آفتاب

رونق صنایع دستی می تواند به افزایش تولید ناخالص داخلی کمک کند

رونق صنایع دستی می تواند به افزایش تولید ناخالص داخلی کمک کند

شیراز- ایرنا- مشاور معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: رونق صنایع خلاق مانند هنرهای صنایع دستی می تواند به افزایش تولید ناخالص داخلی کمک کند.

به گزارش ایرنا، حجت الله مرادخانی دوشنبه در نخستین نشست علمی یک روزه بررسی کارکردهای ارگونومی در صنایع دستی در شیراز بیان داشت: در برخی از کشورهای پیشرفته، صنایع خلاق از جمله صنایع دستی، هشت درصد تولید ناخالص ملی را به خود اختصاص داده اند.
وی افزود: با همکاری معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، طرح ملی هم اندیشی های صنایع دستی تا کنون در 18 استان برگزار شده و استان فارس، هجدهمین استانی است که برای نخستین بار این نشست را برگزار می کند.
مرادخانی، همچنین به نقش ارگونومی در صنعت، تولیدات و ابزار صنایع دستی اشاره کرد و گفت: ارگونومی برای جلوگیری از به خطر افتادن سلامت جسم یک هنرمند، هم در ارتباط با وسایل و ابزار صنایع دستی و هم در زمینه تولیدات صنایع دستی، برای بهبود کیفیت تولید، نقش مهمی ایفا می کند.
در این نشست، استادان دانشگاه علوم پزشکی و هنر دانشگاه شیراز به موضوع آشنایی با ارگونومی و بررسی کارکردهای ارگونومی در صنایع دستی پرداختند.
ارگونومی در لغت به معنای قانون کار است، Ergo به معنی کار و Nomos به معنای قوانین و اصول است و در عمل به مفهوم تطابق و سازگاری محیط کار، ابزار کار و شرایط کار با توانایی های جسمی و روانی انسان هاست.
ارگونومی یا مهندسی فاکتورهای انسانی، دانشی است کاربردی مرکب از علوم پایه مختلف از جمله فیزیولوژی روانشناسی، فیزیک، مکانیک، طراحی، آمار، ریاضی، جامعه‌شناختی و مدیریت، این علوم در کنار هم اصول ارگونومی را شکل می دهد و به طراحی بهتر سازمان برای بهره‌ور بودن کمک می کند و میزان رفاه و سازگاری انسان ها را با محیط کار به طرز چشمگیری افزایش می‌دهد.
برپایی نمایشگاهی از طرح های ارگونومی دانشجویان دانشگاه شیراز از جمله برنامه های جانبی این نشست یک روزه بود که نتیجه آن به صورت مقاله های علمی و پژوهشی در کتاب مجموعه مقاله های معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی به چاپ خواهید رسید.
در این نشست که با همکاری اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی شیراز برگزار شد، مسئول سازمان های مردم نهاد حوزه صنایع دستی، جمعی از کارشناسان و دانشجویان حوزه صنایع دستی فارس نیز حضور داشتند.
7375 /6118/1772
خبرنگار: سهیلا شیبانی نژاد ** انتشار دهنده: مجید ملازاده
کد N1692867

وبگردی