آفتاب
قائم مقام معاون وزیر جهادکشاورزی در امور دام:

مافیای دلالی تنها علت گرانی گوشت قرمز/حضور تشکل ها تنها راهکار مبارزه با گران فروشی است

مافیای دلالی تنها علت گرانی گوشت قرمز/حضور تشکل ها تنها راهکار مبارزه با گران فروشی است

تهران - ایرنا - رئیس مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی تولید گوشت قرمز کشور را کافی دانست و گفت: مافیا و فرایند دلالی تنها علت گرانی گوشت قرمز است که باید تدبیری برای آن اندیشید.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «محمدرضا ملاصالحی» روز شنبه در حاشیه همایش مدیران اتحادیه عشایری سراسر کشور درباره وضعیت گرانی فعلی گوشت قرمز افزود: ما تا شهریورماه سال گذشته مشکلی در قیمت گوشت قرمز نداشتیم و نرخ ها مناسب و ثابت بود تا این که اتحادیه گوشت گوسفندی زمزمه گرانی گوشت را کم کم اعلام و شرایط را برای افزایش قیمت در نزدیکی ایام نوروز فراهم کرد که تاکنون ادامه داشته است.
وی تاکید کرد، تاکنون مشکلی در تامین دام زنده و گوشت قرمز مورد نیاز کشور نداشته ایم.
به گفته این مقام مسئول، البته از گذشته تاکنون ما سیاه بهار داشتیم که عرضه برخی محصولات در بهار تا خردادماه با اندکی کاهش مواجه می شد که عرضه دام نیز مستثنی از این قضیه نیست.
قائم مقام معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام گفت: اکنون میانگین قیمت هر کیلوگرم دام زنده گوسفندی در کشور نزدیک 140 هزار ریال(14 هزارتومان) و تهران بیش از 150 هزار ریال( 15هزارتومان) و دام زنده گوساله بین 120 تا 125 هزار ریال( 12 تا 12 هزارو 500 تومان) است، اما قیمت گوشت قرمز گوسفندی و گوساله با نرخی بیش از 400 تا 420 هزار ریال( 40 تا 42 هزارتومان) به مصرف کننده عرضه می شود.
ملاصالحی گفت: براساس بررسی ها در صورت عرضه گوشت گوساله به قیمت بیش از 400 هزار ریال(40 هزارتومان) باید قیمت هرکیلو دام زنده بیش از 220 هزار ریال(22 هزارتومان) باشد، که اینگونه نیست.
وی با اشاره به سخنان وزیر جهاد کشاورزی دولت یازدهم که براین باور است که تولید کننده باید گوشت را به دست مردم برساند نه توسط دلالان این امر صورت گیرد، افزود: دامدار دام زنده را ارزان می فروشد و فرایند دلالی در شبکه توزیع موجب گرانی گوشت از محل دامداری تا مصرف کننده می شود.
وی درباره فرایند دلالی در شبکه گوشت قرمز گفت: به طور عمده چوب دارها دام زنده را از محل دامداری ها خریداری، پس از ان در میدان دام با قیمت بیشتر عرضه و عده ای دیگر این دام را خریداری و به کشتارگاه می برند و به طور مجدد گوشت به دست دلالان شبکه توزیع و بعد قصابی ها می رسد.
به گفته ملاصالحی در این فرایند به غیر از کشتارگاه و قصابی ها سه مورد دلالی غیرضروری است که بیشترین سود را نصیب دلالان و مافیای این بخش می کند.
این مقام مسئول در وزارت جهادکشاورزی تصریح کرد: باوجود تلاش های ما در تنظیم بازار گوشت قرمز زنجیره توزیع ما همچنان ناقص است که منجر به سوء استفاده برخی افراد سودجو می شود.
وی با اشاره به این که قیمت گوشت قرمز در یک ماه آینده کاهش می یابد، گفت: ظرف یک ماه آینده بخش عمده ای از دام عشایر وارد بازار می شود که می تواند منجر به کاهش قیمت گوشت قرمز در بازار شود.

** تشکل های دامداری و عشایری ما در زمینه توزیع گوشت ناکارامدند
ملاصالحی تنها راهکار کاهش قیمت گوشت قرمز را حضور تشکل های بخش دامپروری و عشایری دانست و افزود: به نظر می رسد تشکل ها باید جایگزین دلالان شوند که متاسفانه تشکل های عشایری و دامداری ما در این زمینه ناکارآمد هستند.
به گفته وی؛ دام زنده گوسفندی 50 درصد لاشه و دام زنده گوساله 35 درصد آن گوشت خالص مصرفی است ، یعنی یک گوساله 500 کیلویی نزدیک 200 کیلوگرم گوشت لخم می دهد که تولید کننده سهمی در سود آن نمی برد و تنها دلخوشی فعلی تولید کنندگان ما این است که پول خود را نقدی دریافت می کنند.

** دلالان بیش از 15 هزارتومان سود می برند
ملاصالحی قیمت منطقی گوشت قرمز گوساله و گوسفنی را برای مصرف کنندگان بین 300 تا 330 هزار ریال ( 30 تا 33 هزارتومان ) عنوان کرد و گفت: براساس آمار قیمتی عرضه گوشت قرمز در بازار، دلالان بیش از 100 تا 150 هزار ریال( 10 تا 15 هزارتومان) روی هر کیلوگرم گوشت قرمز سود می برند.
به گزارش ایرنا، اکنون هر کیلوگرم گوشت قرمز گوساله و گوسفندی در بازار بین 400 تا 450 هزار ریال(40 تا 45 هزارتومان) به فروش می رسد که در صورت تفکیک لاشه به ران، سردست، فیله، گردن قیمت های آنها بیش از قیمت مذکور عرضه می شود.
این درحالیست که قیمت مصوب دولتی هرکیلو گوشت گوسفندی برای مصرف کنندگان 315 هزار ریال است.
سالیانه 840 هزار تن گوشت قرمز در کشور تولید می شود که برای تامین نیاز کشور حدود 100 هزارتن گوشت قرمز از محل واردات تامین می شود.
ایران سالیانه ظرفیت صادرات بیش از 3 میلیون راس دام سبک دارد، در حالی که سالیانه نزدیک به یک میلیون راس دام سبک صادر می شود.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام**9186**1561** گزارشگر: هما همت خواه**انتشار:مژگان توانا
کد N1696129

وبگردی