آفتاب

محققان درک بهتری از منظومه شمسی پیدا می‌کنند

محققان درک بهتری از منظومه شمسی پیدا می‌کنند

تهران - ایرنا - محققان با استفاده از یک منظومه نزدیک، درک بهتری از مکانیک حرکت منظومه شمسی به دست می‌آورند. این منظومه که ستاره آن Epsilon Eridani نام دارد، مدل خوبی از منظومه شمسی در چندین میلیارد سال قبل است. این ستاره که با عنوان Ran‌ نیز شناخته می‌شود، شباهت زیادی به خورشید دارد، اما تنها یک پنجم آن سن دارد.

به گزارش روز چهارشنبه گروه اخبار علمی ایرنا از ساینس دیلی، گروهی از محققان برای بررسی این ستاره از یک هواپیمای بوییگ 747 موسوم به SOFIA استفاده کردند که در اختیار ناسا قرار دارد و یک تلسکوپ 2.5 متری را حمل می‌کند.
اطلاعات به دست آمده از این تلسکوپ وجود یک دیسک گازی را در اطراف ستاره تایید می‌کند. این دیسک متشکل دو حلقه متفاوت از گردوغبار است که نمونه مشابه آن در فضای خارجی منظومه شمسی وجود دارد.
محققان امیدوارند با بررسی این ستاره بتوانند درک بهتری از چگونگی شکل‌گیری منظومه شمسی به دست آورند. ستاره Ran‌ اکنون فرآیندهایی را طی می‌کند که منظومه شمسی در جوانی و هنگامی که چاله‌های عظیم روی ماه ایجاد شدند، اقیانوس‌های زمین از آب لبریز شدند و شرایط مناسب برای شکل‌گیری حیات در منظومه شمسی ایجاد شد، آن‌ها را پشت سر گذاشته است.
محققان امیدوارند با استفاده از تلسکوپ فضایی جیمز وب بتوانند جزییات بیشتری از این منظومه را شناسایی کنند. قرار است این تلسکوپ در سال 2018 میلادی به فضا پرتاب شود.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Astronomical Journal منتشر شده است.
علمی (6)**9259**1440
مترجم: سپیده علی کاشانی** انتشار: گلشن
کد N1689368

وبگردی