودیت ها و تنگناها مالی، با هدف اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی و محرومیت زدایی؛ از تمام ظرفیت های خود کمک گرفت و با ارایه خدمات زیرساختی همچون آب، برق، گاز، بهداشت و کشاورزی به اقشار محروم و کم درآمد در استان مرکزی؛ موفق به کسب نمره قبولی شد.

به گزارش ایرنا، کاهش 30 درصدی نرخ تورم و تداوم آن در سه سال متوالی و عبور کشور از بحران های مهم سیاسی و اقتصادی، توسعه بخش بهداشت و درمان تنها بخشی از دستاوردهای دولت یازدهم محسوب می شود و کارکرد دولت در برخی حوزه ها به خصوص ارایه خدمات زیربنایی به روستاها، برای کمک به تسهیل معیشت قشر آسیب پذیرمطلوب بوده است.
بخش صنعت، محور توسعه اقتصادی استان مرکزی است به طوری که رونق این بخش با سرمایه گذاری سبب تحرک بخشی به دیگر بخش های استان شده و دولت تدبیر و امید با رویکرد توسعه و گسترش این بخش کوشیده در راستای محرومیت زدایی و توجه به قشر آسیب پذیر؛ کارنامه قابل دفاعی داشته باشد.

*** بهره مندی 9هزار نفر در دولت یازدهم در استان مرکزی از چتر حمایتی بیمه روستایی
مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان استان مرکزی گفت: 48 هزار و 900 نفر زیر چتر حمایتی بیمه کشاورزان در استان مرکزی قرار دارند که یک پنجم این افراد در چهار سال اخیر از مزایای بیمه ای و حمایتی بهره مند شده اند.
محمد حنیف افزود: 86 نمایندگی در استان مرکزی وظیفه خدمت رسانی به بیمه شدگان بیمه کشاورزان استان مرکزی را برعهده دارند که از این تعداد 10 نمایندگی برای ارایه خدمات مطلوب تر در چهار سال اخیر در این استان فعال شده اند.
مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان استان مرکزی گفت: حق بیمه سه هزار و 470 نفر از بیمه شدگان بیمه کشاورزی این استان توسط سازمان های حمایتی شامل کمیته امداد و بهزیستی پرداخت می شود که یک چهارم این افراد در دولت یازدهم تحت پوشش بیمه کشاورزی این استان قرار گرفته اند.
حنیف، شرایط بیمه کشاورزی برای بازنشستگی را 15 سال سابقه پرداخت بیمه با 65 سال سن عنوان کرد و گفت: برای بهره مندی کشاورزان و روستائیان سالمند از خدمات بازنشستگی بیمه کشاورزی پپیشنهاد بازنشستگی افراد بالای 70 سال با 10 سال سابقه پرداخت بیمه به مجلس شورای اسلامی داده شده که پس از تصویب شورای نگهبان اجرایی می شود.
وی ادامه داد: سال های گذشته خدمات بیمه کشاورزی توسط دهیاری های انجام می شد که برای کیفیت در کار و برون سپاری خدمات موسسه های دولتی این مهم به بخش خصوصی سپرده شده است.

