آفتاب

ترمیم جراحت بدون زخم با کمک چسب جدید

ترمیم جراحت بدون زخم با کمک چسب جدید

همشهری آنلاین: پوست انسان در محافظت از بدن در برابر خطرهای خارجی عملکرد بسیار خوبی دارد از این رو زمانی که این سد دچار آسیب شود، سیستم ایمنی وارد عمل می‌شود.

براساس گزارش ساينس الرت، نتيجه وارد عمل شدن سيستم ايمني، ايجاد بافت زخم است زيرا بدن از توانايي توليد بلافاصله سلول‌هاي پوستي سالم برخوردار نيست. پزشكان تاكنون از راه‌حل‌هاي متنوعي براي كاهش ايجاد زخم در پوست استفاده كرده‌اند، و در نهايت به ماده‌اي كاملا جديد دست يافته‌اند كه قدرت التيام‌بخشي خود را از ماهيچه‌ها به دست آورده‌است.

زماني كه بافت پوست آسيب ديده و دچار برشي عميق مي‌شود، با پركردن زخم توسط كلاژن بلافاصله خود را ترميم مي‌كند. اين پروتئين تركيبي كليدي در بافت پوست به شمار مي‌رود اما زماني كه براي پوشش دادن زخم ايجاد مي‌شوند،‌ زخم تشكيل مي‌شود زيرا نمي‌توانند خود را به همان ترتيب و الگويي در كنار يكديگر قرار دهند كه سلول‌هاي پوستي داشته‌اند.

يكي از راه‌حل‌ها براي جلوگيري از ايجاد بافت زخم استفاده از چسب‌هاي ترميمي است اما همه زخم‌ها را نمي‌توان با چسب بست زيرا ممكن است التهاب و حساسيت به وجود آورد و يا در زماني كه نياز است تا زخم خشك شود اين تكنيك كاربردي نخواهد داشت. ماده‌اي ديگر به نام دكورين وجود دارد كه مي‌تواند به كلاژن كمك كند تا ساختاري منظم‌تر به خود بگيرد اما اين ماده بسيار گران‌قيمت است و توليد عمده آن بسيار دشوار است.

اكنون گروهي از محققان كره‌اي كه علاقه‌اي ويژه به چسب‌هاي ماهيچه‌اي دارند زيرا معتقدند اين چسب از توانايي چسبندگي بالايي در محيط‌هاي مرطوب برخوردار است و اين همان ويژگي است كه چسب‌هاي جراحي به آن نياز دارند. محققان دانشگاه پوهانگ با الهام از اين مكانيزم موفق به ابداع چسبي برگرفته از پروتئين چسبنده ماهيچه‌اي شده‌اند و آن را با پپتيد‌هاي چسبنده به كلاژن تركيب كردند.

اين چسب جديد روي موش‌ها آزمايش شد و روي زخمي 8 ميليمتري قرار گرفت، و براي حفظ رطوبت محيط با برچسبي پلاستيكي پوشانده شد. توانايي ترميم زخم با كمك اين چسب در عرض 10 روز مشخص شد و زخم آنها در روز يازدهم 99 درصد ترميم يافت و در روز بيست و هشتم اثري از زخم به جا نمانده بود؛ درحالي كه زخم موش‌هايي كه به عنوان گروه كنترل در آزمايش حضور داشتند ديرتر ترميم يافت و اثر آن باقي ماند.

علاوه بر اين بدن موش‌هايي كه چسب جديد را دريافت كرده‌بودند، پوستي جديد در محل زخم ايجاد كرده‌بود و تمامي ويژگي‌هاي پوست سالم، از جمله فوليكول مو و عروق خوني نيز در آن ايجاد شده‌بود. اين توانايي تحت تاثير قدرت چسب در تنظيم رشد فيبرهاي كلاژني در پوست به‌وجود آمده‌است. محققان قصد دارند در مرحله بعدي اين چسب را روي پوست خوك مورد آزمايش قرار دهند زيرا شباهت بيشتري به پوست انسان دارد. 

کد N1698575

وبگردی