آفتاب
نگاهی به اخبار انتخابات در استان‌ها؛

تبلیغات انتخاباتی در زادگاه کاندیداهای ریاست جمهوری؛ رقابت داغ شد

تبلیغات انتخاباتی در زادگاه کاندیداهای ریاست جمهوری؛ رقابت داغ شد

هرچقدر فاصله با ۲۹ اردیبهشت‌ماه کمتر می‌شود بر تب‌وتاب فضای تبلیغات افزوده‌شده و رقابت‌ها داغ‌تر می‌شود؛ شاید این روزها بتوان اوج نشاط انتخاباتی را در زادگاه کاندیداهای ریاست جمهوری دید.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: این روزها شهرهای مختلف کشور در تب‌وتاب انتخابات است، اگر به‌ تبلیغات انتخاباتی در جای‌جای کشور نظری بیندازیم این تنوع شعارهاست که توجه مردم را جلب می‌کند، شعارهایی که گاه محور اقتصادی دارد و گاه سیاسی و اجتماعی.

هفته‌های گذشته در استان‌های مختلف کشور هفته‌های پر التهابی بود. سفرهای استانی کاندیداها و فعالیت ستادهای انتخاباتی یکی پس از دیگری به تیتر اخبار تبدیل‌شده و فعالیت‌ها برای انتخابات در استان‌ها با مناظره ها، سخنرانی تبلیغاتی کاندیداها و حامیان شاخص آن‌ها اوج گرفت.

در این راستا در سلسله گزارش‌هایی فضای تبلیغات انتخابات در استان‌های مختلف کشور رصد می‌شود که تاکنون در قالب سه گزارش بخشی از وضعیت تبلیغات انتخاباتی تشریح شده است. این گزارش‌ها را می‌توانید در لینک‌های «کوچِ ستادها به فضای مجازی؛ کاندیداها به پاستور «کانال» می‌زنند»، «شهر خالی از پوسترهای شعاری؛ ستادها در تلگرام و اینستاگرام برپاست» و «تجارت «مِمبر» تقلبی برای جلب آرای واقعی؛ تبلیغات از شالیزار تا قبرستان» بخوانید.

در این گزارش هم به برخی استان‌های شرقی و مرکزی کشور از جمله زادگاه برخی کاندیداهای ریاست جمهوری سر می‌زنیم و فضای تبلیغات انتخاباتی در این استان‌ها را مرور می‌کنیم.

درصد مشارکت آخرین دوره ریاست جمهوری در سیستان و بلوچستان نزدیک به  ۷۲ درصد بوده که این قابلیت رأی موجب شده تا در این دوره نیز نامزدهای مختلف ریاست جمهوری برای رأی مردم سیستان و بلوچستان حساب ویژه‌ای باز کنند.

به همین دلیل از مدت‌ها قبل ستادهای تبلیغاتی کاندیداهای ریاست جمهوری در استان سیستان و بلوچستان کار خود را آغاز کردند به‌نحوی‌که حتی برخی از این ستادها از ستادهای مرکز کشور نیز زودتر تشکیل شد.

اما مهم‌ترین نکته در انتخابات مختلف استان سیستان و بلوچستان حضور حداکثری مردمان شیعه و سنی استان دوشادوش یکدیگر است که نشان از وحدت بین مذاهب و اقوام و میزان پایبندی آن‌ها به نظام مقدس جمهوری اسلامی است.

خوشبختانه این روزها در سطح شهرهای این استان شورونشاط خاص انتخاباتی به‌خوبی مشاهده می‌شود و همه در حال فعالیت و تبلیغ برای کاندیدا مدنظر خود هستند اما موضوع دیگری که انتخابات سال ۹۶ را ویژه‌تر کرده است هم‌زمانی انتخابات ریاست جمهوری با انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا است.

برخی از کاندیداها با راه‌اندازی گروه‌ها و کانال‌های مختلف در نرم‌افزارهای تلفن همراه تحت عنوان «حامیان» تبلیغات خود را برخلاف قانون شروع کرده‌اند و حتی باوجوداینکه چندی پیش تعدادی از کاندیداها به دلیل تبلیغات پیش از موعد توسط مراجع ذیصلاح احضار شدند اما این‌گونه تبلیغات همچنان ادامه دارد و این روزها کار به ساختن استیکر و عکس نوشته رسیده است.

