آفتاب

بیمه‌های قلابی مشغول کارند

بیمه‌های قلابی مشغول کارند

هزینه‌های سرسام‌آور خدمات پزشکی و ضعف بیمه‌ها در پوشش آن، تله مهیایی است برای مردمی که درد دارند اما چاره ندارند.

 شركت‌هاي بعضا صوري با گرفتن شماره‌هاي تصادفي و با دادن وعده‌هاي وسوسه‌كننده براي يك سال بيمه تكميلي كلاهبرداري مي‌كنند. در اين بين جاي نهاد‌هاي ناظر به‌نظر خالي است.

اين روزها افرادي كه خود را كارمند سازمان رفاه زيرمجموعه حوزه نظام پزشكي استان معرفي مي‌كنند، با شهروندان تهراني تماس مي‌گيرند و به آنها پيشنهاد مي‌دهند كه با پرداخت 215هزار تومان براي يك سال بيمه درماني شوند و ادعا مي‌شود كه بيمه شامل همه خدمات درماني ازجمله جراحي و دندانپزشكي و آزمايشگاه و سونوگرافي و... است. فرد بيمه‌شده مي‌تواند 4نفر ديگر را نيز تحت‌پوشش خود قرار دهد بدون اينكه ريالي بيشتر بپردازد در نتيجه آنها نيز از همان خدمات بيمه‌شده اصلي به يك اندازه مي‌توانند استفاده كنند. بر اين اساس براي بيمه‌شده دفترچه بيمه و كارت هوشمند صادر خواهد شد تا هر وقت به هر پزشك و يا مركز درماني مراجعه كرد، بتواند از آن استفاده كند. اين ويزيتورهاي تلفني مدعي هستند كه نام شهروندان را از بين آخرين ليست سرشماري انتخاب كرده و سهميه‌اي است كه دكتر قاضي‌زاده هاشمي، وزير بهداشت براي 30درصد از افراد جامعه درنظر گرفته است. يكي از اين افراد در پاسخ به اين سؤال كه افراد چگونه انتخاب شده‌اند، گفت: كد مربوط به شما را كامپيوتر براساس مشخصاتتان انتخاب كرده است.

همچنين ادعاشده كه سقف بيمه مذكور 25 تا 30ميليون تومان است و 80درصد هزينه‌هاي ويزيت و دارو نيز با اين بيمه رايگان است. متصدي اين بيمه در پاسخ به اينكه كدام مراكز درماني تحت پوشش اين بيمه هستند، گفت: همه مراكز درماني تحت پوشش هستند و آنها با مراجعه شما ليست هزينه‌هايتان را براي ما فكس مي‌كنند. براي ثبت‌نام مأموران شركت بيمه به شما مراجعه مي‌كنند و مدارك را برايتان مي‌آورند و شما مي‌توانيد در محل هزينه بيمه را كارت به‌كارت كنيد. اين مأموران امضا و مهر سازمان را دارند.

اين نوع از كلاهبرداري نخستين‌بار نيست كه رخ مي‌دهد و بارها مراجع مختلف در مورد كلاهبرداري‌هاي اينچنيني هشدار داده‌اند. روابط عمومي وزارت بهداشت اين بار نيز چنين روشي را كلاهبرداري عنوان كرد ولي شماره‌اي براي اعتراض و گزارش شكايت مردمي اعلام نكرد. چندي پيش تماس‌هاي دروغين در مورد بيمه ارزان‌قيمت دندانپزشكي باعث كلاهبرداري از مردم شده بود به‌طوري كه مديركل دفتر مركزي حراست سازمان بيمه سلامت ايران، نسبت به سودجويي بسياري از شركت‌هاي بيمه‌اي هشدار داد و گفت: پوشش خدمات دندانپزشكي با پرداخت ۷۹هزار تومان، دروغ است.

سيدمحمدرضا هاشمي‌نيا گفت: بسياري از اين شركت‌هاي بيمه‌اي با اشاره به مواردي از قبيل ارائه بيمه تكميلي به بيمه‌شدگان، ارائه بيمه مكمل دندانپزشكي، ارائه دفترچه بيمه و يا كارت بيمه سلامت، داشتن قرارداد و پرداخت هزينه‌هاي درمان آزمايشگاه، ويزيت پزشكان و داروخانه‌ها و هزينه‌هاي دارويي با احتساب حق بيمه به بيمه‌شدگان اقدام به اخاذي از مردم كرده و باعث سوءاستفاده از نام سازمان، وزارت رفاه و خدشه‌دار شدن آن در منظر افكار عمومي مي‌شوند. همچنين در سال‌هاي اخير اين افراد يا شركت‌ها از طريق تماس تلفني با شهروندان، اعلام مي‌كنند كه از سازمان بيمه سلامت يا از بيمه سلامت هستند و مي‌توانند در قبال پرداخت مبالغي شهروندان را بيمه كنند. به گفته هاشمي‌نيا، سازمان بيمه سلامت ايران به‌عنوان بزرگ‌ترين سازمان بيمه‌گر درمان پايه كشور، هرگز براي بيمه كردن افراد، از تماس تلفني استفاده نكرده و هرگونه فراخوان عمومي را از طريق اطلاعيه در رسانه‌هاي جمعي به اطلاع مردم مي‌رساند.

سازمان بيمه سلامت نيز با گسترش اين نوع از كلاهبرداري‌ها اعلام كرد كه مردم بدانند وظيفه سازمان بيمه سلامت صدور بيمه تكميلي نيست و ثبت‌نام براي بيمه سلامت به‌صورت اينترنتي انجام مي‌شود و هزينه و حق بيمه بيمه‌شدگان هم از سوي دولت پرداخت مي‌شود، بنابراين بيمه سلامت رايگان است.

  • تا شكايت نكنيد، رسيدگي نمي‌كنند!

با نگاهي به سابقه گزارش‌هاي اينچنيني مشخص است كه تا زماني كه كسي مورد كلاهبرداري‌هاي اينچنيني قرار نگيرد و به دستگاه قضايي شكايت نبرد، هيچ مرجعي از وزارت بهداشت و رفاه پيگير چنين تخلفاتي نيست. فقط بيمه مركزي از مردم خواسته است قبل از پرداخت اين مبالغ به اينگونه افراد كمي پرس‌وجو و استعلام كنند تا متوجه شوند كه آيا چنين خدماتي از سوي بيمه‌مركزي تأييد شده است يا خير. بيمه مركزي بدون اعلام نحوه اطلاع‌رساني، از بيمه‌شدگان خواسته است كه اطلاعات اين افراد را به آنها اطلاع دهند تا برخورد قانوني با آنها صورت بگيرد.

کد N1698589

وبگردی