آفتاب

حامیان اصلی روحانی و رئیسی چه کسانی هستند؟/ همه احمدی نژادی های رئیسی!

حامیان اصلی روحانی و رئیسی چه کسانی هستند؟/ همه احمدی نژادی های رئیسی!

سعید جلیلی، سید احمد علم‌الهدی امام جمعه مشهد و پدر همسر ابراهیم رئیسی، سعید مرتضوی، زاهدی وزیر علوم دولت احمدی‌نژاد، میرکاظمی وزیر نفت و بازرگانی احمدی‌نژاد، نیکزاد وزیر مسکن احمدی‌نژاد، حسینی وزیر ارشاد احمدی‌نژاد، دستجردی وزیر بهداشت احمدی‌نژاد و... در ستاد رئیسی اند.

دیگر اصولگرایان با خیال راحت موضعگیری کنند؛ پس از انصراف محمدباقر قالیباف نامزد اصولگرای انتخابات که هوادارانش او را با عنوان «مرد عمل» یاد می‌کردند، حال اردوگاه انتخاباتی اصولگرایان ائتلافی یکصدا از ابراهیم رئیسی حمایت می‌کند. دیروز چهره‌هایی که تا روز دوشنبه با ایما و اشاره تولیت آستان قدس رضوی و دادستان سابق کشور را گزینه «اصلح» برای ریاست جمهوری این دوره می‌دانستند، ضمن قدردانی از قالیباف، پایگاه اجتماعی خود را دعوت کردند تا به رئیسی رأی بدهند؛ نامزدی که مهم‌ترین برنامه‌هایش ذیل دو محور افزایش کمک‌های نقدی و غیرنقدی به فقرا و مبارزه با فساد تعریف می‌شود. به گفته برخی اصولگرایان، ابراهیم رئیسی از همان چند ماه پیش گزینه اول و آخر این گروه بود و تشکیل و معرفی نهادی به نام «جمنا» و مانور گسترده روی تغییر نحوه انتخاب نامزد، تنها برای داغ کردن فضا بود و البته مصون داشتن نامزد اصلی از انتقادات احتمالی.

حامیان رئیسی
با این همه روزها قبل از کناره‌گیری قالیباف، تشکل‌هایی چون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت مبارز به صراحت از او پشتیبانی کردند. روز دوشنبه نیز جبهه پیروان خط امام و رهبری بزرگ‌ترین تشکیلات حزبی اصولگرایان که مسئولیتش به عهده محمدرضا باهنر است، پیش از انصراف قالیباف، رئیسی را نامزد مطلوب خود دانست و از احزاب زیرمجموعه جبهه پیروان نیز خواست از او جانبداری کنند. حزب مؤتلفه اسلامی که یکی از احزاب اصلی زیرمجموعه جبهه پیروان است، تاکنون از مصطفی میرسلیم حمایت کرده است اما دیروز زهره الهیان از اصولگرایان ائتلافی خبر داد که «جمنا» موضوع انصراف میرسلیم به نفع رئیسی را مطرح کرده و نبی‌الله حبیبی مأموریت یافته در این باره با میرسلیم صحبت کند. پیش‌تر حزب پایداری تشکلی که آیت‌الله مصباح یزدی در رأس شورای فقاهتی آن قرار دارد، رئیسی را «اصلح» معرفی کرده بود. «جبهه مردمی نیروهای انقلاب» که به اختصار «جمنا» نامید می‌شود و از اصولگرایان عضو جمعیت ایثارگران، رهپویان، «جبهه یکتا» تشکیل شده نیز حال آسوده‌تر از گذشته برای گزینه واحد خود تبلیغ می‌کنند.