وجه مشترک بسیار از این کانال‌ها و گروه‌های تلگرامی عدم وجود برنامه مشخص در آن‌ها است و تنها به ارسال چند شعار، عکس و استیکر اکتفا می‌کنند و جالب‌تر اینکه اغلب این کاندیداها سعی می‌کنند خود را از جریان‌های سیاسی حاکم کشور جدا کنند.

علی‌اصغر جمشید نژاد رئیس ستاد انتخابات سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: ۱۸ هزار و ۴۱۸ نامزد برای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در سیستان و بلوچستان نام‌نویسی کردند که از این تعداد ۱۷ هزار و ۹۹۲ نفر تاکنون در هیات های اجرایی و نظارت تأیید صلاحیت شدند.

قم، مراجع با کاندیداها دیدار نمی کنند

قم شهری است که به دلیل وجه مذهبی و البته سیاسی جایگاه بسیار مهمی در کشور دارد، وجود حوزه علمیه و در کنار آن حضور مراجع عظام تقلید در این شهر باعث شده تا قم همواره موردتوجه سیاسیون در رده‌های مختلف باشد و رفت‌وآمدهای فراوانی از گروه‌های مختلف سیاسی در طول سال در این شهر در جریان باشد.

همین امر موجب شده تا در انتخابات مختلف کشور بخصوص انتخابات ریاست جمهوری، کاندیداها قم را به‌عنوان مقصدی برای سفرهای انتخاباتی خود در لیست داشته باشند و البته تبلیغات و ستادهای انتخاباتی خود را در این شهر به شکل گسترده‌تری دنبال کنند.

سید ابراهیم رئیسی، سید مصطفی میرسلیم، حسن روحانی و محمدباقر قالیباف به ترتیب بیشترین تبلیغات محیطی و پوستری را در کنار فضای مجازی در شهر قم دارندگرچه در این دوره از انتخابات به دلیل گستردگی فضای مجازی اقبال به سمت تبلیغات سنتی کاهش‌یافته اما به نظر می‌رسد بر اساس آنچه درودیوار شهر از آن حکایت دارند برخی از کاندیداها تبلیغات محیطی را همپای تبلیغات مجازی دنبال می‌کنند. سید ابراهیم رئیسی، سید مصطفی میرسلیم، حسن روحانی و محمدباقر قالیباف به ترتیب بیشترین تبلیغات محیطی و پوستری را در کنار فضای مجازی در شهر قم دارند و دو کاندیدای دیگر به نظر می‌رسد که بیشترین تمرکز را در همان فضای مجازی و البته در مناظره‌ها دنبال می‌کنند.

بر اساس آنچه در شهر قم مشاهده می‌شود به نظر می‌رسد بیشتر رقابت در این شهر بین دکتر حسن روحانی و سید ابراهیم رئیسی باشد و با توجه به اعلام حمایتی که طی چند روز اخیر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از رئیسی داشته این رقابت چشمگیرتر شده است.

ابراهیم رئیسی سومین کاندیدایی بود که بعد از مصطفی میرسلیم و محمدباقر قالیباف به شهر قم سفر کرد.

قالیباف دوشنبه چهارم اردیبهشت در اولین روزهای تبلیغات انتخاباتی و به‌عنوان نخستین سفر استانی به قم آمد. وی در این سفر ابتدا به گلزار شهدای قم رفت و سپس دیداری با جمعی از علما و اساتید حوزه داشت.

سفر میرسلیم که با روز کارگر مصادف شده بود با بازدید وی از یکی از کارگاه‌های تولیدی در قم آغاز شد. کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری سپس با حضور در حرم حضرت معصومه(س) ضریح این بانوی کرامت را زیارت کرد و بعدازآن در جمع اعضای حزب مؤتلفه استان قم حاضر شد.

و در ادامه سفرهای انتخاباتی سید ابراهیم رئیسی سومین کاندیدایی بود که مهمان قمی‌ها شد، وی اجتماع طرفدارانش را در مصلای قم برگزار کرد، اجتماعی که مطابق آنچه از تصاویر و مشاهدات قابل استناد بود با استقبال گسترده مردم قم روبه‌رو شد.

البته دراین‌بین درس خارج فقه مراجع هم تحت تأثیر فضای انتخاباتی قرار دارد و در روزهای چهارشنبه که روز مهمی در برگزاری دروس خارج مراجع است همواره بر حضور پرشور مردم در انتخابات تأکید می‌شود و البته دراین‌بین نصیحت‌هایی به کاندیداها و طرفداران آن‌ها هم صورت می‌گیرد.

