آفتاب

واکنش علی مطهری به ماجرای وزیر آموزش و پرورش/ نگراني انتخابات ٨٨ وجود موجودي به نام احمدي‌نژاد بود

واکنش علی مطهری به ماجرای وزیر آموزش و پرورش/ نگراني انتخابات ٨٨ وجود موجودي به نام احمدي‌نژاد بود

اين اقدامات غيراخلاقي است كه در انتخابات صورت مي‌گيرد و به اخلاق و معنويت جامعه ضربه مي‌زند. واقعا بايد اين را درك كنيم كه اگر كسي شخصيتش حفظ شود اما راي نياورد بهتر از اين است كه همه اصول اخلاقي را زير پا بگذارد و پيروز شود در حالي كه شخصيتش را از دست داده باشد.

علي مطهري، نايب‌رييس مجلس در لابي بهارستان حاضر شد و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. او به سوالات «اعتماد» درباره حاشيه‌سازي‌هاي رقباي دولت عليه وزير آموزش و پرورش و همچنين مشابه‌سازي‌هاي انتخابات فعلي با انتخابات ٨٨ توسط برخي اصولگرايان پاسخ داده كه در ادامه مي‌خوانيد.

در رابطه با وزير آموزش و پرورش و حضور ايشان در هيات‌مديره يك شركت خصوصي حواشي زيادي درست شده است. حتي بحث استيضاح ايشان ديروز كليد خورد. ارزيابي شما در اين باره چيست؟ فكر مي‌كنيد آقاي دانش‌آشتياني چقدر در اين ماجرا مقصر است و چقدر اين حواشي به دلايل سياسي ايجاد شده؟

به نظر من ايشان مقصر نيست. چون ايشان بلافاصله بعد از راي اعتماد مجلس از هيات‌مديره آن شركت استعفا داده. منتها مراحل اداري اين كار طولاني شده و هنوز به روزنامه رسمي نرسيده است وگرنه ايشان استعفا داده و به اعتقاد من تخلفي مرتكب نشده است.

‌ اما اين موضوع توسط دستگاه قضايي قبل ازاينكه ابعاد آن روشن شود رسانه‌اي شد...

اين اقدامات غيراخلاقي است كه در انتخابات صورت مي‌گيرد و به اخلاق و معنويت جامعه ضربه مي‌زند. واقعا بايد اين را درك كنيم كه اگر كسي شخصيتش حفظ شود اما راي نياورد بهتر از اين است كه همه اصول اخلاقي را زير پا بگذارد و پيروز شود در حالي كه شخصيتش را از دست داده باشد. به نظر من اينها تجربياتي است كه باعث رشد اجتماعي و سياسي مردم مي‌شود و براي آينده مفيد خواهد بود. اما به هر حال شخصيت افراد در همين حوزه‌ها مشخص مي‌شود كه چه كساني به اصولي معتقد هستند و چه كساني نيستند.

‌ شما درباره اين انتخابات دغدغه و نگراني خاصي نداريد؟

نه. نگران نيستم.

‌ اين سوال را از اين جهت مي‌پرسم چون برخي از اصولگرايان شرايط اين انتخابات را با انتخابات ٨٨ مقايسه مي‌كنند و نسبت به آن هشدار مي‌دهند. فكر مي‌كنيد چقدر اين مشابه‌سازي‌ها درست است؟

نه. هيچ نگراني وجود ندارد. سال ٨٨ به دليل وجود آقاي احمدي‌نژاد بود كه آن شرايط پيش آمد. ايشان موجود خاصي بود. به هر حال سلسله‌جنبان آن فتنه خود ايشان بود. اما امروز چنين شخصيتي در بين كانديداها وجود ندارد.

‌ كمتر از ١٠ روز مانده به انتخابات احضار فعالين سياسي توسط يكي از نهادهاي امنيتي آغاز شده. از جمله آقايان رمضان‌زاده و تاجزاده احضار شدند. فكر مي‌كنيد اين اقدام چه توجيهي داشته باشد؟

بايد ببينيم محتواي اين احضارها چه بوده است.

