آفتاب

عاقبت تلخ "میلیاردرهای ایرانی خارج نشین"/ راهی که سعید کریمیان و رضا ضراب رفتند

عاقبت تلخ "میلیاردرهای ایرانی خارج نشین"/ راهی که سعید کریمیان و رضا ضراب رفتند

قتل مرموز سعید کریمیان میلیاردر ایرانی خارج نشین که مجموعه شبکه های جم را مدیریت می کرد، باعث شد به یاد دیگر ثروتمندان و میلیاردرهای ایرانی در خارج از کشور بیفتیم که آخر و عاقبت شان، مثل سعید کریمیان تلخ تلخ تلخ بوده است...

سعید کریمیان اولین فرد متمول ایرانی نیست که خارج از مرزها را برای فعالیت های اقتصادی خود انتخاب کرده و به این سرنوشت شوم دچار شد. قبل تر هم افرادی دیگری بودند که مشابه همین اتفاق برای آنها رخ داد.
*حسین نجادی تاجر ایرانی که درمالزی با گلوله به قتل رسید
مرداد ماه سال 1392 یک تاجر ایرانی ـ بحرینی به نام حسین نجادی در حالی که همراه با همسرش تازه از یک معبد چینی در کوالالامپور مالزی خارج شده بودند در پارکینگ به ضرب گلوله کشته شد. او از سال 1975 یک گروه بانکی عرب ـ مالزیایی تاسیس کرده بود که در زمان مرگش 16 میلیارد دلار سرمایه داشت.
*رضا نظری تاجر ایرانی که در سواحل فلیپین با 5 گلوله به قتل رسید
شهریورماه سال پیش یک تاجر ایرانی به نام رضا نظری هم که در فیلپین زندگی می کرد و قصد ساخت یک هتل در سواحل شهر مانیل این کشور را داشت به ضرب پنج گلوله در سرش جان خود را از دست داد. او در زمان قتل 55 سال سن داشت.
*علیرضا منفرد پس از پناهندگی به دومنیکن توسط اینترپل بازداشت شد
علیرضا زیبا حالت منفرد تاجر ایرانی متولد 1354 که نام او در جریان بررسی پرونده بابک زنجانی به میان آمد در مالزی به عنوان یک فعال اقتصادی شناخته می شد. او با بابک زنجانی در خرید یک بانک در مالزی و تاجیکستان همکاری داشت. زیبا حالت منفرد در سال 94 توسط یک گروه هفت نفره ربورده و دو روز بعد رها شد. او مدتی بعد خودش هم به جمهوری دومنیکن فرار کرد. در سال 2016 میلادی او توسط پلیس بین الملل باز داشت و به ایران مسترد شد. یک سال پیش در چنین روزهایی فرمانده کل پلیس دوبی از کشته شدن یک تاجر ایرانی الاصل در دوبی خبر داد. در مورد جزئیات این قتل و مشخصات مقتول توضیحی داده نشد.
* رضا ضراب در سال 2015 در آمریکا بازداشت شد و هنوز در زندان به سر می برد
درنهایت هم شاخص ترین چهره این جمع رضا ضراب تاجر ایرانی 34 ساله است. او ساکن ترکیه و همسر یک خواننده اهل این کشور بود. در سال 2015 او در میامی آمریکا به اتهام فساد اقتصادی و نقض قوانین آمریکا بازداشت شدو هنوز در زندان است.
هفت صبح 
کد N1687904

وبگردی