آفتاب

بیماری مزمن التهابی روده در 40 سال گذشته در کشور 15 برابر شده است

بیماری مزمن التهابی روده در 40 سال گذشته در کشور 15 برابر شده است

تهران- ایرنا- معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به این که موارد ابتلا به بیماری مزمن التهابی روده در ایران حدود 40 سال قبل کم بوده است، از افزایش نزدیک به 15 برابری آن و ابتلای 50 هزار نفر در طی این مدت خبر داد.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، دکتر رضا ملک زاده روز سه شنبه در نشست خبری هفته سلامت گوارش، همچنین اظهار کرد: تشخیص به موقع و درمان این بیماری قابل علاج سبب می سود که افراد زندگی تقریبا طبیعی داشته باشند.
ملک زاده ادامه داد: بیش از نیمی از این بیماران، زنان هستند و افراد معمولا در دوران جوانی به این بیماری مبتلا می شوند، همچنین زنان باردار نباید از این بیماری واهمه داشته باشند، زیرا مصرف داروی این بیماری برای زنان باردار بلامانع است.
وی با این توصیه که بیماران از قطع زودهنگام مصرف داروهای تجویز شده خودداری کنند، افزود: برخی افراد پس از معالجه، بی درنگ دارو را قطع می کنند، در حالی که این افراد در معرض ابتلا به بیماری خواهند بود.

** ایران جزء معدود کشورهای تولید کننده داروی سینورا
وی با اشاره به این که داروی سینورا یکی از داروهای جدید برای درمان این بیماری است، گفت: ایران جزء چهار یا پنج کشور تولید کننده این دارو است.
معاون تحقیقات وزیر بهداشت گفت: هرچند این دارو تازه در دنیا کشف شده، اما سال گذشته تولید آن در کشور آغاز شد و تولیدکننده ان به فکر صادرات این محصول است.
ملک زاده تولید این دارو را دستاوردی بزرگ برای کشور اعلام کرد و گفت: این دارو با کیفیت مناسب تولید شده و در اختیار بیماران قرار می گیرد.
ادامه دارد
علمی* 1201
خبرنگار: عبدالکریم جبارپور* انتشار: زهره محتشمی
کد N1698420

وبگردی