البته باید برای این نکته هم تأکید کرد که مراجع تقلید در دوران تبلیغات انتخابات هرگونه دیداری را که شائبه تبلیغات داشته باشد را نمی‌پذیرند و کاندیداهایی که به قم سفر می‌کنند نمی‌توانند با مراجع دیدار داشته باشند.

کرمان، تلاش اصولگرایان در زادگاه جهانگیری

با آغاز موعد قانونی تبلیغات ریاست جمهوری در کشور ستاد چهار کاندید شامل روحانی، رئیسی، قالیباف و میرسلیم در کرمان راه‌اندازی شده است و مسئولان این ستادها در تلاش هستند ستادهای شهرستانی را نیز راه‌اندازی کنند.

در این میان دو رئیس ستاد نخستین مصاحبه‌های مطبوعاتی خود را برگزار کرده‌اند و همچنین رئیس‌جمهور که کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هم است دیدار خود را با مردم کرمان در تالار تلاش برگزار کرده است.

هرمزگان، صحنه تبلیغات ۳ انتخابات

انتخابات در استان هرمزگان از رنگ و بوی دیگری برخوردار است. سه انتخابات ریاست جمهوری، شوراهای شهر و روستا و میان‌دوره‌ای مجلس در غرب استان هرمزگان برگزار می‌شود. ازاین‌رو شاهد تبلیغات کاندیداهای میان‌دوره مجلس در سه شهرستان غرب استان هرمزگان هم هستیم.

تبلیغات انتخاباتی با سفر دکتر حسن روحانی در قامت کاندیدای انتخاباتی و ریاست جمهوری به هرمزگان آغاز شد. دکتر حسن روحانی در ابتدای ورود به استان با حضور در سالن فجر با مردم دیدار و گفتگو کرد و سپس با حضور در پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج‌فارس به‌عنوان رئیس‌جمهوری این پروژه بزرگ ملی که به دست توانمند قرارگاه خاتم‌الانبیا سپاه ساخته‌شده است را مورد بهره‌برداری قرارداد.

به فاصله کمتر از ۲۴ ساعت از سفر روحانی، حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی دیگر کاندیدای ریاست جمهوری به استان هرمزگان سفر کرد و در ابتدای ورود به محله دو هزار یکی از محلات حاشیه‌نشین و بافت فرسوده شهر رفت و سپس با علمای شیعه و سنی استان دیدار و گفتگو کرد.

حضور دو کاندیدای سرشناس و مطرح انتخابات ریاست جمهوری فضای انتخاباتی استان را از ابتدایی روزهای انتخابات وارد فضای هیجانی کرد حجت‌الاسلام رئیسی همچنین مانند حسن روحانی با حضور در سالن فجر بندرعباس در دیدار با طرفدارانش به بیان دیدگاه‌ها و نظراتش پرداخت. حضور دو کاندیدای سرشناس و مطرح انتخابات ریاست جمهوری فضای انتخاباتی استان را از ابتدایی روزهای انتخابات وارد فضای هیجانی کرد.

دراین‌بین ۱۸۰ کاندیدای شوراهای شهر و روستا هم با حضور در تجمعات مردمی و حضور در محل سخنرانی دو کاندید ریاست جمهوری به‌نوعی مشغول به تبلیغات زیرپوستی و نامحسوس بوده‌اند. طرفداران این کاندیداهای شورای شهر به‌صورت چهره به چهره از فضای به وجود آمده انتخابات ریاست جمهوری بهره‌برداری کردند.

از دو ماه پیش کانال‌ها و گروه‌های تبلیغاتی کاندیداهای شورای شهر و روستا در فضای مجازی با عناوین مختلف همچون حامیان راه‌اندازی شد و با انتشار استیکرها و پوسترهای تبلیغاتی به‌نوعی تبلیغات غیررسمی و به گفته مسئولان قضایی و هیئت اجرایی و هیئت نظارت استان تبلیغات غیرقانونی را شروع کرده‌اند.

از سوی دیگر مطالب، تصاویر و فیلم‌های تبلیغاتی کاندیداها در این فضا دست‌به‌دست می‌شود و متأسفانه تخریب رقبا هم به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در این فضا کلید خورده است. تا جایی که رئیس کل دادگستری استان هرمزگان از دریافت ۹ تخلف انتخاباتی و تذکر به ۷۳ کاندیدای شوراهای شهر و روستا در استان خبر داد.

