آفتاب
رئیس اتحادیه ناشران مجار در گفتگو با مهر:

تصویرگری و کتاب کودک؛ محور همکاری نشر ایران و مجارستان

تصویرگری و کتاب کودک؛ محور همکاری نشر ایران و مجارستان

آندراس ساندرو رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان مجارستان می‌گوید: ایران و مجارستان می‌توانند حول محور تصویرگری و کتاب کودک با یکدیگر همکاری مطلوبی داشته باشند.

آندراس ساندرو رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان مجارستان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به بازدید خود از سی‌امین نمایشگاه کتاب تهران عنوان کرد: من از دعوت ایران برای حضور در نمایشگاه متشکرم. وسعت و شلوغی این نمایشگاه واقعا من را شگفت‌زده کرده است. من در طول سال نمایشگاه‌های کتاب زیادی را می‌بینم اما بزرگی و نظم نمایشگاه تهران برایم واقعا جالب توجه بود.

وی افزود: در بازدیدم از نمایشگاه برایم مشخص شد که کار چاپ کتاب در ایران از کیفیت بالایی برخوردار است به ویژه در زمینه صحافی حس کردم که ایران بسیار بسیار خوب عمل می‌کند. این دو مساله واقعا برای من چشم گیر بود.

ساندرو در ادامه در پاسخ به سوالی درباره ظرفیت‌های همکاری مشترک میان دو کشور بیان داشت: من در دیداری که با رئیس نمایشگاه کتاب تهران نیز داشتم بیان کردم که ایران و مجارستان در حوزه کودک و نوجوان می‌توانیم همکاری بسیاری داشته باشیم به ویژه اینکه در مجارستان نیز کتاب‌های با موضوع کودک و نوجوان بیش از سایر آثار ترجمه مورد استقبال قرار می‌گیرد و قطعا برای شروع همکاری این موضوع اولویت خواهد داشت. من امیدوارم که بتوانیم در ادامه به نتیجه مشخصی در این زمینه با ایران دست پیدا کنیم.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان مجارستان همچنین در بخش دیگری از این گفتگو درباره وجه اشتراک آثار ادبی کودک و نوجوان ایران و مجارستان گفت: نقاشی و تصویرگری کتاب‌های کتاب کودک در ایران من را خیلی به خودش جلب کرده است. رنگ و بو و پیام این نقاشی‌ها برایم خیلی جذاب بود و همین می‌تواند وجه مشترک فعالیت میان ما باشد. در مجارستان نیز موضوع تصویرگری برای انتشار کتاب کودک اهمیت زیادی دارد و امسال نیز در نمایشگاه بولونیا ما حائز رتبه در این زمینه شدیم. من خیلی سفر کرده‌ام و در نمایشگاه‌های زیادی بوده‌ام. به این نتیجه رسیده‌ام که در همه جای دنیا لبخند و عشق و دوستی یکی است و همه را باید ارزش‌های مشترک انسانی دانست. پس وقتی کتابی معرف این موضوعات باشد، در میان همه مخاطبان در همه جای دنیا با استقبال روبرو خواهد بود.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره وضعیت فعلی نشر در مجارستان نیز گفت: در کشور من بیش از هشت تا نه هزار عنوان کتاب جدای از کتاب‌های درسی در سال منتشر می‌شود. کتاب‌های درسی را دولت و باقی را بخش خصوصی منتشر می‌کند. ما حدود ۴۰۰ ناشر داریم که ۱۲ تای نخست آن از همه قوی‌تر و ۵۰ درصد درآمد نشر کشور متعلق به آن‌هاست.

کد N1692347

وبگردی