آفتاب

استاندار گلستان: مختومقلی نماد وحدت و خاستگاه تفکرات قوم ترکمن است

استاندار گلستان: مختومقلی نماد وحدت و خاستگاه تفکرات قوم ترکمن است

گنبدکاووس - ایرنا - استاندار گلستان با تجلیل از جایگاه مختومقلی فراغی شاعر شهیر ترکمن به عنوان نماد وحدت و اتحاد گفت: خاستگاه تفکرات ترکمن ها از بزرگانی چون مختومقلی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حسن صادقلو روز جمعه در مراسم دویست و هشتاد و چهارمین سالروز تولد مختومقلی فراغی که باحضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آرامگاه این شاعر و عارف بزرگ ترکمن، در آق توقای برگزار شد، افزود: ملت ترکمن در ایجاد وحدت در منطقه نقش آفرین هستد و این نشان از فرهیختگی و بزرگی این قوم است.
وی خاطرنشان کرد: رهبری انقلاب و رییس جمهوری نیز از نقش وحدت آفرین و بزرگی قوم ترکمن بارها یاد کرده اند.
صادقلو اضافه کرد: دولت در چهار سال گذشته هر سال در مراسم بزرگداشت این شاعر یک نماینده داشته است و این نشانه منزلت قوم ترکمن در نزد دولت می باشد.
وی تصریح کرد: دولت یازدهم طرح ها و اقدامات زیادی در گلستان بویژه مناطق شمالی آن انجام داده که بحث راه آهن و تصویب منطقه آزاد تجاری از آن جمله است.
استاندار گلستان یادآور شد: در سال های اخیر 12 اثر از آثار ملموس و غیر ملموس قوم ترکمن مثل فرش ترکمن. موسیقی مقامی ترکمن. سوارکاری، رقص خنجر و دیوان اشعار مختومقلی ثبت ملی شده است.
صادقلو گفت: دولت اخیرا نیز مبلغ پنج میلیار ریال برای توسعه سایت گردشگری آرامگاه مختومقلی تخصیص داده است.
وی همچنین با اشاره به ارادت مختومقلی فراغی به اهل بیت (ع) اضافه کرد: 502 بیت از اشعار مختومقلی در وصف اهل بیت پیامبر (ص) سروده شده که گواه وحدت و اتحاد امت اسلامی است.
به گزارش ایرنا، مختومقلی فراغی شاعر و عارف ترکمن در سال 1733 میلادی برابر با 1112 شمسی در روستای حاجی قوشان گنبدکاووس متولد شد و سال وفات او را 1790 میلادی مطابق با 1169 شمسی ذکر کرده اند؛ وی در زمان وفات 57 سال سن داشته است.
مختومقلی فراغی در کنار چشمه عباساری در دامنه کوه سونگی داغ درگذشت و پیکرش را بر شتر سپیدی نهاده به روستای آق توقای در 40 کیلومتری غرب مراوه تپه در شمال شرق استان گلستان بردند و در جوار آرامگاه پدرش به خاک سپردند .
هم اینک بنای یادبودی بر سر مزار او ساخته شده است و همه ساله در دهه سوم اردیبهشت مراسم بزرگداشت این شاعر در این مکان و جای جای استان گلستان برگزار می شود.
مختومقلی فراغی بزرگترین شاعر ترکمن ها محسوب می شود و هیچ یک از شاعران ترکمن نتوانسته اند به مرتبه علمی و ادبی او برسند و او به عنوان احیاگر زبان و ادبیات ترکمن شناخته می شود.
اشعار این شاعر بزرگ ترکمن دارای مضامین اجتماعی، سیاسی، دینی و عرفانی است و دیوان معروف او گنجینه گرانبهایی محسوب می شود و به چندین زبان زنده دنیا مثل انگلیسی، روسی و فارسی ترجمه و چاپ شده است.
3039/1860
خبرنگار: علی لکزانوری ** انتشار دهنده: تاج محمد شیری
کد N1695228

وبگردی