آفتاب

بودجه دفاعی ایران در دولت روحانی ۱۴۵ برابر افزایش داشته است

بودجه دفاعی ایران در دولت روحانی ۱۴۵ برابر افزایش داشته است

«واشنگتن فری بیکن» در گزارشی نوشت: «ایران از میلیون‌ها دلار پول نقدی که از سوی آمریکا همزمان با توافق هسته‌ای تحت عنوان بدهی‌های آمریکا به این کشور پرداخته شده برای تجهیز نیروهای خود استفاده کرده است.»

به گزارش ایلنا، «واشنگتن فری بیکن» در گزارشی نوشت: برخی اظهارنظرهای محرمانه سران نظامی ایران نگرانی‌هایی را در محافل امنیتی نظامی آمریکا بر انگیخته است. ایران از میلیون‌ها دلار پول نقدی که از سوی آمریکا همزمان با توافق هسته‌ای تحت عنوان بدهی‌های آمریکا به این کشور پرداخته شده برای تجهیز نیروهای خود استفاده کرده است.

به ادعای این پایگاه خبری مقامات ایران ماه گذشته اعلام کرده‌اند که بودجه دفاعی ایران ۱۴۵ برابر افزایش داشته است و همه این تحولات نیز در دوران حسن روحانی اتفاق افتاده است.

«واشنگتن فری بیکن» در ادامه نوشت: سران ایران از زمانی که توافق هسته‌ای به سرانجام رسیده است بارها تاکید کرده‌اند که پول‌های نقدی که تحت توافقاتی به ایران داده شده صرف تجهیزات جدید نظامی در این کشور شده است. ایران میلیون‌ها دلار توافق خرید اسلحه با روسیه از زمان لغو تحریم های بین المللی در پی برجام به امضا رسانده است.

این رسانه آمریکایی مدعی شد: اعضای ارشد کنگره آمریکا و مقامات این کشور بررسی‌هایی را درباره هزینه‌کرد دست کم ۱.۷ میلیارد دلار پول نقدی که دولت اوباما در ازای توافق هسته‌ای به ایران داده است، آغاز کردند و برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که این پول‌های نقد در خاورمیانه هزینه شده است. آخرین اخبار نگرانی‌ها بابت هزینه این مبالغ در مسیرهایی است که مواضع نظامی ایران را علیه نیروهای آمریکایی در منطقه افزایش داده است.

«شان دافی» نماینده جمهوری‌خواه مخالف برجام در کنگره آمریکا مدعی شد: اوباما زمانی که به توافق هسته‌ای با ایران دست یافته تا جایی که توانسته به ایران آسان گرفته و ۱.۷ میلیارد دلار به این کشور داده که می‌توانست در حوزه نظامی صرف شود. در نتیجه عجیب نیست که ایران احساس کند می‌تواند به راحتی در منطقه به صورت تهاجمی عمل کرده و بازوان نظامی خود را تقویت کند.

کیومرث حیدری فرمانده ارتش ایران از بازسازی ارتش ایران در روز ارتش خبر داد. این خبر که در رسانه‌های غربی بازتاب چندانی نداشته نگرانی نیروهای امنیت ملی آمریکا را برانگیخته است.

هدف ایران تبدیل نیروهایش به نیروهایی تهاجمی است. این تغییر در سیاست‌های نظامی ایران از تقویت نیروهای سپاه به سمت تقویت نیروهای ارتش این کشور است.

ایران امیدوار است که ارتش خود را احیا کند و این شامل بهبود ظرفیت‌های لجستیکی و تسلیحاتی است.

در ادامه این گزارش آمده است: اطلاعیه اخیر ارتش ایران تغییر در سیاست‌های نظامی ایران است که به جمهوری اسلامی اجازه می‌دهد در امور خاورمیانه دخالت بیشتری داشته باشد. جایی که آمریکا در آن حضور جدی دارد. این یک اطلاعیه مهم است که نتایج جدی بر سیاست خارجی ایران و دینامیک قدرت دفاعی این کشور در منطقه دارد. اگر مدرن سازی ارتش که در اطلاعیه حیدری به آن اشاره شده است اجرا شود دکترین دفاعی ایران تغییر جدی خواهد کرد.

«میشاییل روبین» یکی از مشاوران ارشد سابق پنتاگون به واشنگتن فری بیکن گفته که زمانی که میلیاردها دلار منابع مالی نقد به دست ایران برسد نباید از این خبر تعجب کنیم. اول اینکه این مساله مسبوق به سابقه است: بین سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۵ روابط تجاری اتحادیه اروپا با ایران دو برابر شد و قیمت دلار نیز افزایش چشم گیری داشت. ایران در آن زمان سرمایه‌گذاری عظیمی در بخش هسته‌ای داشت. حسن روحانی کسی بود که این استراتژی ایران را هدایت می‌کرد. او در آن زمان دبیر شورای عالی امنیت ملی بود. اوباما و جان کری نیز به طور مستقیم پول‌هایی را به حساب ایران حواله کردند که به تقویت ارتش ایران کمک کرده است.

یکی از منابع ارشد در کنگره نگرانی‌اش را بابت امنیت نیروهای آمریکایی در منطقه ابراز داشته و گفته ایران به طور معمول هم تهدیدی علیه این نیروها در خاورمیانه بوده است.

این منبع آگاه آمریکایی مدعی شده این جریان باعث نگرانی است. بازسازی ارتش ایران با اقدامات تهاجمی این کشور علیه امریکا و متحدانش همراه شده است. این مساله به ما یادآوری می کند که چقدر حواله پول‌های نقد به حساب ایران در دولت اوباما اشتباه و خطرناک بوده است.

او مدعی شده سرازیر شدن پول نقد به سمت ایران از سوی آمریکا و کشورهای اروپایی در هر راهی اعم از تقویت برنامه‌های موشکی تا حمایت از گروه‌های منطقه صرف شده است. کنگره آمریکا  باید در مقابل اقدامات ایران عکس‌العمل نشان داده و از عدم دستیابی این کشور به سلاح هسته‌ای اطمینان حاصل کند. اطلاعیه ارتش ایران می‌تواند به اعمال تحریم‌های بیشتر مجلس آمریکا علیه این کشور منجر شود.

او مدعی شده دولت اوباما از هر گونه اقدام جدی خودداری می‌کرد و ایران نیز در این مدت انبارهایش را برای استفاده از سلاح‌ها علیه آمریکا و متحدان آمریکا تجهیز کرده است. امروز نیز آنها سعی می‌کنند تا جایی که ممکن است قبل از هرگونه اقدام جدی از سوی دولت ترامپ و کنگره آمریکا برای تغییر سیاست‌های اوباما در تجهیز ارتش تعجیل کنند.

کد N1690935

وبگردی