*** رشد شاخص های سلامت در استان مرکزی هدیه دولت یازدهم
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: رشد شاخص های سلامت روستایی در این استان هدیه ارزشمندی است که دولت یازدهم آن را جامه عمل پوشاند.
دکترجواد نظری افزود: اجرای برنامه تحول سلامت در چهار سال اخیر موجب شدکه منابع مالی حوزه بهداشت روستایی و اعتبارات برنامه پزشک خانواده در سطح روستاهای استان سه برابر افزایش یابد که خدمتی بزرگ محسوب می شود.
وی توضیح داد: افزایش ماندگاری و جذب پزشکان خانواده در روستاها از برنامه های مهم در دولت یازدهم بود که پی گرفته شد و از 82 نفر در سال 92 به 104 نفر در سال 95 رشد یافته است.
معاون بهداشتی دانشگاه علم پزشکی اراک خاطرنشان کرد: اعتبارات برنامه پزشک خانواده روستایی از 80 میلیارد ریال در سال 92 به بیش از 300 میلیارد ریال در سال 95 افزایش پیدا کرد.
وی ادامه داد: برنامه تحول نظام سلامت تنها درمان محور نبود و توانست به سرعت ماموریت های مهم و اثرگذاری را در حوزه بهداشت رونمایی کند که یکی از این خدمات تقویت مالی برنامه پزشک خانواده بوده است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک افزود: برنامه ها ابلاغی از سوی معاونت بهداشت وزارت در سطح معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک با برنامه ارائه خدمات و مراقبت های بهداشتی در روستاها و شهرهای کمتر از 20 هزار نفر آغاز شد به طوری که 284 هزار و 951 نفر جمعیت روستایی تحت پوشش دانشگاه و جمعیت شهری زیر 20 هزار نفر نیز 154 هزار و 303 نفر تحت پوشش قرار گرفت.
نظری بیان کرد: مجموع جمعیت تحت پوشش برنامه پزشک خانواده روستایی و شهرهای کمتر از 20 هزار نفردر این استان 439 هزار و 254 نفر است که 306 هزار و 543 نفر برابر با 69 و هفت دهم درصد آنان دارای دفترچه بیمه روستایی هستند.
وی، شمار مراکز روستایی و شهری مجری برنامه را به ترتیب 57 و 38 مرکز عنوان کرد و گفت: در مجموع 95 مرکز در این راستا به اجرای برنامه اشتغال دارند.
وی اظهار کرد: از سال 93 سالانه بیش از 10 میلیارد ریال به منظور تامین مکمل گروه های هدف و تحت پوشش در این استان هزینه شده است و 36 واحد ارائه خدمات بهداشت دهان و دندان در سطح مراکز مجری برنامه نیز فعال شده اند.

*** آسفالت 151 کیلومتر راه روستایی در دولت یازدهم در استان مرکزی
مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی گفت: 151 کیلومتر راه روستایی در این استان توسط دولت یازدهم به منظور کمک به تردد آسان اهالی روستاها انجام شده است.
مجید شارقی افزود: ساخت 200 دهنه پل و زیرسازی 281 کیلومتر راه روستایی با 686 هزار و 654 میلیون ریال از دیگر خدماتی است که در دولت تدبیر وامید ارایه شده است.
وی اظهار کرد: طول آزاد راه های استان تا سال 1392، 199 کیلومتر بود و در سال 95 این میزان به 209 کیلیومتر رسید.
وی گفت: همچنین طول بزرگراه های استان نیز تا سال 92، 318 کیلومتر بود که این میزان تا پایان سال گذشته به 420 کیلومتر رسید.
وی افزود: راه های روستایی استان مرکزی در سال 95 چهار هزار 408 کیلومتر بود در صورتی که در سال 92 سه هزار و 13 کیلومتر راه روستایی در استان وجود داشت.
مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی اضافه کرد: در سال 1392 تعداد 13 هزار و 115 واحد مسکن مهر در شهرهای بالای 20 هزار نفر به متقاضیان تحویل شد و در دوره فعالیت دولت روحانی 10هزار و 287 واحد مسکن مهر ساخته و تحویل متقاضیان شد.