اما آنچه بیشتر از احزاب و گروه‌های سیاسی در اردوگاه انتخاباتی رئیسی خودنمایی می‌کند، حضور چهره‌هایی است که در حد فاصل سال‌های 84 تا 92 مسئولیت‌هایی چون وزارت یا نمایندگی مجلس را داشته‌اند؛ همان‌ها که در افواه اهل رسانه «احمدی‌نژادی» نامیده می‌شوند؛ مجموعه ای از وزرا، مدیران ارشد و حامیان رئیس دولت سابق از جمله سعید جلیلی مذاکره کننده تیم هسته‌ای در دولت احمدی‌نژاد، سید احمد علم‌الهدی امام جمعه مشهد و پدر همسر ابراهیم رئیسی، سعید مرتضوی رئیس پیشین سازمان تأمین اجتماعی، محمدمهدی زاهدی وزیر علوم دولت احمدی‌نژاد، مسعود میرکاظمی وزیر نفت و بازرگانی احمدی‌نژاد، علی نیکزاد وزیر مسکن احمدی‌نژاد، سید محمد حسینی وزیر ارشاد احمدی‌نژاد، مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت احمدی‌نژاد، صولت مرتضوی معاون سیاسی احمدی‌نژاد، سید مهدی‌ هاشمی سرپرست وزارت کشور دولت احمدی‌نژاد و... علاوه بر فهرست بلندبالای وزرا و مدیران احمدی‌نژاد، شمار قابل توجهی از نمایندگان سابق مجلس که در انتخابات  اخیر پارلمان نتوانستند به حد نصاب از مردم تهران رأی بگیرند، یا  در ستادهای رئیسی حضور دارند یا با موضعگیری و سخنرانی او را حمایت می‌کنند؛ افرادی چون غلامعلی حدادعادل، احمد توکلی، الیاس نادران، علیرضا زاکانی، مهرداد بذرپاش و اسماعیل کوثری. رئیسی همچنین از حمایت شماری از ائمه جمعه چون آیت‌الله موحدی کرمانی و کاظم صدیقی ائمه جمعه موقت تهران و برخی از اعضای شورای نگهبان چون آیت‌الله محمد یزدی برخوردار است. آیت‌الله یزدی هنگام سفر رئیسی به قم در جمع هواداران او حضور یافت. برخی از اصلاح‌طلبان و حامیان دولت، قوه قضائیه، صدا و سیما و رسانه‌های منتسب  به نهادهای خاص را متهم می‌کنند که با وجود منع قانونی، از رئیسی حمایت می‌کنند.

یکی از افرادی که اخیراً از ابراهیم رئیسی حمایت کرده است و چندان با حامیان او هم‌سنخ نیست، امیرحسین مقصودلو معروف به «تتلو» است. این خواننده پاپ چندی پیش به خاطر توهین به یک مقام قضایی بازداشت شده بود. هواداران او یا همان «تتلیتی‌ها» هنگام بازداشت وی با در دست داشتن وثیقه مقابل دادگاه خواستار آزادی او شدند. او ابتدا از قالیباف اعلام حمایت کرد اما بعد از انصراف وی در کانال تلگرامی‌اش نوشت:  رأى بنده با وجود نداشتن اطلاعات کافى «جناب آقاى رئیسى» هست.

اگر چه میدان رقابت‌ها، هنوز 4 نامزد دارد اما به اعتقاد عموم ناظران، رقابت اصلی میان رئیسی و روحانی است. دیروز اسحاق جهانگیری به نفع حسن روحانی کناره گیری کرد.  سید مصطفی‌هاشمی طبا نیز در اطلاعیه‌ای تأکید کرد خود به روحانی رأی می‌دهد و میرسلیم نیز تحت فشار زیادی برای انصراف است و به گفته خود اصولگرایان در صورت عدم انصراف نیز پایگاه رأیش چندان بر نتیجه انتخابات اثرگذار نیست.

حامیان روحانی
حسن روحانی در شرایطی قدم به میدان رقابت ریاست جمهوری دوازدهم گذاشت که یکی از بزرگ‌ترین حامیانش آیت‌الله ‌هاشمی رفسنجانی دیگر در کنارش نیست. با این همه او از حمایت چهره‌هایی چون  رئیس دولت اصلاحات، علی اکبر ناطق نوری و سید حسن خمینی برخوردار است. رئیس دولت اصلاحات چند روز پیش با انتشار پیام ویدئویی، از مردم خواست رأیشان به حسن روحانی را «تکرار» کنند. ناطق نوری هم از سال گذشته در سخنرانی‌های مکرر و متعدد تأکید کرده است روحانی بهترین گزینه برای اداره کشور و اصلح انتخابات است. دیروز هم سید حسن خمینی نوه بنیانگذار انقلاب اسلامی در پیام اینستاگرامش از روحانی حمایت کرد و نوشت: «جا دارد یک بار دیگر به روحانى اعتماد کنیم.» 

