آفتاب

کمک بلاعوض 7میلیونی به متقاضیان مسکن اجتماعی/ مسکن اجتماعی به چه کسانی می رسد؟

کمک بلاعوض 7میلیونی به متقاضیان مسکن اجتماعی/ مسکن اجتماعی به چه کسانی می رسد؟

در مسکن اجتماعی روش‌های مختلفی برای تأمین مسکن پیش‌بینی شده‌است. این طرح علاوه بر اینکه افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد و بهزیستی را شامل می‌شود، گروه‌های دیگری که تحت پوشش نهادهای حمایتی نیستند اما از اقشار کم‌درآمد محسوب می‌شوند را نیز دربرمی‌گیرد که شناسایی این گروه‌ها برعهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است.

تکمیل واحد‌های باقیمانده مسکن مهر و تأمین زیرساخت‌های آن بیشترین برنامه دولت در حوزه مسکن را در 4 سال به خود اختصاص داد. با اعلام دولت حدود 90 هزار مسکن مهر برای تکمیل و واگذاری باقیمانده است، بنابراین برنامه مهم دولت برای تأمین مسکن اقشار کم درآمد یا همان مسکن اجتماعی که اجرای آن شروع شده امسال به‌صورت گسترده و به‌عنوان برنامه اصلی دولت در بخش مسکن اجرا می‌شود.

طرح ویژه دولت یا همان «تأمین مسکن برای اقشار کم درآمد» و «مسکن اجتماعی» بزودی در سطح گسترده‌ای از شهرهای کشور اجرایی می‌شود. هرچند این طرح به صورت محدود کلید خورده و در حال ساخت است، ولی به صورت کامل در انتظار پایان طرح مسکن مهر است.مسکن مهر به دلیل اجرای نادرست و استفاده از منابع پرقدرت بانکی تبعات تورمی شدیدی به همراه داشت و ازسوی دیگر به علت جانمایی نادرست هنوز هم پس از گذشت چندین سال بیشتر از 100 هزار مسکن مهر متقاضی ندارد چراکه ضمن دوری از شهرهای اصلی، فاقد خدمات زیربنایی مانند آب، برق، گاز، مدرسه، کلانتری و درمانگاه هستند. علاوه بر تکمیل مسکن‌های باقیمانده تأمین زیربناهای مسکن‌هایی که در دولت قبل تحویل داده شده بود بر عهده دولت یازدهم قرار گرفت. بنابراین دولت طرح‌های جدید مسکنی خود را تا تحویل نهایی مسکن مهر به صورت کامل اجرا نکرد. دولت یازدهم با هدف تأمین مسکن برای اقشار کم درآمد بدون اینکه طرح مسکن اجتماعی را با هدف ساخت سالانه 125 هزار واحد مسکونی و اجرا تدوین کرده است. این طرح برای دهک‌های پایین جامعه است و دولت برای دهک‌های میانی و بالاتر افزایش وام مسکن را شروع کرد.

در مسکن اجتماعی روش‌های مختلفی برای تأمین مسکن پیش‌بینی شده‌است. این طرح علاوه بر اینکه افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد و بهزیستی را شامل می‌شود، گروه‌های دیگری که تحت پوشش نهادهای حمایتی نیستند اما از اقشار کم‌درآمد محسوب می‌شوند را نیز دربرمی‌گیرد که شناسایی این گروه‌ها برعهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است. هدف مهم دولت در مسکن اجتماعی قرار گرفتن واحدها و مکان‌هایی است که امکانات زیربنایی دارند و دولت قصد ندارد واحد‌ها را مانند مسکن مهر در مکان‌های مجزا یا خارج از شهرها بسازد و عملاً از نظر اجتماعی گروهی از جامعه را از دیگران جدا کند.  براساس جزئیات ابلاغ شده طرح مسکن اجتماعی توسط معاون اول رئیس جمهوری، در صورت وجود متقاضیان از گروه‌های کم‌درآمد برای خرید واحدهای مسکن مهر بدون متقاضی، به ازای هر واحد مسکونی 7 میلیون تومان کمک بلاعوض پرداخت می‌شود. همچنین به اشخاص حقیقی و حقوقی دارای زمین که تمایل به ساخت واحدهای مسکونی استیجاری با نرخ‌های اجاره ترجیحی و در قالب توافق با بنیاد مسکن داشته باشند، به ازای هر واحد استیجاری تسهیلات پرداخت می‌شود. دولت وزارت راه و شهرسازی را موظف کرده است نسبت به تأمین زمین در محدوده شهرها (دارای تأسیسات زیربنایی آب، برق و گاز) یا شهرهای جدید برای ساخت واحد استیجاری از طریق واگذاری به سازندگانی که تمایل به ساخت مسکن ملکی – استیجاری با رعایت حداقل چهل درصد (0.40) اجاره‌ای دارند، اقدام کند.

کمک هزینه اجاره خانوارهای کم‌درآمد ماهانه به ترتیب تا 200 هزار تومان برای شهرهای زیر 500 هزار نفر و تا 400 هزار تومان (با افزایش سالانه 10درصد) برای شهرهای بالای 500 هزار نفر تعیین می‌شود. وام قرض‌الحسنه ودیعه مسکن برای حمایت از خانوارهایی که توان بازپرداخت اقساط را دارند به ازای هر واحد 7 و نیم میلیون با بازپرداخت 60 ماهه تعیین می‌شود.

براساس این مصوبه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است با همکاری کمیته امداد امام خمینی(ره)، سازمان بهزیستی کشور، بنیاد و شهرداری‌ها نسبت به اولویت‌بندی و شناسایی گروه‌های هدف اقدام کند. براساس توافق مشترک وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و تعاون با سازمان برنامه و بودجه برای تأمین منابع مالی ساخت سالانه 125 هزار واحد مسکونی تفاهم شده است. براساس جزئیات طرح مسکن اجتماعی هر ساله ١٢٥‌هزار واحد مسکن اجتماعی درشهرها ساخته می‌شود که این روند تا شش‌سال ادامه می‌یابد و درنهایت ٧٥٠‌هزار واحد مسکونی به اقشار کم‌درآمد تحویل داده خواهد شد. 
کد N1698807

وبگردی