آفتاب
سالانه ۴۰۰ میلیون گل و گیاه تولید می شود

ارزآوری ناچیز گل و گیاه در مازندران/ پژمردگی یک صنعت

ارزآوری ناچیز گل و گیاه در مازندران/ پژمردگی یک صنعت

ساری - به‌رغم تولید بیش از ۴۰۰ میلیون اصله گل و گیاه در مازندران، سهم این استان از صادرات و ارزآوری ناچیز است.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: صنعت گل و گیاه سالانه ۲۵۰ میلیارد دلار در جهان ارزآوری دارد و سهم ایران باوجود ۵ هزار هکتار سطح زیر کشت تنها ۴۰ میلیون دلار است، این در حالی است که ظرفیت صادرات گل و گیاهان زینتی در کشور بیش از یک میلیارد دلار است.

همچنین کمتر کشوری در جهان وجود دارد که به‌مانند ایران دارای تنوع اقلیمی بوده و پتانسیل قوی و غنی در پرورش انواع گونه‌های گیاهی به‌ویژه گیاهان زینتی داشته باشد. ایران با پنج هزار هکتار سطح زیر کشت گل و گیاهان زینتی، سه هزار هکتار سطح زیر کشت گل در فضای باز و سه هزار هکتار محصولات خانگی، در زمره کشورهایی است که می‌تواند با بهره‌گیری از دانش روز و فنی در این زمینه رشد بسزایی داشته باشد.

شریفی تولیدکننده گل و گیاهان زینتی در رامسر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، فرآیند تولید گل و گیاه به‌طور سنتی، مشکلات حمل‌ونقل، نبود پایانه‌های تولید، واسطه‌ها و کمبود دانش فنی، افزایش بی‌رویه قیمت گل به دلیل وجود دلالان و مشکل بازار فروش و صادرات را ازجمله موانع و چالش‌های فرا روی تولیدکنندگان گل و گیاهان زینتی دانست.

وی افزود: بهترین عامل افزایش تولید گل و گیاه در کشور، آشنا شدن تولیدکنندگان این صنعت با علم روز است زیرا در این صورت و بهره‌گیری از روش‌های جدید علمی می‌توان میزان تولید گل و گیاهان زینتی در کشور را دستکم ۵۰ درصد افزایش داد.

ضرورت ایجاد مرکز اطلاع رسانی و تبادل نظر بین تولیدکنندگان گل و گیاه

وی اضافه کرد: ضرورت ایجاد مرکز اطلاع‌رسانی و تبادل‌نظر بین تولیدکنندگان در کشور احساس می‌شود زیرا در صورت ایجاد این مرکز، برای بسیاری از دانش‌آموختگان فرصت اشتغال و آموزش در این زمینه فراهم می‌شود.

یکی دیگر از فعالان گل و گیاه مازندران نیز بابیان اینکه بیش از ۲۰۰ مجتمع و ۱۰ هزار واحد گلخانه‌ای در کشور به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد، اظهار داشت: با بهره‌برداری رسیدن این گلخانه‌ها، زمینه اشتغال برای ۵۰ هزار نفر فراهم‌شده و این ظرفیت ایجاب می‌کند که دولت از این بخش حمایت کند.

موسوی ادامه داد: حمایت دولت تنها حمایت مالی نیست بلکه اصلاح قوانین دست‌وپا گیر، تسهیل در استفاده از خطوط هوایی، اعطای تسهیلات ارزان‌قیمت، بخشودگی دیرکرد وام‌ها، کمک به بازاریابی و فروش محصولات در بازارهای داخلی و خارجی و کوتاه کردن دست واسطه‌ها ازجمله حمایت‌هایی است که دولت باید در این زمینه انجام دهد.

وی با تأکید براینکه برنامه‌ریزی جامع نیاز بخش تولید گل و گیاه در کشور است، تصریح کرد: این صنعت توجه جهان را به خود جلب کرده و چنانچه با احداث پایانه‌های گل و گیاه در کشور توجه شود، مراکز تولید گل و مراکز خرید ساماندهی شده و علاوه براینکه دست واسطه‌ها کوتاه می‌شود، زمینه صادرات این محصول هم فراهم می‌شود.

همچنین حسن خیریان پور معاون استاندار مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه سالانه ۴۰۰ میلیون گل زینتی و شاخه بریده در مازندران تولید می‌شود، گفت: ۷.۸ دهم درصد از محصولات کشاورزی و شیلاتی کشور در مازندران تولید می‌شود و این استان با تولید ۱۴ محصول در جایگاه اول تولیدات کشاورزی قرارگرفته است.

وی تصریح کرد: ۲۵۰ هکتار گلخانه مسقف، ۷۶۰ هکتار گلخانه روباز و فعالیت ۱۵ هزار نیروی انسانی درزمینهٔ تولیدات گل و گیاه در مازندران موجب ارتقا یافتن قطب جغرافیایی و اقلیمی این استان در تولیدات گل و گیاهان است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مازندران افزود: در بخش تولید گل و گیاه با کشور هلند هماهنگی‌های لازم صورت گرفت و در آینده نزدیک نمایشگاه دائمی گل و گیاه در رامسر تصویب و عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.

پژمان آزادی مسئول انجمن گل و گیاهان زینتی ایران نیز بابیان اینکه حدود سه دهه است که در اروپا درزمینهٔ اصلاح و بهنژادی گل و گیاهان زینتی کارشده است، تصریح کرد: اگر از منابع ژنتیک بومی‌مان بهره‌برداری صحیح کنیم، می‌توانیم به رقم یک میلیارد دلار درآمد صادرات در این بخش دست پیدا کنیم و متأسفانه از این منابع در کشور ما به‌درستی استفاده و حفاظت نشده و ما هیچ قانونی در این زمینه نداریم.

 آزادی بابیان اینکه دولت نقش کلیدی در این بخش دارد، افزود: ما هیچ قانون در ایران نداریم که به ما بگوید که از چه منابعی باید در کشور استفاده شود یا چه گیاهانی در کشور کشت شود.

وی با تأکید بر اینکه ایران با مشکل آب مواجه است، اظهار داشت: باید درزمینهٔ فضای سبز تغییر رویه بدهیم و این مسئله مهم با استفاده از منابع ژنتیک بومی‌مان که با کمترین آب در حال زندگی هستند، میسر می‌شود.

به تاکید کارشناسان، با توجه به ارزآوری صنعت گل و گیاه، باید روی سازگاری گیاهان در محیط کارکرده و آیین‌نامه‌های لازم در این زمینه تقدیم تا قوانین لازم تصویب شود.

کد N1689772

وبگردی