آفتاب

درمان لنف اِدِم یک گام تا موفقیت

درمان لنف اِدِم یک گام تا موفقیت

تهران - ایرنا - محققان موفق به کشف مکانیسم مولکولی جدیدی شده‌اند که می‌تواند عارضه لنف ِادِم را درمان کند.

به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا از مدیکال اکسپرس، لنف ادم (lymphedema) تورم غیر طبیعی مزمن و دردناک عضو، به ویژه در ناحیه دست و پا است که بیشتر در بیماران مبتلا به سرطان دیده می‌شود. گرچه اکثر افراد این عارضه را به عنوان یک شرایط پزشکی به رسمیت نمی‌شناسند،؛ ولی می‌تواند در صورت درمان نشدن، مشکلات عدیده‌ای از جمله عفونت را برای بیمار به وجود آورد.
این عارضه علاوه بر مشکلاتی که در ظاهر پوست دست و پا ایجاد می‌کند، حالت ارتجاعی پوست را می گیرد و باعث می‌شود عملکرد فیزیکی و اجتماعی بیمار محدود شود. تجمع مایع اضافی در قسمت‌های مختلف بدن به ویژه دست و پا ، سبب تورم دردناک می‌شود.
دفع مایع میان بافتی پروتئینی به عهده سیستم لنفاوی است، اگر این سیستم کار خود را به درستی انجام ندهد، دفع این مایع به سختی انجام می‌شود. این حالت در بیماران مبتلا به سرطان، به ویژه سرطان سینه بیشتر دیده می‌شود؛ چراکه سیستم لنفاوی به علت بیماری دچار اختلال شده است. در حال حاضر هیچ درمان قطعی برای این عارضه وجود ندارد و تنها از ماساژ یا لباس هایی برای فشرده سازی پوست استفاده می‌شود که موجب اذیت بیمار می‌شود.
اما محققان دانشگاه استنفورد موفق به کشف یک مکانیسم مولکولی شده‌اند که می‌تواند منجر به تولید اولین داروی این عارضه شود. نتایج این مطالعه در مدل‌های حیوانی و انسان با موفقیت گزارش شده است و در انتظار کارآزمایی بالینی است تا به عنوان اولین درمان لنف ادم مورد استفاده قرار گیرد. محققان با بررسی یک مکانیسم مولکولی دریافتند دارویی به نام کتوپروفن، با مسدود کردن یک پروتئین به نام LTB4 از آسیب به بافت و تولید مایع میان بافتی جلوگیری می‌کند. البته این دارو عوارض جانبی از جمله آسیب به قلب به همراه دارد.
علاوه بر این دارو، داروی دیگری نیز به نام بستاتین عملکرد مشابه دارد؛ البته این دارو در آمریکا مورد تایید نیست، ولی نسبت به کتوپروفن عوارض جانبی کمتری دارد. استفاده از این دارو نیازمند آزمایش های بالینی بیشتر است؛ ولی امید تازه‌ای را برای درمان لنف ادم پیش روی محققان قرار می‌دهد.
علمی (6) ** 9259
مترجم: سپیده کاشانی* انتشار: زهره محتشمی پور
کد N1694931

وبگردی