علاوه بر سید حسن خمینی، مرتضی اشراقی و لیلی بروجردی از نوه‌های حضرت امام(ره) از روحانی حمایت کرده‌اند. دیروز جمعیت زنان جمهوری اسلامی که تحت زعامت زهرا مصطفوی دختر امام(ره) قرار دارد با صدور بیانیه‌ای از مردم خواست به روحانی رأی بدهند. در غیاب آیت‌الله ‌هاشمی رفسنجانی، خانواده او از جمله فائزه ، فاطمه و محسن فرزندان ‌هاشمی، شهر به شهر سفر کرده و مردم را به حمایت از روحانی دعوت می‌کنند.

اصلاح‌طلبان هم که پیشتر به کرات تأکید کرده بودند روحانی انتخاب اول و آخر آنهاست، در قالب شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان از روحانی پشتیبانی کرده‌اند. احزاب عضو جبهه هماهنگی شورای اصلاحات از جمله کارگزاران سازندگی، اعتماد ملی، مردم سالاری همچنین احزاب نوپایی چون اتحاد ملت ایران و ندای ایرانیان، در کنار اعضای بنیاد باران، شورای مشورتی رئیس دولت اصلاحات و بنیاد امید ایرانیان در این نهاد عضویت دارند؛ نهادی که محمدرضا عارف در رأس آن قرار دارد. علاوه بر فراکسیون امید مجلس، شماری از نمایندگان مستقل و اصولگرای پارلمان نیز از روحانی حمایت کرده‌اند. هفته گذشته بیانیه‌ای با بیش از 160 امضا منتشر و بر پشتیبانی مجلسی‌ها از روحانی تأکید شد. مجمع روحانیون مبارز و مجمع محققین و مدرسین نیز با صدور اطلاعیه‌های جداگانه، از وی حمایت کرده‌اند. شماری از نزدیکان علی لاریجانی نیز ستاد اصولگرایان حامی روحانی را هدایت می‌کنند.

چهره‌هایی چون آیت‌الله یوسف صانعی، مصطفی ملکیان ، محمد مجتهد شبستری، ابراهیم یزدی، عبدالله نوری، مصطفی معین، سعید حجاریان و محمدرضا خاتمی نیز از وی اعلام حمایت کردند. مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل تسنن زاهدان از کاندیداتوری حسن روحانی حمایت کرده است.

بیش از 400 تن از اساتید و اهالی موسیقی، بیش از 2 هزار و 500 نفر از اعضای جامعه پزشکی سراسر کشور، هزار و 550 نفر از روزنامه‌نگاران کشور، 15 نفر از دانشمندان و چهره‌های ماندگار علمی، 140 استاد دانشگاه علامه طباطبایی و 107 استاد دانشگاه صنعتی شریف در روزهای گذشته از روحانی حمایت کرده‌اند. در روزهای گذشته طومارهای حمایتی دانشگاهیان، کارگردانان، روزنامه‌نگاران، هنرمندان، ورزشکاران و... از روحانی منتشر شده است. سعید روستایی، کارگردان فیلم «ابد و یک روز»، حسن فتحی کارگردان سریال «شهرزاد»، شهاب حسینی، ترانه علیدوستی، نوید محمدزاده،  باران کوثری، مهدی فخیم‌زاده، پوران درخشنده، رضا کیانیان، فاطمه معتمدآریا، مرضیه برومند، حمید فرخ‌نژاد، مهراب قاسم‌خانى، رسول صدرعاملی، جمشید گرگین، محمد اصفهانی، عبدالجبار کاکایی، هوشنگ مرادی کرمانی و... از جمله هنرمندان حامی روحانی هستند. در فهرست ورزشکاران حامی روحانی نام علی کریمی، سید مهدی رحمتی، علیرضا بیرانوند، علی دایی،  امیر قلعه‌نویی، کیمیا علیزاده  و... دیده می‌شود. 
کد N1698806

وبگردی