آفتاب

آغاز کوچ بهاره عشایر آذربایجان شرقی

آغاز کوچ بهاره عشایر آذربایجان شرقی

تبریز- ایرنا - مدیرکل امور عشایر آذربایجان شرقی از آغاز کوچ بهاره عشایر استان به مناطق ییلاقی خبرداد.

به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومی اداره کل امور عشایر استان آذربایجان شرقی، محمد حسین آل هاشم با اشاره به اینکه در این استان در 2 فصل پاییز و بهار کوچ اتفاق می افتد، گفت: با توجه به شرایط اکولوژیکی حاکم بر مناطق عشایری استان، عشایر اواسط اردیبهشت ماه با گرم شدن هوا از مناطق قشلاقی به سمت ییلاقات سرسبز شهرستان های کلیبر، اهر، هریس، سراب، میانه، مراغه، چاراویماق، ارتفاعات سهند، سبلان و بزگوش و تبریز کوچ کرده و به تعلیف احشام خود می پردازند.
وی اظهارکرد: مراتع سرسبز استان آذربایجان شرقی هر سال پذیرای احشام حدود 5000 خانوار عشایری مهمان از استان های همجوار از جمله اردبیل، زنجان و آذربایجان غربی است.
آل هاشم گفت: اداره کل امور عشایر استان بنا به وظایف ذاتی و شرح کار سازمانی خود سعی در تسهیل روند کوچ عشایر داشته و به آسایش عشایر در زمان ماندگاری در اطراق گاه ها و میان بندها کمک می کند.
وی با اشاره به برف روبی مسیرهای برفگیر ییلاقات قبل از حضور عشایر و بازگشایی و تسطیح مسیر های کوچ، از اقدامات تامین امنیت در مسیر کوچ با هماهنگی ستاد کوچ، فرمانداران مناطق قشلاقی و ییلاقی، نیروی انتظامی، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری، اداره کل دامپزشکی و پاسگاه ها جهت تسهیل رفت و آمد عشایر در ایل راه ها خبرداد.
آل هاشم نزدیک رسانی و تامین آب با احداث آبشخور های بهداشتی برای تامین آب سالم مورد مصرف خانوارهای عشایر و احشام آن ها، کمک به تامین روشنایی در اطراق گاه های عشایری با استفاده از چراغ های خورشیدی و تامین سوخت فسیلی و وسایل پخت و پز خورشیدی، کمک به احداث سرویس بهداشتی در میان بندها و اطراق گاه های اصلی عشایر را از دیگر اقدامات اداره کل عشایر عنوان کرد.
وی همچنین گفت: جشنواره های کوچ برای افزایش امید و شادابی جامعه عشایری و نمایش تولیدات دامی و لبنی و محصولات صنایع دستی عشایر برگزار می شود.
وی خاطرنشان کرد: اگر چه جمعیت عشایر نسبت به کل جمعیت استان حدود 2درصد می باشد ولی این جمعیت اندک اما پرکار قریب به 20% دام سبک استان را در اختیار داشته و نقش چشمگیری در تولید محصولات گوشتی و پروتئینی و لبنی برعهده دارند.
آل هاشم افزود: زنان عشایری نیز با تولید سالانه حدود 12500 مترمربع ورنی و صنایع دستی به معیشت خانواده خود کمک شایانی می کنند.
وی اظهارکرد: ساختار ایلی عشایراستان آذربایجان شرقی از دو ایل قره داغ و شاهسون و 10 طایفه مستقل تشکیل یافته است.
استان آذربایجان شرقی با داشتن اقلیم متنوع و برخورداری از مراتع خوب و جنگل های سرسبز قره داغ و ارتفاعات سلطان داغی سهند و دامنه های سبلان و شیور و دند و گچی قران، بزگوش میانه، تخت سلیمان چارایماق، میشوداغی، ارشدچمنی، شاهبلاغی و ساریمساخ لی یکی از استان های عشایر نشین کشور محسوب می شود.
جمعیت عشایر استان در دوره ییلاقی افزون بر 13 هزار و 500 خانوار و در دوره قشلاقی حدود 8هزار خانوار است.
مرکزآمار ایران جمعیت استان آذربایجان شرقی را 3 میلیون و 724 و 620 نفر در سال 1395 اعلام کرد و این استان در فصل ییلاقی حدود 1.89 درصد و در فصل قشلاق 1.17 درصد از کل جمعیت عشایر کشور را به خود اختصاص داده است.
خبرنگار: پرویز انصاری ** انتشار دهنده: محمد رستگار
3071/6183
کد N1699081

وبگردی