آفتاب

مجلس با تحقیق و تفحص از طرح تحول سلامت مخالفت کرد

مجلس با تحقیق و تفحص از طرح تحول سلامت مخالفت کرد

همشهری آنلاین: نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تقاضای تحقیق و تفحص از طرح تحول سلامت مخالفت کردند.

به گزارش ایرنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی چهارشنبه 20 ارديبهشت، با 114 رأی موافق، 66 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 213 نماینده حاضر با گزارش کمیسیون بهداشت و درمان درباره رد درخواست تحقیق و تفحص از نحوه اختصاص و توزیع منابع در طرح تحول سلامت، عملکرد سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و بررسی نحوه اجرای طرح نظام سلامت موافقت کردند.

محمدنعیم امینی فرد، سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان در توضیح گزارش کمیسیون بهداشت گفت: پس از ارجاع سه درخواست تحقیق و تفحص از سوی هیأت رئیسه مجلس در طول یک ماه به کمیسیون بهداشت و درمان با موضوعات مشترک؛ با توجه به نظر رئیس مجلس شورای اسلامی مبنی بر تجمیع سه موضوع مورد درخواست این سه تحقیق و تفحص تجمیع شد.

وی افزود: پس از تجمیع این سه درخواست کمیته ای در کمیسیون بهداشت به ریاست آقای قاضی پور تشکیل شد و مسئولیت بررسی محورهای این تحقیق و تفحص به وی واگذار شد. در اجرای ماده 214 آیین نامه داخلی مجلس پس از ارجاع پاسخ های واصله از دستگاه های مذکور و کمیته مورد نظر، گزارش تحقیق و تفحص مورد موافقت نمایندگان قرار نگرفت.

نماینده مردم ایرانشهر در مجلس با بیان اینکه سه تحقیق و تفحص مربوط به وزارت بهداشت و درمان بود که از این سه درخواست یک موضوع مربوط به سازمان غذا و دارو است که ذیل این وزارتخانه قرار دارد، اظهار داشت: بنابراین پس از بررسی های بسیار در جلسات مختلف، اعضای کمیسیون بهداشت و درمان به این نتیجه رسیدند که انجام این سه تحقیق و تفحص هیچ ضرورتی نداشته و باید فضای قبل از اجرای طرح تحول سلامت و فضای درمانی و بهداشتی پس از اجرا را مورد بررسی قرار داد.

امینی فرد با اشاره به اینکه در سه سال گذشته وتا پیش از اجرای این طرح شرایط نابسامانی در حوزه بهداشت و درمان کشور وجود داشت، افزود: اما با توجه به اینکه یکی از دغدغه های جدی این دولت حوزه بهداشت و درمان بود با اجرای این طرح تاکنون مشکلات بسیاری در حوزه بهداشت و درمان برطرف شده است.

عضو کمیسیون بهداشت خاطر نشان کرد: دولت قبل، منابع حوزه سلامت را در زمان خود هزینه نکرد و متاسفانه منابع مورد نظر برای طرح تحول سلامت نیز در دولت گذشته مورد مصرف قرار نگرفت؛ بنابراین این طرح توفیقات قابل قبولی را میان مردم کسب کرده است.

وی اجرای این طرح را شامل حدود 10 میلیون نفر دانست و تصریح کرد: هرچند که طرح تحول سلامت دارای مشکلاتی است که منکر آن نیستیم اما باید زیرساخت ها را برای رفع این مشکلات فراهم کرد ضمن اینکه باید تاکید کرد با اجرای این طرح پرداخت مردم از جیب کاهش پیدا کرد و دارو و تجهیزات پزشکی به شکل مناسب تری در اختیار مردم قرار گرفت.

امینی فرد تصریح کرد: متقاضیان تحقیق وتفحص از طرح تحول سلامت به موارد مختلفی اشاره کردند و یکی از این موارد عدم شفافیت منابع مالی ونحوه هزینه کرد طرح تحول سلامت است که کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به این موضوع ورود جدی داشته و در تصویر برنامه ششم توسعه نمایندگان به بسیاری از این مشکلات ساختاری توجه کرده و راهکار برای ادامه اجرای این طرح مشخص شده است.

وی اظهار داشت: بنابراین بسیاری از مشکلات طرح تحول سلامت ساختاری بوده و در طول سه سال گذشته در خصوص رفع این مشکلات اقدامات قابل قبول و کارهای بزرگی صورت گرفته است.

سخنگوی کمیسیون بهداشت افزود: طبق گزارش دیوان محاسبات سه درصد انحراف در بودجه وزارت بهداشت در سال 94 وجود دارد، حدود 97 درصد طبق موازین بودجه مصرف شده است بنابراین باید به این نکته تاکید کرد که توسعه بیمه همگانی یکی از اقدامات مهم این طرح در طول سه سال گذشته بود و در حال حاضر هر ایرانی از پوشش بیمه همگانی برخوردار است.

کد N1694473

وبگردی