آفتاب
مهر گزارش می‌دهد؛

جناح‌بندی سیاسی در تبلیغات شوراها رنگ باخت/اختلاف بین اصلاح‌طلبان

جناح‌بندی سیاسی در تبلیغات شوراها رنگ باخت/اختلاف بین اصلاح‌طلبان

یزد ـ تبلیغات نامزدهای انتخابات شوراها همچنان پرشور در سطح شهرها و روستاهای یزد ادامه دارد اما آنچه در این تبلیغات جلب توجه می‌کند، کمرنگ‌تر شدن دسته‌بندی‌های سیاسی در این تبلیغات است.

خبرگزاری مهر ـ گروه استان‌ها: تبلیغات نامزدهای انتخاباتی در هر دوره و جایگاهی اعم از ریاست جمهوری، مجلس و شورای شهر هرگز فارغ از جهت‌گیری‌های سیاسی نبوده و این دوره نیز همین‌گونه است اما به نظر می‌رسد با توجه به تعدد نامزدهایی که فارغ از گرایش‌های سیاسی وارد گود رقابت شده‌اند، جناح‌بندی‌های سیاسی اندکی رنگ باخته است.

گرچه همواره بر خودداری از سیاسی‌کاری و سیاست‌زدگی در شوراها تاکید شده و همگان باید شوراها را نهادی فارغ از گرایش‌های سیاسی بدانند و برای مردم کار فرهنگی، اجتماعی و عمرانی انجام دهند، اما طی دوره های گذشته، شوراها و تبلیغات آنها هرگز خالی از حزب و گروه‌گرایی نبوده است.

اغلب نامزدهای شوراهای اسلامی شهر و روستا در یزد سیاسی نیستند

در این دوره از برگزاری انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در استان یزد، تعداد قابل توجهی از نامزدها وارد گود رقابت شده‌اند که بسیاری از آنها چهره‌های سیاسی نیستند و هرگز کار سیاسی انجام نداده‌اند و اغلب در دانشگاه‌ها یا مراکز پزشکی و فرهنگی مشغول به فعالیت بوده‌اند و نامی از آنها در گروه‌ها و دسته‌های سیاسی دیده نشده است.گرچه همچنان عده‌ای از نامزدهای شوراها عضویت در حزب و گروه را بر همه برنامه‌های دیگر مقدم می‌دانند اما در بین اغلب نامزدها چندان صحبتی از جناح‌بندی سیاسی نیست

گرچه همچنان عده‌ای از نامزدهای شوراها عضویت در حزب و گروه را بر همه برنامه‌های دیگر مقدم می‌دانند اما در بین اغلب نامزدها چندان صحبتی از جناح‌بندی سیاسی نیست که البته به نظر می‌رسد اصل کار شورا همین است و شورا هرگز فضایی برای طرح این مسائل نبوده و نخواهد بود.

در یزد و شهرستان‌های مختلف آن همانند دیگر نقاط کشور احزاب سیاسی نیز لیست‌هایی را تهیه و منتشر کرده‌اند و تعدادی از نامزدها در این لیست‌ها قرار گرفته‌اند که البته تعداد آنها نسبت به کل نامزدها قابل توجه نیست.

یزد نمونه؛ عنوان لیست اصولگرایان یزد

اصولگرایان یزد به تازگی لیست خود را با عنوان «یزد نمونه» منتشر کردند که البته پیش از این نیز افراد حاضر در این فهرست، در لیستی با عنوان ائتلاف شهری، نشاط اجتماعی معرفی شده بودند.

در این فهرست ۱۱ نفره نام برخی فرهنگیان، اعضای دوره‌های قبل شورای شهر یزد، دو تن از بانوان فعال در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی و ... به چشم می‌خورد.

اختلاف در بین اصلاح‌طلبان به وضوح به چشم می‌خورد

اما اصلاح‌طلبان که به نظر می‌رسد به شدت دچار اختلاف شده‌اند، دو لیست کاملا متفاوت ارائه داده‌اند به نحوی که در یکی از لیست‌ها نامی از سرلیست ۱۱ نفره که از استانداران سابق یزد بوده، نیست.

عده‌ای از اصلاح‌طلبان این گروه را خارج شده از خط و ربط اصلاح‌طلبی دانسته‌اند و حتی در گروه‌های اجتماعی بیانیه صادر کرده‌اند و لیست مورد وثوق خود را اعلام کرده‌اند.