*** برق رسانی به یک هزارو 171 روستا در دولت یازدهم
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی گفت: از ابتدای سال 92 تعداد روستاهای برق دار یک هزار و 161 روستا بوده و این میزان در دولت یازدهم به یک هزار 171 روستا رسیده است.
مهندس محمد اله داد، برق رسانی به برخی از روستاهای بی برق و خانوارهای عشایر بدون برق در شهرستان های ساوه، خنداب وشازند استان با استفاده از انرژی های نو اعم از خورشیدی، هیبریدی صورت پذیرفته است.
وی خاطرنشان کرد: افزایش بهره ‌وری، تسریع در اتمام پروژه‌ها، بهره‌گیری بهینه و صرفه‌جویی از منابع و سرمایه‌ها، اتخاذ بهترین روش‌های اجرایی، تحول آفرینی و ارتقای دانش و مهارت به عنوان امورمحوری همچنان در سرلوحه فعالیت‌های این بخش است.
مهندس اله داد با بیان اینکه طول شبکه توزیع برق در ابتدای فعالیت دولت یازدهم 18 هزار و 672 کیلومتر بوده است، افزود: این میزان هم اکنون به 19 هزارو 739 کیلومتر و تعداد مشترکان از 593 هزار به 684 هزار مشترک رسیده است.
وی گفت: در ابتدای فعالیت دولت یازدهم تعداد چاه‌های برق دار در استان چهار و 804 بوده است، هم اینک این رقم به پنج هزار و 340 رسیده و ظرفیت ترانس‌ها از 2 هزار و 80 مگاولت آمپر به دو هزار و 330 مگاولت آمپر رسیده است.
وی با اشاره به اینکه از مهمترین اهداف استراتژیک این شرکت در راستای خدمات‌رسانی به مردم کاهش میانگین زمان خاموشی است، گفت: بهبود 24 درصدی میانگین زمان خاموشی به ازای هرمشترک از 1.89 درصد درسال 92 به 1و 43 درصد در پایان دولت یازدهم رسیده که حاکی از این موضوع است.

*** آبرسانی به 133 روستای استان مرکزی در دولت تدبیر و امید
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان مرکزی گفت: از ابتدای شروع به کار دولت تدبیر و امید تاکنون 113روستای این استان با جمعیتی بالغ بر 9 هزار و 834 نفر آبرسانی شدند.
یوسف عرفانی نسب افزود: شاخص بهره مندی از آب شرب سالم در این استان هم اینک به 82.08 درصد رسیده که این شاخص در سطح کشور 72 درصد است.
وی اظهار کرد: 16 درصد از روستاهای این استان با تلاش های دولت تدبیر و امید از سال 92 تا 95 تحت پوشش خدمات آبرسانی قرار گرفته اند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی بیان کرد: تهیه 13 دستگاه آب شیرین کن با مشارکت بخش خصوصی ازجمله فعالیت های مهم شرکت آب و فاضلاب روستایی استان مرکزی در دولت تدبیر و امید است.
عرفانی نسب گفت: 30 میلیارد ریال صرفه جویی از جایگزین کردن ایستگاه های پمپاژ پیش ساخته در مدت زمان فعالیت دولت یازدهم به جای ایستگاه های ثابت و قدیمی صورت گرفته است.
وی افزود: هشت هزار میلیون ریال صرفه جویی اقتصادی با تعویض مخازن پیش ساخته جدید به جای مخازن ذخیره آب قدیمی و بتنی در طول این مدت انجام گرفته است.
وی گفت:25 و 7 درصد رشد در تعویض خطوط شبکه توزیع آب، 17 درصد رشد در تعویض خطوط انتقال آب روستایی، 18 و 6 درصد رشد درافزایش حجم مخازن ذخیره آب از سال 92 تاکنون در شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی به ثبت رسیده است.

