آفتاب
گزارش خبری - تحلیلی مهر؛

آخرین حربه برای جلوگیری از دوپینگ ورزشکاران/ همه چک و سفته بدهند

آخرین حربه برای جلوگیری از دوپینگ ورزشکاران/ همه چک و سفته بدهند

فدراسیون دوچرخه سواری که طی یک سال گذشته از سوی مسئولان آسیایی این رشته متهم به دوپینگ سیستماتیک شد، دریافت چک و سفته از رکابزنان را برای تضمین عدم دوپینگ در دستور کار قرار داده است.

خبرگزاری مهر - گروه ورزشی: هفته گذشته خسرو قمری در حکمی محسن سلگی را به عنوان سرپرست مدیریت تیم های ملی رشته دوچرخه سواری منصوب کرد. این انتصاب در حالی بود که چایچی در گفتگو با خبرنگار مهر از مجموعه مدیریت فدراسیون گلایه داشت. نکته قابل توجه این است که فدراسیون طی یک تصمیم از مدیر جدید تیم های ملی خواسته تا با صدور بخشنامه ای از رکابزنان بابت تضمین عدم دوپینگ، چک و سفته بگیرد؛ اقدامی که پیش از این نیز در برخی فدراسیون ها انجام شده بود.

مثبت شدن تعداد قابل توجهی از نمونه های دوپینگ دوچرخه سواران در سال ۹۵ از جمله رحیم امامی نفر سوم رنکینگ آسیا، علیرضا حقی و ابراهیم حاجی زاده ملی پوشان کشورمان و همین طور محرومیت یک ماهه پیشگامان کویر یزد، باشگاه رده اول آسیا به دلیل مثبت شدن تست دوپینگ دو رکابزنش در کمتر از یک فصل، مسئولان فدراسیون دوچرخه سواری را بر آن داشته تا اینگونه نسبت به کنترل مسئله دوپینگ سختگیری کنند.

فدراسیون دوچرخه سواری بارها افسران خود را به صورت سر زده به محل مسابقات اعزام کرد اما باز هم خاطیان راه فرار پیدا می کنند. حتی سال گذشته دو بانوی رکابزن در جریان مسابقات لیگ برتر و زمانی که افسران نادو قصد نمونه گیری داشتند، محل مسابقه را ترک کردند هرچند در نهایت فرار آنها راه به جایی نبرد و مجبور به انجام تست شدند. مثبت شدن تست رکابزنان ایران در سال گذشته حتی به بانوان هم رسید. در بین دوپینگی های دوچرخه سواری سال 95 نام دو رکابزن زن نیز دیده می شود. 

معضل افزایش دوپینگ در دوچرخه سوای ایران به دنبال مثبت شدن تست رکابزن باشگاه پیشگامان به حدی بود که « اتوک آمارجیت سینگ گیل» از مسئولین کمیته ضد دوپینگ آسیا نیز اظهار نظر جالبی در مورد ایران داشت.وی در گفتگویی اعلام کرد: « این نشان از یک دوپینگ سیستماتیک در ایران است. به اعتقاد ما این مسئله نشان از شبکه ای است که می تواند رکابزنان را به صورت سیستماتیک به دوپینگ وا دارد و باید فعالیت آن متوقف شود. به پیشنهاد کمیته مدیریت کنفدراسیون دوچرخه سواری آسیا تیم های ضد دوپینگ کشورها قوانین خود را سخت گیرانه تر کنند تا با کنترل ورزشکاران ثابت کنند که همه رکابزنان شان پاک هستند.»

به گزارش مهر، البته پیشینه دوپینگ در دوچرخه سواری در تمام دنیا بسیار است. بزرگترین و تاریخ ساز ترین دوپینگ تیمی دنیا در این رشته رخ داد. «آرمسترانگ» رکابزن آمریکایی که هفت سال قهرمان مطرح ترین تور دوچرخه سواری دنیا یعنی توردوفرانس بود بدون اینکه تست هایش مثبت شود از دوپینگ خونی خود و اعضای تیم اش برای کسب عنوان قهرمانی این تور پرده برداشت تا اتحادیه جهانی دوچرخه سواری در سال ۲۰۱۳ این رکابزن را برای همیشه از حضور در هرگونه میدان ورزشی محروم کند. بسیاری از نامداران دوچرخه سواری دنیا معتقدند که قهرمانان تورهایی مطرحی چون جیرو و توردوفرانس بدون دوپینگ قهرمان نمی شوند به طوریکه در ماجرای آرمسترانگ عناوین وی پس گرفته نشد چرا که آن زمان بایستی رکابزنان دیگر را هم که دوپینگی بودند معرفی می کردند!