در لیست اصلاح‌طلبانی که بیشتر در گروه‌های اجتماعی مانور می‌دهند یا تبلیغات داشته‌اند نیز نام ۱۱ نفر به چشم می‌خورد که برخی از آنها چهره‌هایی هستند که پیش از این فعالیت سیاسی نداشته‌اند به عنوان مثال برخی اساتید خوشنام دانشگاهی به این لیست ورود کرده‌اند.

نام برخی نامزدها در چند لیست

نام برخی نامزدها نیز در چند لیست ملاحظه می‌شود که البته برخی از این لیست‌ها فرهنگی و برخی دیگر سیاسی است.

از حامیان دولت و مستقل‌ها نیز لیستی در استان یزد منتشر نشده اما آنچه در انتخابات این دوره حائز اهمیت است، در مرکز استان یزد به جای لیست‌های سیاسی تعدادی لیست‌های فرهنگی به مردم معرفی شده است.

از جمله آنها می‌توان به ائتلاف متخصصان هیئات مذهبی یزد با هدف احیای محلات، ائتلاف بزرگ اندیشه و تفکر و ... اشاره کرد.

روشن شدن خط و ربط سیاسی نامزدها در تصاویر استفاده شده در بنرها

برخی دیگر نیز فردی وارد شده‌اند و در پوسترها و بنرها در کنار تصاویر خود، تصاویر دیگری منتشر کرده‌اند که می‌توان از این تصاویر به خط و ربط سیاسی آنها پی برد.

در این قبیل پوسترها، از تصویر رهبر معظم انقلاب، امام جمعه فقید یزد و اردکان وجود دارد تا تصاویری از شهید رجایی، آیت‌الله رفسنجانی و چند تن از علمای فقید یزد .در مرکز استان به نظر می‌رسد اقبال مردم به سمت لیست‌ها نیست و به جز خود اعضای احزاب و گروه‌های سیاسی، مردم گرایش چندانی به ورود افراد سیاسی به شورا ندارند

در مرکز استان به نظر می‌رسد اقبال مردم به سمت لیست‌ها نیست و به جز خود اعضای احزاب و گروه‌های سیاسی، مردم گرایش چندانی به ورود افراد سیاسی به شورا ندارند.

نام اغلب افرادی که مردم از آنها یاد می‌کنند یا رای دادن به آنها را به یکدیگر توصیه می‌کنند، در هیچ‌یک از این فهرست‌ها نیست یا اگر باشد، نام یک جمع گروه نیست به عنوان مثال از لیست اصلاح‌طلبان به یک یا دو نفر اقبال عمومی نشان داده می‌شود یا از لیست اصولگرایان دو سه نفری بیشتر چهره‌های شناخته شده برای مردم نیستند.

عامه مردم به هیچ‌وجه انتخابات و نامزدها را لیستی دنبال نمی‌کنند و بیشتر به دنبال چهره‌های نام‌آشنا هستند از این روست که نام‌های پرتکرار در اغلب شوراهای شهر یزد مشاهده می‌شود.

در شهرستان‌های مختلف استان نیز اوضاع تقریبا بر همین روال است اما در برخی مناطق نیز سیاسیون فعالیت بیشتری در شوراها دارند.

به عنوان نمونه در اردکان اصلاح‌طلبان فعالیت چشمگیرتری دارند و اقبال مردم نیز اغلب به سمت آنها است و برعکس در بافق اصولگراها فعالیت بیشتری دارند و اقبال مردم به سمت آنها است اما در بقیه شهرستان‌های استان، کار سیاسی چشمگیری یا فهرست قابل قبول و محکمی نیست یا اینکه مردم نسبت به آن اقبالی نشان نمی‌دهند.

فعالیت‌های سیاسی در تبلیغات روستایی رنگ گرفته است

آنچه در تبلیغات انتخابات شوراها جالب توجه است، فعالیت‌های انتخاباتی در شوراهای روستایی است.

با وجود اینکه احزاب و گروه‌های سیاسی در مرکز استان و مراکز دیگر شهرستان‌ها کمرنگ ظاهر شده‌اند، در برخی روستاها فعالیت‌های سیاسی بیشتر به چشم می‌خورد.

در برخی روستاهای استان یزد، کاندیداها با عنوان حامیان دولت وارد عرصه تبلیغات شده‌اند و ائتلاف‌های سه نفره تشکیل داده‌اند.

البته در روستاها معمولا کار سیاسی جواب نمی‌دهد و آرای مردم بیشتر محله‌ای و قومی است اما برخی کاندیداها در این دوره سیاسی وارد شده‌اند تا شاید بتوانند سیاسی‌بازی شوراها را به روستاها نیز بکشانند.

کد N1698391

وبگردی