آفتاب

ربات انسان نمای سورنا مینی نماد پیشرفت علمی در دولت تدبیر و امید + فیلم

ربات انسان نمای سورنا مینی نماد پیشرفت علمی در دولت تدبیر و امید + فیلم

ربات انسان نمای سورنا مینی که چندین روز گذشته از آن به صورت رسمی رونمایی شد، یکی از نمادهای اصلی پیشرفت ایران در حوزه رباتیک و فناوری است که با پشتیبانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و اقدامات دولت تدبیر و امید انجام شده است.

به گزارش خبرنگار فناوری ایلنا، ربات انسان‌ نمای سورنا مینی محصول مشترک شرکت دانش‌بنیان آتی کاوش سیستم و مرکز سیستم‌ها و فناوری‌های پیشرفته دانشگاه تهران است که با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تولید شده است و در روز چهارم اردیبهشت ماه همزمان با گشایش پنجمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران با حضور سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و محمد فرهادی وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری و جمعی از فعالان دانش بنیان کشور از 4 نمونه تحقیقاتی این ربات انسان نما رونمایی شد.

ربات سورنا مینی حاصل زحمات یک تیم 15 نفره متخصص در حدود یک سال زمان است که  با حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری تولید شده است. این ربات انسان نمای کاملا ایرانی دارای دو نسخه آلفا و بتا است و در حال حاضر 4 نمونه تحقیقاتی از آن موجود است.

ربات سورنا مینی به سیستم پردازش تصویری مجهز است و صورت انسان‌‎ها و اجسام را تشخیص می‌‎دهد و همچنین به پردازش صدا مجهز شده است به طوری که می تواند فرمان های صوتی را تشخیص داده و اجرا کند و در حال حاضر این ربات قابلیت تشخیص و اجرای 5 دستور مانند نشستن، بلند شدن، راه رفتن را داشته باشد.

سورنا مینی در بخش نرم افزاری بسیار پیشرفته است و برای آن سیستم متن باز (open source) انتخاب شده است تا هر کاربری بتواند  آن را بسته به کاربری مورد نظر خود توسعه دهد. ربات سورنا مینی عمدتا کاربردهای آموزشی دارد و در محیط های دانشگاهی، تحقیقاتی و آموزشی و برای دانشجویان رشته نرم افزار الکتریک که نیاز به سخت افزار دارند به عنوان یک پلت فرم، قابل استفاده است.

[p]امید است در آینده نیز با حمایت‌های دولت در حوزه فناوری شاهد پیشرفت‌های بزرگ و اساسی برای ایران باشیم که می‌تواند راه حل مشکلات علمی و اشتغالزایی کشور باشد.

کد N1690923

وبگردی