آفتاب

ساخت بالابر درخت خرما در بم کرمان برای اولین بار

ساخت بالابر درخت خرما در بم کرمان برای اولین بار

کرمان - ایرنا - مدیر روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: برای اولین بار در این استان یک دستگاه بالابر ویژه درختان نخل با اعتبار300 میلیون ریال در شهرستان بم ساخته شد.

محمدجواد عبدالکریمی شامگاه پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این دستگاه بالابر درختان نخل بوسیله بخش خصوصی ساخته شده و به گفته سازنده آن ساخت این دستگاه 300 میلیون ریال هزینه در بر داشته که در صورت تولید انبوه، قیمت تمام شده آن نیز کاهش پیدا خواهد کرد.
وی با اشاره به ارتفاع بلند درختان خرما خاطرنشان کرد: از آنجا که برداشت خرما کاری دشوار و نسبتا خطرناک است این دستگاه می تواند تا حد قابل توجهی حرس کردن درخت و همچنین چیدن خرما را آسان کند.
وی خاطرنشان کرد: این دستگاه تا ارتفاع 12 متر و دور تا دور درخت را پوشش می دهد و به کشاورز این امکان را می دهد که به تمام قسمت های درخت به راحتی دسترسی داشته باشد.
عبدالکریمی افزود: تاکنون امکان چیدن خرما در تاریکی شب برای کشاورزان مقدور نبود اما با ساخت این دستگاه می توان در شب هم کار چیدن و برداشت خرما را انجام داد و با توجه به گرمای مناطق شرق استان چیدن خرما در شب ضایعات کمتری را به همراه خواهد داشت و صرفه اقتصادی بیشتری نیز برای کشاورز به دنبال دارد.
پیش از این یک دستگاه بالابر نخل پشت تراکتوری بوسیله بخش خصوصی و همکاری سازمان جهاد کشاورزی استان فارس به مرحله تولید رسیده و موفق به دریافت گواهی نامه های بین المللی کیفیت ایزو 9001 و ایزو 10002 نیز شده است.
شهرستان بم در 175 کیلومتری شرق استان کرمان واقع شده است و دارای نخیلات زیادی است .
خبرنگار: کمیل بهشتیان**انتشاردهنده: بهنام احمدی *
7429/ 5054
کد N1695132

وبگردی