آفتاب

هیچ‌ مداخله تبعیض‌آمیزی در صدور مجوز فیلم‌ها نداریم

هیچ‌ مداخله تبعیض‌آمیزی در صدور مجوز فیلم‌ها نداریم

وزیر ارشاد، فوری‌ترین اقدام وزارتخانه خود را در دولت دوازدهم در سه نکته کلیدی برشمرد و گفت: اول، برنامه‌ریزی استراتژیک برای اداره دستگاه، دوم، بحث واگذاری امور به نهادهای صنفی و سوم، بحث بالا بردن سرانه مصرف فرهنگی.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیدعباس صالحی‌امیری در جمع خبرنگاران با اشاره به برنامه‌های اصلی خود برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما سه برنامه اصلی را برای سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ تعریف کردیم؛ که نخستین آن برنامه استراتژیک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای پیشبرد اهداف اصلی وزارتخانه است.

صالحی‌امیری ادامه داد: مفهوم این حرف این است که برای اداره دستگاه کلان و بزرگی مثل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حتما باید دارای برنامه استراتژیک باشیم؛ یعنی مسیر توسعه آن و جهت‌گیری‌های آن هم از جهت کیفی و هم کمی مشخص باشد. خوشبختانه پیش‌نویس برنامه استراتژیک وزارتخانه تدوین شده و اکنون در مرحله نهایی است. ما اگر در دولت آینده باشیم حتما آن را ادامه خواهیم داد اگر هم نباشیم حتما به نفر بعدی توصیه می‌کنیم برنامه استراتژیک داشته باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نکته کلیدی دوم را واگذاری تصدی‌گری به نهادهای صنفی خواند و گفت: ما در این خصوص در چهار سال کارهای اساسی انجام دادیم. خانه موسیقی، خانه تئاتر و خانه سینما و اتحادیه نشر و نهادهای صنفی در این دولت به شدت گسترش و جایگاه پیدا کردند. برنامه ما این است که در همه امور تصدی‌گری را به اصحاب فرهنگ و هنر واگذار کنیم.

صالحی‌امیری ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سه مسئولیت بیشتر ندارد؛ سیاست‌گذاری، حمایت و نظارت. بقیه امور اجرایی حوزه فرهنگ و هنر و کتاب و رسانه باید واگذار شود. این یک سیاست قطعی است. خوشبختانه دو نظام‌نامه تدوین شد که یکی از آنها در دستور دولت است؛ یعنی تشکیل سازمان نظام رسانه‌ای مثل نظام پزشکی و مهندسی. دیگری تشکیل سازمان نظام هنر است؛ یعنی اصحاب هنر خودشان باهم در مسیر امور فرهنگی تعامل، تبادل و حتی پیگیری تخلفات و مجوزها و این مسائل را داشته باشند. چون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کارش سیاست‌گذاری است.

او، نکته دیگری را که از ابتدا دغدغه آن را داشته بالا بردن سرانه مصرف فرهنگی در ایران خواند و گفت: یکی از چالش‌های اصلی جامعه ایران که حتی با افزایش آسیب‌های اجتماعی ایران رابطه مستقیم دارد، کاهش سرانه مصرف فرهنگی در ایران است. همچنان که در حوزه بهداشت و تغزیه و مسکن از سرانه صحبت می‌کنیم در حوزه فرهنگی هم باید از سرانه مصرف فرهنگی حرف بزنیم. راه نجات کشور این است که بتوانیم با افزایش سرانه مصرف فرهنگی، زیست فرهنگی در جامعه را تبدیل به یک فرهنگ عمومی کنیم.

صالحی‌امیری یادآور شد: این سه مساله بنیادی است که از ابتدا به آن باور داشتم، در دانشگاه سالیان سال به آنها پرداختم و در کتاب‌ها و مقالات و صحبت‌های مختلف به آنها وفادار بودم. که در ذیل آنها برنامه‌های اجرایی و عملیاتی را هم تعریف کردیم که در آینده تبیین خواهم کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین درخصوص صدور مجوز فیلم‌های سینمایی و فروش آنها گفت: در خصوص فیلم یک ساختار و مکانیزم وجود دارد و طبق آن عمل می‌شود؛ فیلمنامه می‌آید، پروانه‌ای برای نمایش صادر می‌شود و درنهایت سیکلی در شورای صنفی برای اینکه فیلم اکران شود وجود دارد. در یک چارچوب ضابطه این مسیر تعریف شده و براساس آن اقدام می‌شود و هیچ‌گونه مداخله تبعیض‌آمیزی در این مسیر وجود ندارد.

کد N1689234

وبگردی