آفتاب

قم در سالروز ولادت قمر بنی هاشم(ع) غرق در نور و سرور است

قم در سالروز ولادت قمر بنی هاشم(ع) غرق در نور و سرور است

قم - ایرنا - شهر مقدس قم و بارگاه ملکوتی حضرت فاطمه معصومه(س) در چهارمین روز از ماه شعبان و همزمان با سالروز ولادت علمدار کربلا، قمر بنی هاشم، حضرت ابوالفضل عباس(ع)، سراسر غرق در جشن و نور و سرور است.

به گزارش ایرنا، شهر مقدس قم و حرم حضرت معصومه(س) میزبان دلدادگان و عاشقان مکتب اهل بیت(ع) است که از اقصی نقاط جهان اسلام برای شرکت در جشن ها و آیین های اعیاد شعبانیه در این شهر حضور پیدا کرده و این ولادت با برکت را گرامی می دارند.
آیین های ویژه جشن و سرور اعیاد شعبانیه در حرم مطهر کریمه اهل بیت(ع)، مسجد مقدس جمکران، مساجد و تکایا، دفتر رهبر معظم انقلاب در قم، بیوت مراجع تقلید و دیگر اماکن متبرکه با مولودی خوانی مداحان اهل بیت(ع) برای زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی حضرت معصومه(س) برگزار شدو
خیابان‌های منتهی به حرم مطهر حضرت معصومه(س) چراغانی شده و شیفتگان مکتب نبوی(ص) با برپایی ایستگاه هایی صلواتی از مجاوران و زائران این شهر مقدس پذیرایی کرده و این روز را به یکدیگر تبریک می گویند.
امروز نیز رواق‌ ها، صحن‌ها و شبستان های حرم حضرت فاطمه معصومه(س) با برگزاری آیین های مختلف، مملو از عاشقانی است که دل های خویش را به مضجع شریفش گره زده و این روز مبارک را به کریمه اهل بیت(ع) تبریک می گویند.
حضور قشرهای مختلف مردم از جمله پیر و جوان، مادران به همراه کودکان، طلبه های ایرانی و خارجی و برگزاری آیین ‌های جشن و سرور و ادای احترام به شیوه سنتی توسط مسلمانان خارجی مقیم قم از جلوه های این مراسم معنوی در سالروز میلاد قمر بنی هاشم(ع) است.
نمازگزاران و مردم متدین نیز با حضور در مسجد مقدس جمکران آمده اند تا این جشن ولادت را به ساحت مقدس امام زمان(عج) تبریک عرض کنند. سخنرانان نیز در خصوص فضائل و ویژگی ‌های شخصیتی و اجتماعی حضرت عباس(ع) و رشادت هایش در واقعه کربلا سخنرانی کردند.
حضرت عباس(ع) در روز چهارم شعبان سال 26 هجری قمری در مدینه و خانه حضرت علی(ع) پیشوای اول شیعیان و ام البنین چشم به جهان گشود و به کنیه ابوالفضل، لقب قمر بنی هاشم ، باب الحوائج ، طیار، اطلس و سقا معروف شد.
ایشان در روزهای کودکی از مکتب اهل بیت(ع) پدر گرانقدرش و برادرانش امام حسن و امام حسین(ع) درس معرفت، ایمان، دانایی و کمال، گفتار و رفتار الهی، دانش و بینش را آموخت و از مقام والای علمی برخوردار شد.
استعداد ذاتی و تربیت خانوادگی او سبب شد که در کمالات اخلاقی و معنوی، پا به پای رشد جسمانی و نیرومندی عضلانی، پیش برود و جوانی کامل، ممتاز و شایسته گردد. وی نه تنها در فصاحت و زیبا سخن گفتن چهره ای شناخته شده بود بلکه در خرد و فضایل انسانی از برترین جوانان دوران خود بود و در برخی از جنگ ها شرکت داشته و با آن که زیاد اجازه جهاد به او داده نمی شد، ولی درهمان نوجوانی حریف قهرمانان نامی عرب بوده است.
حضرت عباس(ع) درهمه دوران زندگی اش، همراه پدر و برادرانش امام حسن و امام حسین(ع) بود.او جوانی خود را صرف خدمت به امام حسین(ع) کرد و در واقعه کربلا لحظه ای از این امام بزرگوار جدا نشد و به رشادت پرداخت.
ایشان هم رکاب با سیدالشهدا(ع) به میدان رفت و با سپاه یزید جنگید. عباس، مظهر ایثار و وفاداری و گذشت بود. وقتی علمدار کربلا از امام حسین(ع) اذن میدان طلبید حضرت از او خواست که برای کودکان تشنه و خیمه‏ های بی ‏آب، آب تهیه کند. وی نیز به فرات رفت و وقتی وارد فرات شد، با آنکه تشنه بود، اما بخاطر تشنگی برادرش حسین(ع) و خاندانش آب نخورد و مشک آب را پر کرد.
در بازگشت به خیمه‏ ها با سپاه دشمن که فرات را در محاصره داشتند درگیر شد و دستهایش قطع گردید و به شهادت رسید، هنگامی که حضرت عباس(ع) از اسب بر روی زمین افتاد، امام حسین(ع) فرمودند: «‌اکنون پشتم شکست و چاره ام کم شد». این جمله بیانگر اهمیت حضرت عباس(ع) ونقش او در پشتیبانی از امام حسین(ع) است.
پیکر پاک حضرت عباس(ع) در کربلا به خاک سپرده شد و اینک آرامگاه ایشان در نزدیکی بارگاه امام حسین(ع) زیارتگاه دوستداران آن حضرت است و فاصله میان این دو بارگاه، بین الحرمین نامیده می شود.
سالروز ولادت حضرت ابوالفضل عباس(ع) به منظور پاسداشت و بزرگداشت مقام جانبازان هشت سال دفاع مقدس، به عنوان روز جانباز نامگذاری شده است.
8138/ 1175 گزارش: فرزانه پیری ** انتشاردهنده: رضا علیمحمدی
کد N1687716

وبگردی