آفتاب
رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت:

آموزش مراقبتهای ادغام یافته هدف وزارت بهداشت برای جلوگیری از آسیب به سالمندان است

آموزش مراقبتهای ادغام یافته هدف وزارت بهداشت برای جلوگیری از آسیب به سالمندان است

سنندج- ایرنا- رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ارایه آموزش مراقبت های ادغام یافته از اهداف این وزارتخانه برای جلوگیری از آسیب به سالمندان است.

به گزارش ایرنا مهین السادات عظیمی روز سه شنبه در آغاز نشست منطقه ای خدمات نوین سلامت سالمندان در سنندج افزود: اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت سه برنامه اصلی ویژه سالمندان را در قالب خدمات نوین سلامت تدوین کرده است.
به گفته وی، این طرح در سه محور آموزشی شامل آموزش شیوه زندگی سالم در این دوره، ارائه مراقبت های ادغام یافته سالمندی و برنامه هایی برای تکریم سالمندان و افزایش آگاهی جامعه و مسئولین در خصوص اهمیت سلامتی این قشر می باشد.
وی افزود: در سالمندی هم می توان با شیوه زندگی سالم از بسیاری از ناتوانی ها جلوگیری کرد. مراقبت های دوره ای مانند چکاپ فشار خون، قند و چربی خون، تعادل و قوت حافظه می تواند به سلامتی سالمند کمک شایانی کند.
دکتر عظیمی گفت: بسته خدمات ادغام یافته سالمندان در تمام برنامه های لازم طرح تحول سلامت در شبکه گنجانده شده است و خدمات سطح یک برای همه سالمندان کشور رایگان است.
وی ضمن قدردانی از تلاش های معاون بهداشتی، مدیر گروه و کارشناسان سلامت خانواده این دانشگاه، گفت: از آنجایی که دانشگاه علوم پزشکی کردستان عملکرد خوبی در زمینه خدمات نوین سلامت سالمندان ارائه کرده در بین سایر دانشگاه های علوم پزشکی منطقه به عنوان اولین میزبان این دوره ها انتخاب شده است.
معان بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان نیز در این آیین گفت: با توجه به عملکرد مناسب برنامه سالمندان در استان، مرکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی استان مورد بازبینی و بررسی نظام پایش و ارزشیابی برنامه سلامت سالمندان در کشور قرار گرفت.
فرزام بیدارپور افزود: افزایش شاخص سالمندی بویژه در مناطق روستایی که از معضلات نظام سلامت بوده و شورای سلامت سالمندی باید تولیت رسیدگی به این چالش باید رسیدگی شود.
بازدید گروهی از مراکز، پایگاه ها و خانه های بهداشت منتخب، ارائه گزارش این بازدیدها شامل نقاط قوت، ضعف و چالش های برنامه، بررسی وضعیت موجود برنامه های مرتبط در استان کردستان توسط دکتر ذکایی مدیر گروه سلامت خانواده دانشگاه علوم پزشکی کردستان، ارائه راهکارهای مناسب در اجرای بهینه برنامه های سالمندی، بررسی وضعیت ارسال عملکردهای مالی و آموزشی و برنامه عملیاتی اداره سلامت سالمندان در سال های 95 و 96 و جمعبندی و بیان انتظارات از دیگر برنامه های این نشست 2روزه است.
نشست منطقه ای و بازدید گروهی و کارشناسان ستادی در برنامه خدمات نوین سالمندان به مدت 2 روز با حضور دانشگاه های علوم پزشکی بم، سمنان، کرمان، لرستان، جیرفت و رفسنجان به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در هتل شادی سنندج درحال برگزاری است.
دانشگاه علوم پزشکی کردستان در سال 1371 از تجمیع دانشکده های پزشکی و پرستاری مامایی به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ارتقاء پیدا کرد.
در حال حاضر این دانشگاه دارای هفت معاونت و 5 دانشکده پزشکی، پیراپزشکی، بهداشت، دندانپزشکی ،پرستاری و مامایی است.
3034/1904
** خبرنگار: حسن حسین زاده/انتشاردهنده: مسعود احمدی
کد N1688615

وبگردی