قمری رئیس فدراسیون دوچرخه سواری بارها در گفتگو با رسانه ها از معضلات دوپینگ گفته است. وی  سال گذشته و پیش از بازی های المپیک ریو گفته بود: «دوپینگ مسئله‌ای است که در همه کشورها و در همه رشته‌ها وجود دارد.  خیلی جالب است که بدانید فدراسیون جهانی دوچرخه‌سواری اعلام کرده حتی اگر یک سرنگ در کیف یک ورزشکار پیدا شود، این مسئله مساوی با دوپینگ است و شامل محرومیت خواهد شد. دوپینگ در حریم خصوصی افراد اتفاق می‌افتد و ما نمی‌توانیم به صورت عملی جلوگیری کنیم اما باید حواس‌مان را جمع کنیم که ورزشکاری با انجام دوپینگ به مسابقات بین‌المللی اعزام نشود. در سالی که فدراسیون را تحویل گرفتم ۱۸ دوپینگی داشتیم .»

دیگر اینکه قمری یکی از مهمترین برنامه های خود را برای قبول ریاست دوباره فدراسیون مبارزه جدی با دوپینگ عنوان کرده بود. به همین دلیل هم قصد دارد با اجرای یک برنامه استراتژیک تر با این مسئله روبرو شود و ظاهرا هیچ تعارفی نیز با ورزشکار و باشگاه ندارد. در راستای این مسئله رامین احمدی طباطبایی سخنگوی پیشین نادو را به عنوان مشاور مبارزه با دوپینگ فدراسیون منصوب شد. 

قمری پس از این انتصاب و مثبت شدن تست رحیم امامی رکابزن تیم پیشگامان در گفتگو با رسانه ها تاکید کرد که: « قصد داریم در جریان برگزاری مسابقات و اردوهای مختلف، به صورت سر زده و به صورت تصادفی از ورزشکاران آزمایش بگیریم و حتی این کار را در منازل رکابزنان نیز انجام بدهیم. انجام این کار یکی از اختیاراتی است که افسران دوپینگ بر عهده دارند. به هر حال چنین اتفاقهایی باعث شرمساری جامعه دوچرخه‌سواری ایران در عرصه بین‌المللی می‌شود و ما نیز این مسائل را به شدت محکوم می‌کنیمدر برنامه خود داریم تا قانونی را برای حضور رکابزنان در باشگاه‌ها ایجاد کنیم. در این قانون رکابزنان با یک چک ضمانت با مبلغ بالا را به منظور ضمانت سلامتی خود بدهند که این کار به عنوان یک راهکار در مسیر مبارزه با دوپینگ در نظر گرفته شده است.» 

به این ترتیب یکی از برنامه های فدراسیون دریافت چک و سفته به عنوان تضمین است. محسن سلگی سرپرست جدید تیم های ملی دوچرخه سواری کشورمان در گفتگو با خبرنگار مهر با تائید این مطلب که قرار است از رکابزنان چک تضمینی بابت عدم دوپینگ گرفته شود، گفت: اولین جلسه ای که بعد از انتصابم گذاشتیم بحث تشکیل پرونده سلامت برای ورزشکاران و قهرمانان کشور و رکابزنان حاضر در لیگ و رقابتهای برون مرزی بود. قرار است این پرونده سلامت هر سه ماه یک بار به روز شود. رکابزنان به صورت رندومی انتخاب و از آنها توسط آزمایشگاه های طرف قرارداد تست گرفته شده و آنها را مورد ارزیابی قرار دهیم . ضمن این شرایط پیشرفت شان را بررسی کنیم و از لحاظ جسمانی مرتبا بررسی شوند. قصد داریم این تست ها را قبل از هر رویدادی برای کسانی که با دوچرخه سواری در ارتباط هستند بگیریم. 

وی تاکید کرد: دوپینگ در دوچرخه سواری زیاد شده و ناخواسته ورزشکاران به آن روی می آورند و ما می خواهیم با اقداماتی از این کار پیشگیری کنیم.

سلگی تصریح کرد: برنامه هایی در دستور کار ما هست حتی می خواهیم با هماهنگی با بخش حقوقی فدراسیون یک چک و سفته از ورزشکاران به صورت وثیقه  بگیریم که این چک به صورت امانت در اختیار فدراسیون باشد. این ضمانت برای حسن انجام کار است که چنانچه  تست یک ورزشکار مثبت شد، فدراسیون بتواند برابر چارچوب مقرراتی که از وزارتخانه دارد حق این را داشته باشد تا با این مسئله برخورد کرده و در صورت مثبت شدن دوپینگ ورزشکار این ضمانت را به اجرا بگذارد.

سرپرست تیم های ملی دوچرخه سواری ادامه داد: قبلا این موضع در دستور کار فدراسیون نبوده است اما به خاطر افزایش دوپینگ این برنامه در درستور کار قرار گرفته است. برای ما فرقی ندارد از همه دوچرخه سواران زن و مرد ملی پوش تا رکابزنان باشگاهی و استانی و حتی باشگاه ها نیز این ضمانت دریافت خواهد شد. قرار است این مسئله ظرف چند روز آینده به باشگاه ها بخشنامه شود و به مرور این پرونده تشکیل و تکمیل شود. 

فدراسیون دوچرخه سواری امیدوار است با این رویه سدی را جلوی روی خاطیان دوپینگی بگذارد تا آینده این رشته ضمن توسعه و پیشرفت روزافزون همراه با ورزشی پاک باشد. 

کد N1689003

وبگردی