آفتاب

سه فاز توسعه الکترونیک گمرک ایران

سه فاز توسعه الکترونیک گمرک ایران

دروازه مشترک الکترونیک تبادل اطلاعات میان ایران و روسیه ایجاد شد. این موضوع طی یک نشست خبری ازسوی معاون برنامه‌ریزی و بین‌الملل گمرک ...

دنیای اقتصاد:دروازه مشترک الکترونیک تبادل اطلاعات میان ایران و روسیه ایجاد شد. این موضوع طی یک نشست خبری ازسوی معاون برنامه‌ریزی و بین‌الملل گمرک ایران اعلام و سه فاز توسعه الکترونیک این سازمان نیز طی گزارشی تشریح شد.

 

علی بعیدی گزارشی از توسعه و تبادل الکترونیک بین ایران و طرف‌های تجاری خود ارائه کرد و اظهار کرد: ایران در سه فاز بحث توسعه الکترونیک را پیش‌برده است که از سال گذشته در فاز اول تمام رویه‌ها از جمله صادرات، واردات و ترانزیت، توسعه ارتباط گمرکی با سایر سازمان‌هایی که مجوز قانونی دارند، مکانیزه شده است. در فاز دوم، ارتباط گمرک با سازمان‌ها، موسسات فعال در تجارت خارجی توسعه‌یافت و مجوزهای که تا قبل از آن به شکل دستی و کاغذی صادر می‌شدند به صورت الکترونیک درآمد تا تمام سازمان‌های همجوار به این اطلاعات دسترسی داشته باشند.

بعیدی درخصوص شروع فاز سوم توسعه سیستم‌های الکترونیک با کشورهای منطقه نیز گفت: باتوجه به تجربیاتی که با کشورهای آذربایجان، ترکیه و چین داریم می‌توانیم از دروازه مشترک الکترونیک به‌عنوان فاز سوم توسعه سیستم‌های الکترونیک در ارتباط با سایر کشورها پیش ببریم. تجربیات موفق با این 3کشور باعث استقبال سایر کشورها برای ایجاد دروازه مشترک الکترونیک است. آماده کمک‌های فنی به این کشورها هستیم تا هرچه سریع‌تر فاز سوم توسعه سیستم‌های الکترونیک پیش برود. در زمینه همکاری الکترونیک، دو کشور اظهارنامه‌های صادراتی و وارداتی را در تبادل قرار می‌دهند که اظهارنامه‌های طرف مقابل می‌تواند برای ما به‌عنوان اظهارنامه وارداتی تلقی شود. همچنین در حال‌حاضر درخصوص گواهی مبدا،اطلاعات کشورهایی از جمله چین و کره‌جنوبی را به صورت الکترونیک می‌گیریم.

وی افزود: سرعت کار فاز سوم هم مانند دیگر فازها پیش می‌رود، به‌طوری که این پروژه برای 9 کشور اروپایی و امارات به زودی انجام می‌شود. معاون برنامه‌ریزی و بین‌الملل گمرک ایران با اشاره به فراهم بودن تبادل الکترونیک برای کشور ایران اظهار کرد: در حال‌حاضر دسترسی به سایت‌های گواهی مبدا 100 کشور را در اختیار داریم که این اطلاعات از جمله شرکت حمل‌ونقل، مانیفست و بارنامه است.

بعیدی درخصوص تبادل داده میان گمرک جمهوری اسلامی ایران و گمرک روسیه اظهار کرد: این اطلاعات به صورت استاندارد و در قالب توافقاتی در یک سند همکاری تبادل الکترونیک 15 روز پیش به امضای دو طرف رسید. در سفر اخیر به روسیه بحث‌ کریدور شمال – جنوب نیز مطرح شد. بنابراین موافقت‌نامه‌ای تحت این عنوان امضا شد که این کریدور بتواند کریدوری امن و راحت در انتقال کالاهای شرق آسیا به اروپا باشد. همچنین در این زمینه برای ایجاد یک فرآیند امن و روان، قرار است پروتکلی در 12 ماده میان کشورهای شرکت‌کننده در اجلاس به امضا برسد. وی در بخش دیگری از گزارش خود به همکاری ایران و روسیه درخصوص معرفی شرکت‌های وارداتی- صادراتی دو کشور اشاره کرد و گفت: در این زمینه شرکت‌های فعال اقتصادی به دو کشور معرفی شده‌اند و تسهیلاتی برای آنها در نظر گرفته خواهد شد. با افغانستان بحث تبادل داده‌های الکترونیک مورد آزمایش قرار گرفت و نهایی شده است و به صورت رسمی کار تبادل الکترونیک را آغاز خواهیم کرد. به گفته وی، گمرک ایران از معدود سازمان‌هایی است که توانست در سال 1395 براساس اقتصاد مقاومتی تمامی پروژه‌هایش را عملیاتی کند.

کد N1687417

وبگردی