آفتاب

ژئوپارک قشم جهانی شد

ژئوپارک قشم جهانی شد

قشم - ایرنا - مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد قشم گفت : ژئوپارک قشم در نشست ژئوپارک های یونسکو در کشور فرانسه کارت سبز گرفت و جهانی شد.

به گزارش ایرنا، مرتضی شیخ زاده جمعه شب در جمع خبرنگاران گفت : دویست و یکمین نشست شورای ژئوپارک‌های جهان به مدت 10 روز در فرانسه برگزار شد و روز 15اردیبهشت در روز پایانی این نشست ؛جهانی شدن ژئوپارک قشم قطعی شد و سازمان یونسکو تاییدیه کتبی آن را ساعاتی پیش به سازمان منطقه آزاد ارسال کرد.
وی افزود: ژئوپارک قشم نخستین بار در سال 1385 عضو شبکه جهانی اما پس از 6 سال بررسی کارشناسان یونسکو متاسفانه از این شبکه خارج شد که با تلاش های جامعه محلی، کارشناسان و مدیران دوباره در دستور کار قرار گرفت و از امروز به عنوان یک ژئوپارک جهانی در یک دوره چهارساله تا ٢٠٢٠ به صورت رسمی زیر نظر یونسکو فعالیت خواهد کرد.
مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل منطقه آزاد قشم بیان کرد: با توجه به اینکه ژئوپارک سال ٩٢ کارت قرمز دریافت کرده بود، برخی تصمیم دولت تدبیر و امید برای بررسی دوباره پرونده توسط یونسکو شعاری می دانستند اما اعتباراتی که برای زیرساخت‌ها از جمله توسعه جاده های دسترسی در غرب جزیره جهت درآمدزایی و اشتغال پایدار جامعه بومی در نظر گرفته شد، این مهم تحقق یافت.
او اضافه کرد: ژئوپارک بین المللی قشم امروز می تواند درآمد پایدار داشته باشد و دولت نیز فضایی را با سرمایه گذاری ایجاد کرده تا شرایط جامعه محلی در چارچوب سیاست های دولت تدبیر و امید در زمینه اشتغال ارتقا یابد.
شیخ زاده عنوان کرد: مطرح شدن ژئوپارک قشم زمینه توسعه روزافزون گردشگری در سطح بین الملل و در پی آن توسعه اقتصادی و اشتغال بخش قابل توجهی از بومیان جزیره را در کنار مراقبت درست از میراث ماندگار فرهنگی بر اساس استانداردهای بین المللی یونسکو را فراهم خوهد ساخت.
قشم با یک هزار و 500 کیلومتر مربع وسعت به عنوان بزرگترین جزیره خلیج فارس در جنوب استان هرمزگان واقع است.
8123/6048 /1484
خبرنگار: محمد ملاحمزه زاده ** انتشار دهنده : اصغر رضاخانی
کد N1690815

وبگردی