آفتاب

ظهور دولت‌روحانی، ریل حرکت ایران را تغییر داد/ امنیت ما شانسی به‌دست نیامد

ظهور دولت‌روحانی، ریل حرکت ایران را تغییر داد/ امنیت ما شانسی به‌دست نیامد

وزیر ارشاد گفت: جهانیان نسبت به ایران ذهنیت غلط داشتند و در چنین فضایی ظهور دولت روحانی، ریل حرکت را تغییر داد.

به گزارش ایلنا، سیدرضا صالحی‌امیری عصر امروز در نهمین جشنواره استانی حضرت علی‌اکبر(ع) در تبریز با بیان اینکه بنای من در دیدار با نخبگان جوان آذربایجان‌شرقی، ارایه گزارشی صادقانه است، اظهار کرد: تبریز نگین درخشان هنر و تمدن این سرزمین است. تبریز را دوست دارم به‌دلیل اینکه افتخار ملی، دینی و تاریخی و انقلابی ماست. تبریز آزادی را برای من ارمغان آورد.

وی با بیان اینکه تبریز و آذربایجان در یک‌صد سال گذشته پرچمدار آزادی و دموکراسی در مشروطیت و انقلاب اسلامی بودند، افزود: تبیین و تحلیل این سرزمین بدون درک و شناخت تمدن آذربایجان ابتر و ناقص است. ای کاش من هم یک آذری بودم. آذربایجان بزرگ برای ما پژوهشگران حلقه‌های مفقودی دارد و از این رو از آن به عنوان سرزمین رازها و رمزها نام می‌برم اما تبارشناسی فرهنگ آذربایجان یک پیام روشن دارد مبنی بر اینکه اگر فرهنگ ایرانی امروز بالنده است، به یمن وجود فرهنگ آذربایجان است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: یک واقعیت را به عنوان عضو کابینه بیان می‌کنم و آن هم اینکه ما جوانان را باور داریم و هر دولتی که جوانان را باور نداشته باشد، به بیراهه خواهد رفت و به شدت با بازی کردن با جوانان مخالف هستیم. معتقدیم جوانان در این جامعه دین‌گریز نیستند بلکه ریا گریز هستند و تنها یک زبان را می‌شناسند و آن زبان صداقت است. توسعه بدون جوان در کشور ناممکن است و با هرگونه رفتار فریبکارانه با جوان مخالف هستیم زیرا جوانان را موتور توسعه می‌دانیم.

وزیر ارشاد متذکر شد: دولت با انباشتی از چالش‌های بزرگ مانند تورم بالا ۴۰ درصد، اوج مناقشات منطقه‌ای و بین المللی، جنگ همه علیه هم در داخل و در شرایطی کشور را تحویل گرفت که همه جهانیان نسبت به ایران ذهنیت غلط داشتند و به ناحق تحریم می‌شدیم. در چنین فضایی ظهور دولت روحانی، ریل حرکت را تغییر داد. معتقدیم اخلاق دیپلماسی مغز و تکنولوژی عناصر قدرت است و از این منظر به جای مناقشه، مذاکره را آغاز کردیم و آن را ابزار دولت دانستیم. بدیهی است نیروهای مسلح ما همه کانون‌های قدرت ملی است و به پشتوانه این قدرت ملی مذاکره شکل گرفت و درایت رهبری و درک دولت و حمایت مردم و پشتوانی نیروهای مسلح ریل حرکت را تغییر داد.

صالحی امیری ادامه داد: مسیر حرکت دولت در یک جاده و مسیر درست است؛ ما با مردم صادق و شفاف هستیم ما گوش شنوا برای شنیدن نقد داریم و نقد یکی از عوامل اصلی برای توسعه ملی است. معتقدیم فضای امن‌تر برای کسانی که می‌خواهند بیاندیشند، بنویسند و بگویند، ایجاد کرده‌ایم.

وی گفت: ما معتقدیم امروز هر ایرانی منهای رنگ پوست، نژاد و مذهب از حقوق برابری برخورد دار است و با هر نوع تیعیضی مخالف هستیم. معتقدیم جوان فرصت و سرمایه است و هیچ عاقلی به سرمایه خود نگاه تهدیدآمیزی ندارد. اعلام می‌کنیم در ۴ سال گذشته تهدید جهانی را از سر کشور دور کردیم و تحولات منطقه خاورمیانه به نفع جمهوری اسلامی تغییر کرد و این به‌خاطر تلاش‌هایی است که در کشور انجام شد. این امنیت محصول یک شانس نیست بلکه تدابیر رهبری، نیروهای مسلح و مجموعه‌ای از تلاش‌هاست.

وزیر ارشاد خاطرنشان کرد: انقلابی بودن یعنی توجه به منافع ملی و دور کردن جنگ از ملت و باور کردن و عمل در خدمت به مردم؛ امروز تهدیدات جهانی به شدت کاهش یافته و مسیر حج را از طریق مذاکره برای مردم باز کردیم؛ ما با عزت و کرامت مسیر حج را به روی مردم باز کردیم و در شروط مان یک ذره کوتاه نیامدیم و تمام شروط ما از سوی وزیر عربستان پذیرفته شده است.

وی افزود: دولت روحانی مدعی است که از طریق مذاکره و دیپلماسی و قدرت نرم و توجه به جوانان و زنان در قله های توسعه قرار می‌گیریم. امروز شاهدیم فضای عمومی در داخل در مسیر وحدت حرکت می‌کند و همه اعضای دولت در حال تلاش و سازندگی هستند.

کد N1691302

وبگردی