آفتاب
مدیرکل منابع طبیعی استان مرکزی:

حجم ذخیره آب‌های سطحی در استان مرکزی ۹۰میلیون مترمکعب افزایش یافت

حجم ذخیره آب‌های سطحی در استان مرکزی ۹۰میلیون مترمکعب افزایش یافت

اراک- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: به دنبال افزایش بارش ها طی دو ماه اخیر در استان مرکزی، حجم ذخیره آب های سطحی در این استان، ۹۰میلیون مترمکعب افزایش یافت.

یوسف یوسفی در گفت و گو با خبرنگار مهر، ضمن بیان اینکه ذخیره آب های سطحی در این استان، ۹۰میلیون مترمکعب افزایش یافته، اظهار داشت: هر ساله به طور میانگین ۸۰ میلیون مترمکعب آب در بندها و سازه های آبخیزداری استان مرکزی ذخیره می شد که این میزان در سال جاری با افزایش ۱۰ میلیون مترمکعبی روبرو بوده است.

وی افزود: رشد ذخیره منابع آب سطحی در استان مرکزی سبب برقراری وضعیت مطلوبی در حوزه های آبریز سد الغدیر ساوه، سد کمال صالح و همچنین حوزه آبریز تالاب میقان و... شده که علاوه بر آن، در بهبود وضعیت منابع آب زیرزمینی استان نیز تاثیرگذار است.

 مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی بیان کرد: در حال حاضر بیش از ۱۲هزار سازه آبخیزداری در استان مرکزی وجود دارد که با هدف ذخیره سازی بارش ها، کنترل سیلاب و روان آب ها، جلوگیری از فرسایش خاک و تامین آب زمین های کشاورزی احداث شده است.

یوسفی خاطرنشان ساخت: با توجه به شرایط اقلیمی خشک و نیمه‌خشک استان مرکزی، آبخیزداری از سازنده‌ترین راهکارها برای مقابله با خشکسالی و کاهش اثرات کم ‌آبی در این استان است.

وی تصریح کرد: راهبردهای اساسی کنترل سیلاب، به تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی کمک می‌کند و این اقدامات موجب می‌شود که قنات‌ها، چشمه‌ها و چاه‌ها بتوانند زمین‌های کشاورزی بیشتری را پوشش دهند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی افزود: آبخیزداری یکی از شیوه‌های نوین حفاظت آب و خاک، مهار و پخش سیلاب‌ها است که باعث کنترل سیلاب‌های مخرب و نفوذ آب به داخل سفره‌های آب زیرزمینی می‌شود این شیوه به ویژه در مناطق خشک، نیمه‌خشک و حواشی کویر که به طور معمول هر از گاهی با جاری شدن سیلاب‌های مخرب با دبی لحظه‌ای بالا، مواجه هستند، مؤثر و راهگشا خواهد بود.

یوسفی بیان کرد: برنامه‌های آبخیزداری همسو با توسعه پایدار و با اعمال مدیریت مسئولانه بر منابع، علاوه بر نیازهای امروز به منافع آینده نیز توجه دارد و در این راستا استفاده از دانش و اطلاعات فراهم آمده از طریق پژوهش‌های علمی و تلفیق آنها با علوم طبیعی، آموزش، فرهنگ، ارتباطات و علوم اجتماعی از اهمیت و حساسیت ویژه برخوردار است.

کد N1694186

وبگردی