آفتاب

رنتزی مجددا رهبر حزب حاکم ایتالیا شد

رنتزی مجددا رهبر حزب حاکم ایتالیا شد

ایسنا نوشت: نخست‌وزیر سابق ایتالیا بار دیگر به عنوان رهبر حزب حاکم دموکراتیک این کشور انتخاب شد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، ماتئو رنتزی که دسامبر گذشته پس از شکست در همه‌پرسی اصلاح قانون اساسی از مقام نخست‌وزیری ایتالیا کناره‌گیری کرده بود، یکشنبه با کسب حدود ۷۰ رای به عنوان رهبر حزب حاکم دموکراتیک انتخاب شد. 

رنتزی پس از پیروزی در جمع حامیانش گفت: این پیروزی متعلق به کل حزب است اما خصوصا متعلق به کسانی است که از ‌آنچه ما در سال‌های گذشته به دست آوردیم، سرافکنده نیستند.

رقبای رنتزی شکست را پذیرفته و به نخست‌وزیر سابق ایتالیا تبریک گفتند.

رنتزی از پیش برای حضور در انتخابات پارلمانی آتی در سال ۲۰۱۸ و انتخاب به عنوان نخست‌وزیر جدید اعلام آمادگی کرده است. او رسما در هفتم مه به عنوان دبیر جدید حزب مذکور اعلام خواهد شد.

رنتزی ۴۲ ساله اولین بار در دسامبر ۲۰۱۳ با کسب ۵ / ۶۷ درصد آراء به عنوان دبیر حزب دموکراتیک ایتالیا انتخاب شد. این پیروزی منجر شد تا رنتزی در فوریه ۲۰۱۴ به مقام نخست‌وزیری برسد. با این حال او در دسامبر ۲۰۱۶ پس از شکست در همه‌پرسی قانون اساسی استعفا کرد.

طرح اصلاح قانون اساسی که اولین بار در سال ۲۰۱۴ از سوی رنتزی به پارلمان رفت، برای تائید نهایی نیازمند تائید در همه‌پرسی عمومی بود. این طرح قدرت نخست‌وزیر را افزایش داده و اختیارات شوراهای محلی را محدودتر می‌کرد اما مردم به آن رای ندادند.

52310

کد N1687658

وبگردی