آفتاب

وزیر فرهنگ: مکتب تبریز زمینه ساز دیپلماسی فرهنگی کشور است

وزیر فرهنگ: مکتب تبریز زمینه ساز دیپلماسی فرهنگی کشور است

تبریز- ایرنا- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه مکتب هنری تبریز زمینه سا دیپلماسی فرهنگی ایران است، گفت: هنر نگارگری ایرانی و اسلامی از قرن هشتم تا 11 هجری شکوفا شد و تبریز نقش مهمی در این حوزه دارد.

به گزارش ایرنا، سیدرضا صالحی امیری روز یکشنبه در اختتامیه جشنواره بین المللی خلاقیت و نوآوری در دانشگاه هنر اسلامی تبریز افزود: مهمانان خارجی که در این مراسم حضور دارند، توجه داشته باشند که آذربایجان بخش بزرگی از حوزه تمدن و فرهنگ ایران زمین است.
وی ادامه داد: این خطه، سرزمین رمزها و رازهاست؛ آذربایجان و تبریز به مانند نگین درخشانی است که بر سپهر انگشتر ایران زمین می درخشد و همه جغرافیای ایران از این درخشش نور و حرارت می گیرد.
وی اظهار کرد: این تمدن بیش از 3 هزار سال قدمت دارد و زبان آذری یکی از اصیل ترین زبان های این جغرافیا و منطقه بزرگ فارسی زبانان است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اینکه سومین جشنواره بین المللی خلاقیت در این جغرافیا برگزار می شود، جای بسی خرسندی است و از عوامل برگزاری این جشنواره تقدیر می کنم.
وی ادامه داد: آذربایجان از تمدن های کهن این سرزمین است و آثار هنری فراوانی همچون جام سولدوز از این جغرافیا به دست آمده است که بیانگر آشنایی و دانش کهن سال این خطه با فرهنگ و هنر است.
وی با اشاره به اینکه تبریز در هنر صاحب مکتبی با ویژگی های منتسب به خود است، اظهار کرد: مکتب تبریز تالیفی از مکاتب پیشین است و مکتب نگار گری تبریز بر پایه دستاوردهای هنری نگارگری شیراز، ترکمان و هرات شکل گرفت، اما باید توجه کرد که مکتب نگارگری تبریز تقلیدی از مکاتب پیشین نبوده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: برای اولین بار در ایران مصور سازی کتب به شکل کارگاهی در مجموعه ربع رشیدی تبریز به انجام رسید و دو سال قبل وقفنامه این مجموعه میراث ناملموس این سرزمین در یونسکو به ثبت رسید.
وی گفت: مکتب تبریز برآیند دو فرهنگ هنری در قالب گفت گوی دورنی و بیرونی است که گفت و گوی درونی حاصل تعامل با مکتب های پیش از خود و گفت و گوی بیرونی مکتب تبریز با مناطق و کشورهای همجوار مثل هنر چینی ، هند و استانبول بوده است.
وی ادامه داد: در جهان سرشار از کینه و نفرت امروز، مکتب تبریز می تواند نقش تاریخی خود را در خصوص تعامل و همزیستی مسالمت آمیز با مناطق همجوار ایفا کند.
صالحی امیری اضافه کرد: زبان هنر نیرومند تر از زبان سیاست است و در جهان رنج و خشونت بهتر می توانیم بر پایه هنر با جهان تعامل کنیم؛ تبریز به دلیل شرایط جغرافیایی و فرهنگ های ریشه دار آن باید به قطب دیپلماسی فرهنگی تبدیل شود و این جشنواره می تواند مقدمه این امر را فراهم کند.
وی با بیان اینکه هویت فرهنگی تبریز باید بازیابی و صیقل داده شود، گفت: این خواسته جز از راه ارج نهادن و قدر دانستن مفاخر استادان مکتب تبریز میسر نیست.
وی تاکید کرد: مکتب تبریز زمانی دوباره شکوفا می شود که قدر تلاش و کوشش استادکاران را بدانیم و اجاره ندهیم میراث فرهنگی، هنری و تمدنی این سرزمین زیر طوفان مدرنیته پنهان شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقیوی تاکید کرد: بازسازی و نوسازی مکتب هنری تبریز مترادف با بازسازی و نوسازی مکتب ملی ماست؛ از همه مهمانان خارجی و هنرمندان خلاق که با خلاقیت اثر زیبای خود روح جدید به هنر دادند، تشکر می کنم.
سومین جشنواره بین‌المللی خلاقیت و نوآوری هنرهای اسلامی و صنایع‌دستی با حضور اساتید، هنرمندان و صاحب‌نظران فرهنگی 33 کشور اسلامی در تبریز در حال برگزاری است.
به گزارش ایرنا، این جشنواره پنجشنبه گذشته به مدت یک هفته تا 22 اردیبهشت با مشارکت دانشگاه هنر اسلامی تبریز و سازمان همکاری کشورهای اسلامی (ارسیکا) در مجموعه تاریخی دانشگاه هنر اسلامی برگزار می شود.
در این جشنواره 150 هنرمند داخلی و 80 هنرمند از 33 کشور اسلامی، آخرین تجارب، دستاوردها و پژوهش‌های حوزه خلاقیت و صنایع دستی را در عرصه‌های هنرهای اسلامی را ارائه می کنند.
برگزاری 8 نشست در موضوعات نگارگری، کاغذسازی، ابر و باد، صحافی، تذهیب، خلاقیت و نوآوری، مطالعات تاریخی و میراث ناملموس، تجربه کشورهای آفریقایی در توسعه صنایع دستی از برنامه های این جشنواره است.
در پایان این جشنواره، به 30 اثر برگزیده در رشته های دهگانه شیشه، فلز، فرش، لباس سنتی، چرم، نگارگری، تذهیب و هنرهای تزیینی جایزه ای به میزان 80 هزار دلار اهدا می شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای سفر دو روزه کاری در تبریز به سر می برد.
خبرنگار: مینا بازگشا**انتشاردهنده: محمد عزیزی راد
6120/518
کد N1691827

وبگردی