آفتاب

نژاد اسب ترکمن در سراشیبی نابودی

نژاد اسب ترکمن در سراشیبی نابودی

گرگان - ایرنا - استاد پیشکسوت و ملی پوش اسبق تیم ملی اسب سواری ایران معتقد است برخی مسائل و مشکلات نژاد اسب ترکمن را که از گونه های نادر و منحصر به فرد جهان می باشد در معرض تهدید و نابودی قرار داده است.

بابک شکی چهارشنبه در گفتگو با ایرنا اظهار داشت: اسب ترکمن با ویژگیهای منحصر به فرد بسیار قوی و چابک است و به همین دلیل از گذشته های دور تاکنون مورد استفاده های خاص قرار می گرفته که نمونه آن را می توان در لشگرکشی های نادرشاه به هندوستان و پیروزی بر این کشور مورد اشاره قرار داد.
وی بیان داشت: اما برنامه های غلط که بعضا از سوی نهادهای رسمی همچون فدراسیون سوارکاری انجام می شود توجه را به این اسب کم کرده که در کنار مشکلات دیگر همچون واردات بی رویه اکنون ذخیره ژنیتکی اسب ترکمن نیز کاهش یافته است.
وی به دوازدهمین جشنواره ملی زیبایی اسب که هفته گذشته در مراتع روستای 'صوفیان' شهرستان کلاله واقع در شرق استان گلستان برگزار شد؛ اشاره کرد و گفت: در این جشنواره از داور خارجی استفاده شد که معمولا این داورها به دلیل شناخت کمی که از اسب ترکمن دارند ناخواسته این گونه را مورد کم لطفی قرار می دهند.
پیشکسوت سوارکاری گفت: از دیگر سو داوران خارجی معمولا به اسب های خودشان بیشتر توجه داشته و بصورت هدفمند به آنها نمرات بالاتری می دهند لذا این موضوع هم توجه به اسب ترکمن را کم و کمتر می کند.
شکی افزود: اسب ترکمن قوی ترین اسب دونده است و طی 100 سال اخیر هم خود را به خوبی نشان داده است که از جمله آن می توان به مسابقات کورس در 90 سال گذشته و میدان های پرش در 60 سال گذشته اشاره کرد.
وی اضافه کرد: حتی کشورهای دیگر همچون روس ها اسب ترکمن را برای اصلاح نژاد اسب های خود از ایران خریداری و خارج کرده اند اما جالب است که این گونه نادر در داخل کشور مورد کم توجهی بوده است و در نتیجه آنچنانکه استحقاق داشته به مردم شناخته نشده است.
وی بیان داشت: در مسابقات اخیر که در کلاله گلستان برگزار شد توجه داوران بیشتر به گونه های ظریف و بلند قامت بود که هر چند این اسب ها هم خوب هستند اما به هیچ عنوان قابل قیاس با گونه ترکمن نیستند.
شکی ادامه داد: از دیگر سو وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی تولید و کنترل و تکثیر نژاد اسب و شناسنامه و تبار آنها و برگزاری جشنواره ها می بایست امور مرتبط با آن را به انجمن های خصوصی واگذار کند که این کار اگر نگوییم انجام نشده دست کم با کندی اجرا می شود.
وی که مدعی است طی 100 سال اخیر همراه با پدر و خانواده اش به کار سوارکاری و نژاد اسب مشغول بوده و اولین مدرسه سوارکاری ایران را هم راه اندازی کرده اند؛ ادامه داد: انتظار داریم دستگاههای مسوول توجه بیشتری به اسب های داخلی بویژه نژاد ترکمن داشته باشند.
به گزارش ایرنا تقاضای جهانی برای اسب ترکمن زیاد است و این گونه در نزد ترکمن‌ها پیشینه‌ای طولانی در سنن و زندگی صحرانشینی و جنگ وگریزها گذشته داشته است.
6203 کرمانی
کد N1694588

وبگردی