در جدول زیر سرخط برخی اخبار انتخاباتی در استان‌ها را می‌خوانیم.

استانها

سر خط اخبار انتخابات در برخی استان‌های کشور

اصفهان

* دبیر ستاد انتخاباتی روحانی در اصفهان: حجت‌الاسلام روحانی ۲۴ فروردین‌ماه به اصفهان سفر می‌کند

بیر ستاد انتخاباتی روحانی در اصفهان گفت: حجت‌الاسلام حسن روحانی روز یک‌شنبه ۲۴ فروردین‌ماه برای سخنرانی در جمع مردم اصفهان به این شهر سفر می‌کند.

*  فرماندار اصفهان: طرفداران نامزدها نباید درصدد تخریب و تحقیر دیگر نامزدها باشند

احمد رضوانی در جلسه هم‌اندیشی و تبیین بایدها و نبایدهای تبلیغاتی انتخابات با مسئولین ستادهای تبلیغاتی نامزدهای ریاست جمهوری در اصفهان که با حضور معاونین دادگستری و دادستان، مسئولین انتظامی و امنیتی و هیئت نظارت استان برگزار شد، با تأکید بر اهمیت امانت‌داری در انتخابات، اظهار داشت: بنا به فرموده مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «رأی مردم، حق‌الناس است»، حرکت بر محور قانون و رعایت اصل امانت‌داری و بی‌طرفی، نقش بسزایی در برگزاری انتخاباتی سالم و با مشارکت حداکثری مردم دارد.

*  در مسجد سید اصفهان؛ قالیباف روز یک‌شنبه در جمع مردم اصفهان سخنرانی می‌کند

محمدباقر قالیباف کاندیدای دوازدهمین دوره ریاست جمهوری کشورمان روز یک‌شنبه به اصفهان می‌آید.

قرار است قالیباف پس از نماز مغرب و عشاء در مسجد سید، در جمع مردم اصفهان به سخنرانی بپردازد.

گفتنی است حسن روحانی رئیس‌جمهور کشور و دیگر کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز در همین روز از ساعت ۱۷ در میدان نقش‌جهان در جمع اصفهانی‌ها سخنرانی کند.

*  رئیس ستاد تبلیغاتی قالیباف در اصفهان: رئیسی و قالیباف قصد کناره‌گیری از انتخابات را ندارند

منصور باقرصاد پیش از ظهر پنج‌شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: ستاد مردمی محمدباقر قالیباف با حضور اقشار مختلف مردم در شهر، شهرستان‌ها، روستاها و نقاط پرجمعیت کشور با برنامه‌ریزی خاص تبلیغاتی  فعالیت خود را آغاز کرده است.

وی بابیان اینکه در ستاد قالیباف افراد نخبه مشغول فعالیت‌های مختلف هستند، ابراز داشت: همچنین روسای کمیته‌ها از متخصصان و کارشناسان مختلف انتخاب‌شده‌اند تا  مردم را به‌خوبی در جریان برنامه‌های آینده قالیباف قرار دهیم.

باقرصاد با تصریح بر این نکته که برنامه‌های مختلف ستاد این کاندیدا در تمامی استان‌ها و شهرهای کشور بر دوری از بی‌اخلاقی و توجه به اخلاق انتخاباتی متمرکزشده است، گفت: ما آرامش بدون هیجان کاذب را مدنظر داریم و همچنین توجه به‌تمامی  رهنمودهای رهبر معظم انقلاب مانند تأکید بر حضور حداکثری مردم در انتخابات یکی از  اصول مهمی است که در برنامه خودداریم.

تهران

* فضا و بستر مناسب برای برگزاری انتخابات در قرچک

فرماندار قرچک از فراهم بودن فضا و بستر مناسب برای برگزاری انتخابات در این شهرستان خبر داد

[p]

[p]

[p]

[p]

[p]بنابراین گزارش انتخابات ریاست جمهوری، شوراهای شهر و روستا و انتخابات میان دوره ای مجلس در ۴ حوزه انتخابیه همزمان با هم در ۲۹ اردیبهشت ماه برگزار می شود. مطابق اعلام علی‌اصغر احمدی رئیس ستاد انتخابات کشور  ۵۶ میلیون و ۴۱۰ هزار و ۲۳۴ نفر واجدان شرایط حضور در انتخابات ۲۹ اردیبهشت هستند که  از این تعدادیک میلیون و ۳۵۰ هزار و ۲۹۴ نفر رأی اولی خواهند بود.

کد N1695827

وبگردی