‌ آن‌طور كه خودشان گفته‌اند احضارها تلفني بوده و از آنها خواسته شده تا در حمايت از روحاني مصاحبه يا اظهارنظري نكنند.

به نظر من اصلا اين اقدامات ضرورتي ندارد

‌ برخي از اصولگرايان از جمله احمد توكلي شرايط انتخاباتي سال ٨٨ را در شرايط انتخاباتي فعلي بازنمايي مي‌كنند و تلاش مي‌كنند تا بگويند روحاني با سخنراني‌هاي اخيرش در پي جلب آراي ضد انقلابيون است. فكر مي‌كنيد مواضع اخير آقاي روحاني تا چه ميزان در اين مسير است؟
اظهارنظر براي افراد آزاد است. اما اين مردم هستند كه بايد تشخيص بدهند كدام حرف درست و كدام غلط است.

*‌**

همچنين علي مطهري در پاسخ به سوالات خبرنگاران ديگر در راهروي مجلس در رابطه با رد صلاحيت تعدادي از كانديداهاي انتخابات شوراها بعد از تاييد صلاحيت آنها گفت: نامه‌اي را من در روزهاي گذشته مشاهده كردم كه دادگستري به هيات نظارت بر انتخابات ارسال كرده بود در خصوص رد صلاحيت افرادي كه پيش از اين در انتخابات شوراها تاييد صلاحيت شده بودند. در حالي كه وقتي هيات نظارت استان كانديدايي را تاييد صلاحيت مي‌كند و شكايتي نيز از او وجود ندارد ديگر اينكه دادگستري وارد شود و ليستي بدهد كه اين افراد بايد ردصلاحيت شوند يا نامه‌اي از شوراي عالي امنيت ملي داده شود كه اين افراد صلاحيت‌شان مورد تاييد نيست، رفتاري قانوني نيست.

وي افزود: هيات‌هاي اجرايي و نظارت پيش از بررسي صلاحيت افراد استعلام‌هاي لازم را از مراجع چهارگانه دريافت كرده‌اند و هيات نظارت نيز بر عملكرد هيات‌هاي اجرايي نظارت داشته و وقتي كسي تاييد شده است ورود نهادهاي غير ذي‌ربط به اين قضيه قانوني نيست و باعث مي‌شود هيات مركزي نظارت بر انتخابات تحت فشار قرار گيرد و آنها نيز ممكن است تسليم شوند و اينگونه حق افراد ضايع مي‌شود. وي تصريح كرد: فشار از جانب دستگاه‌هاي اطلاعاتي و امنيتي بوده و بحث، بحث شوراي نگهبان نيست و من ديروز در انتهاي نطق نيز قصد اشاره به اين موضوع را داشتم. البته ما طي ملاقاتي كه با اعضاي هيات مركزي نظارت بر انتخابات داشتيم به آنها توصيه كرديم در مقابل فشارها بايد مقاومت كنند و نبايد زير بار اقدامات غيرقانوني بروند. كل اين دخالت‌ها را غيرقانوني مي‌دانم.

وي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود با اشاره به تخريب‌هايي كه برخي از كانديداهاي رياست‌جمهوري در سخنراني‌هاي خود عليه دولت و ساير كانديداها انجام مي‌دهند، گفت: رفتارها در انتخابات عوامانه شده و كانديداها گاهي به عوام‌فريبي دست مي‌زنند و تمايل دارند از بي‌اطلاعي مردم سوءاستفاده كنند. حتي اگر در اين فضا شور انتخاباتي بيشتر شود و مشاركت افزايش پيدا كند جلب آراي مردم به هر قيمتي روش درستي نيست و ما نبايد براي رسيدن به هدف از هر وسيله‌اي استفاده كنيم.
کد N1694672

وبگردی