***افزایش ضریب مکانیزازسیون کشاورزی استان مرکزی در کارنامه دولت یازدهم
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: یک هزار و 80 میلیارد ریال در دولت یازدهم به افزایش ضریب مکانیزاسیون کشاورزی این استان اختصاص یافته است.
علی بابایی افزود: از این میزان 200 میلیارد ریال در سال 92، 240 میلیارد ریال در سال 93، 290 میلیارد ریال در سال 94 و 350 میلیارد ریال سال گذشته به خرید ادوات کشاورزی و افزایش زیر ساخت های مکانیزاسیون استان مرکزی اختصاص یافت.
وی افزایش ضریب مکانیزاسیون برای افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی را از اولویت های وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد و ادامه داد: با اختصاص 350 میلیارد ریال سال گذشته برای افزایش ضریب مکانیزاسیون استان، 670 دستگاه تراکتور، 390 دستگاه کمباین و 503 دستگاه سایر دستگاه های کشاورزی به این بخش تخصیص یافت.
رئیس جهاد کشاورزی استان مرکزی خاطر نشان کرد: امسال نیز 600 میلیارد ریال برای توسعه ضریب مکانیزاسیون بخش کشاورزی استان به این سازمان اعلام شده است که جذب این تسهیلات در دستور کار قرار دارد.
وی با یادآوری تجهیز 57 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان مرکزی به سامانه آبیاری نوین افزود: تجهیز هر هکتار از اراضی کشاورزی به سامانه آبیاری نوین سالانه حدود چهار هزار و 400 متر مکعب صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی به همراه دارد.
بابایی یادآور شد: سال گذشته برای ایجاد فضاهای جدید و فعال سازی واحدهای تعطیل و نیمه فعال 465 میلیارد ریال تسهیلات رونق تولید به 195 واحد تولیدی کوچک و متوسط بخش کشاورزی پرداخت شد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی افزود: از اجرای سامانه نظام ترویج از سال گذشته در این استان خبر داد و گفت: واگذاری امور تصدی گری و واگذاری کار مردم به مردم، حضور بیشتر کارشناسان بخش کشاورزی در مزارع برای کاهش دغدغه های کشاورزان از جمله برنامه های این نظام است
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی خاطر نشان کرد: در زمینه خود اتکایی شیر، گوشت قرمز، گوشت مرغ، تخم مرغ، نیز سال گذشته صد در صد تعهدات جهاد کشاورزی این استان محقق شده است.

*** 264 روستای استان مرکزی در دولت یازدهم از نعمت گاز بهره مند شدند
مدیرعامل شرکت گاز استان مرکزی گفت: 264 روستای این استان در دولت تدبیر و امید از نعمت گاز طبیعی برخوردار شدند.
جواد مهندس افزود: با گازرسانی به این روستاها درصد بهره مندی ساکنان روستایی این استان از گاز طبیعی از 89 و 2 دهم درصد در بدو خدمات دولت یازدهم به 97 و 32 صدم درصد در ابتدای سال جاری افزایش یافت.
وی ادامه داد: با بهره مندی این روستاها از گازطبیعی، شمار آبادی های بهره مند از این نعمت در استان مرکزی به 937 روستا رسیده است.
مدیرعامل شرکت گاز استان مرکزی بیان کرد: هم اکنون 34 شهر در استان مرکزی با جمعیتی بالغ بر 335 هزار و 668 خانوار با پوشش صد در صد جمعیت و تمامی شهرک ها و نواحی صنعتی استان از نعمت گاز طبیعی برخوردار هستند.
مهندس گفت: از ابتدای دولت تدبیر و امید تا کنون یک هزار و 662 کیلومتر شبکه گذاری و 27 هزار و 994 انشعاب شهری و روستایی در این استان اجرا شده و 529 هزار و 301 مشترک شهری و روستایی تحت پوشش شرکت گاز استان مرکزی قرار گرفته است.
مدیر عامل شرکت گاز استان مرکزی، با یادآوری مصرف 17 هزار و 452 میلیون متر مکعب گاز در بخش های خانگی تجاری و صنعتی این استان از سال 92 تا کنون، افزود: پنج هزار و 674 میلیون متر مکعب برابر با 33 درصد مصرف کل استان در بخش نیروگاه حرارتی برای جایگزینی سوخت پاک با سایر فرآورده های نفتی مصرف شده است.
مهندس گفت: همچنین از این میزان 150 هزار و 364 میلیون متر مکعب در بخش صنعت و 17 هزار و 453 میلیون متر مکعب در بخش خانگی و صنعتی مصرف شده است.
استان مرکزی به عنوان پایتخت صنعتی ایران از شمال به استان های تهران، البرز و قزوین، از غرب به استان همدان، از جنوب به استان های لرستان و اصفهان و از شرق به استان های تهران، قم و اصفهان محدود است.
6991/3075/خبرنگار: معصومه ابراهیمی*** انتشاردهنده: حسین مهدی زاده
کد N1699300

وبگردی