آفتاب
11+1

روایت روزنامه شهروند از میزان مشارکت در انتخابات 96/ آخرین تلاش ها برای افزایش رای روحانی و رئیسی

روایت روزنامه شهروند از میزان مشارکت در انتخابات 96/ آخرین تلاش ها برای افزایش رای روحانی و رئیسی

آن طور که روزنامه شهروند گزارش کرده، نظرسنجی ها خبر از حضور گسترده مردم در انتخابات جمعه می دهند. این روزنامه از مشارکت 70درصدی مردم در انتخابات 96 نوشته است...

آن طور که روزنامه شهروند گزارش کرده، نظرسنجی ها خبر از حضور گسترده مردم در انتخابات جمعه می دهند. این روزنامه از مشارکت 70درصدی مردم در انتخابات 96 نوشته است...

به گزارش آفتاب، شهروند در بخشی از گزارش خود نوشت: نتایج نظرسنجی‌ها که طی روزهای گذشته منتشر شده، حاکی از افزایش مشارکت مردمی است. نظرسنجی که روز گذشته ازسوی مرکز افکارسنجی ایسپا، وابسته به جهاد دانشگاهی منتشر شد، نشان می‌دهد که آمار مشارکت مردم به مرز ٧٠‌درصد رسیده است. 

روزگذشته نیز حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری اعلام کرد که به‌عنوان یک عضو هیأت مرکزی انتخابات ریاست‌جمهوری درجریان روند انتخابات و نظرسنجی‌ها قرار دارد، می‌تواند بگوید؛ درحال حاضر درکشور شرایط مطلوب حاکم است و نتایج نظرسنجی‌ها شرایط خوبی را نوید می‌دهد.

به نظر می‌رسد که پس ازمناظره سوم کاندیداها درهفته‌ پایانی منتهی به انتخابات، توجه مردم به انتخاب کاندیدای نهایی بیشتر شده است. مرکز نظرسنجی ایسپا درنظرسنجی که انجام داده، اعلام کرده است که ٦٥‌درصد از رأی‌دهندگان کاندیدای نهایی خود را انتخاب کرده‌اند و ٣٤‌درصد هنوز برای انتخاب نهایی مردد هستند. 

براساس همین نظرسنجی‌ها ازمیان کسانی که در انتخابات شرکت می‌کنند، ٤٧‌درصد به حسن روحانی رأی می‌دهند و ٢٥‌درصد به سیدابراهیم رئیسی. کاندیداهایی نظیر اسحاق جهانگیری، مصطفی میرسلیم و مصطفی‌ هاشمی‌طبا هریک به ترتیب ٣درصد، ٢‌درصد و ١‌درصد است. دراین میان، محمدباقر قالیباف که میزان رأیش در تاریخ ٢٣ اردیبهشت یعنی، یک روز قبل از اعلام انصرافش ریزش داشته و از ٢٣‌درصد به ١٩‌درصد رسیده است. بنابراین براساس این نظرسنجی، حسن روحانی همچنان پیشتاز آرای مردمی است. نکته قابل توجه دراین نظرسنجی ریزش آرای قالیباف بعد ازمناظره سوم است. این ریزش آرا زمانی انجام شده که قالیباف هنوز در کوران انتخابات حاضر بود و کناره‌گیری نکرده بود. ریزش چهاردرصدی آرای قالیباف قبل از انصراف نشان می‌دهد که ابراهیم رئیسی چندان نباید به انتقال آرای قالیباف به سبد رأیش امیدوار باشد. در آن‌سو اما آرای جهانگیری آن‌قدری نیست که روحانی بخواهد از انتقال نیافتنش به سبد رأیش نگران باشد. کمااین‌که جهانگیری ازهمان ابتدا نیز اعلام کرده بود که به‌عنوان مکمل روحانی در انتخابات شرکت کرده و قرار نیست ستاد انتخاباتی نیز برپا کند.

حسن روحانی اما به رقم برخورداری ازحاشیه نسبتا امن، همچنان به دنبال افزایش آرای خود است. او درتبریز خطاب به مردم اعلام کرد که برای انجام برخی کارها به رأی بالا نیاز دارد تا «بازوانش پرتوان‌تر باشد». روحانی بعد ازمناظره سوم درتمامی سخنرانی‌هایش از هوادارانش خواست تا خودشان به همراه ١١نفر دیگر در انتخابات شرکت کنند تا میزان مشارکت افزایش یابد. اخبار خبرنگار «شهروند» حاکی از آن است که مردم با  حضور درخیابان‌ها و به صورت خودجوش اقدام به سخن‌گفتن با آن دسته از کسانی که قصد ندارند در انتخابات شرکت کنند، کرده و تلاش می‌کنند آنها را به مشارکت در انتخابات ترغیب کنند.
کد N1698923

وبگردی