آفتاب
یک مسئول در وزارت بهداشت:

کم توجهی به بیماری مالاریا، منجر به بازگشت آن می شود

کم توجهی به بیماری مالاریا، منجر به بازگشت آن می شود

زنجان - ایرنا - رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور گفت: همان اندازه که بیماری واگیر مالاریا در کشور کاهش یافته است، نباید به آن کم توجهی شود چرا که این کم توجهی موجب بازگشت بیماری می شود.

به گزارش ایرنا، محمد مهدی گویا روز یکشنبه در همایش کشوری مالاریا در زنجان افزود: بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، طی 15 سال گذشته بیماری واگیر مالاریا کاهش قابل توجهی در کشور یافته است.
وی یادآورشد: در این مدت موارد ابتلا به این بیماری 41 درصد و مرگ ناشی از آن نیز 62 درصد کاهش یافته است که بر اساس همین آمار دنیا می تواند به هدف حذف این بیماری برسد.
رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور گفت: طی پنج سال گذشته 17 کشور دنیا به هدف حذف رسیدند و توانستند گواهینامه بگیرند که مالاریا را حذف کرده اند، 6 کشور دیگر نیز مالاریا را در کشورشان ندارند و ظرف سال های آینده گواهینامه حذف را خواهند گرفت.
گویا با تاکید بر اینکه بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت در زمان حاضر 21 کشور در موقعیت حذف مالاریا قرار دارند که جمهوری اسلامی ایران نیز جزو این کشورهاست، اظهارکرد: هیچکدام از این کشورها به اندازه ایران نزدیک به حذف نیستند.
وی افزود: از بین 21 کشور اگر به جمعیت آنها نیز توجه شود، حذف بیماری واگیر مالاریا بر اساس تعداد جمعیت معنی متفاوتی دارد.
رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور گفت: در بین 21 کشور، ایران به لحاظ جمعیتی در سومین رتبه بعد از چین و مکزیک قراردارد، مابقی، کشورهای بسیار کوچکی هستند که جمعیت زیادی ندارند و دسترسی به هدف حذف برای آنان مساله دشواری نیست.
گویا یادآورشد: زمانی که برنامه حذف مالاریا در ایران تهیه می شد، دولت حمایت سیاسی همه جانبه از این برنامه داشت، اقدامات گسترده ای در دانشگاه های علوم پزشکی به ویژه در جنوب شرق کشور از جمله هرمزگان، کرمان، جیرفت، زاهدان و ایرانشهر انجام شد.
وی ادامه داد: حمایت همه جانبه سازمان های بین المللی، استفاد از ظرفیت صندوق جهانی، توزیع پشه بندهای آغشته به حشره کش در مناطق مالاریا خیز کشور، ارائه خدمات تشخیصی در دور افتاده ترین مناطقی که دسترسی به آن سخت و مالاریا خیز بودند، استفاده از تست های تشخیص بیماری، شناسایی و درمان و همراهی همه مسئولان در حوزه محلی، شهرستانی و استانی در حذف مالاریا از مهمترین اقداماتی بود که توانستیم در حذف این بیماری موفق باشیم.
رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور گفت: در کنار این موارد نظام مراقبت از مالاریا را دچار تحول بزرگی کردیم، ثبت موارد بیماری، پایش و ارزشیابی به موقع ، بازنگری های متعدد در برنامه حذف مالاریا طی پنج سال گذشته، استفاده از تجربیات قدیمی ترین نیروها همه دست به دست هم دادند و به موفقیت در حذف این بیماری نائل شدیم.
گویا متذکرشد: این پایان راه نیست، نباید حمایت ها کم شود و همان اندازه که بیماری واگیر مالاریا کاهش یافته باید مراقبت برای جلوگیری از بازگشت آن انجام شود.
وی یادآورشد: نمی توانیم از تغییرات آب و هوایی غافل شویم این تغییرات به شدت بر روی کنترل مالاریا و یا هر بیماری دیگری که از طریق پشه منتقل می شود، تاثیر منفی خواهد گذاشت.

**مناطق جنوب و جنوب شرق کشور بیشتر در معرض مالاریاست
رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور همچنین در حاشیه این همایش در جمع خبرنگاران گفت: مناطق جنوب شرق و جنوب کشور بیشتر از سایر مناطق ایران مستعد بیماری واگیر مالاریاست، این به معنی در امان بودن سایر مناطق نیست بلکه 2 منطقه بیان شده را با حساسیت و دقت بیشتری مراقبت می کنیم.
وی تاکید کرد: حذف این بیماری واگیر این ویژگی خاصی دارد چرا که در کوچکترین اشتباهی و کوتاهی در مدیریت آن موجب می شود مالاریا به حالت انفجاری بر گردد.
رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور گفت: همه نیروها در این حوزه همیشه برای مقابله با مالاریا در حالت آماده باش هستند.
گویا ادامه داد: امکان آلوده بودن مردم مهاجر و ورود غیرقانونی از مرزهای شرقی کشور وجود دارد چنانچه یکی از این افراد آلوده به بیماری مالاریا باشد و شناسایی آن چند روز طول بکشد به راحتی شیوع امکانپذیر می شود.
وی اظهارکرد: کشورهای همسایه وضعیت نگران کننده ای دارند در مرز مجاور با پاکستان موارد زیادی از ابتلا گزارش شده و تمام تیم ها در این منطقه آماده باش هستند تا بیماری وارد کشور نشود.
7325/6085
خبرنگار: حدیث ابوالحسنی** انتشار دهنده: رویا رفیعی
کد N1687312

وبگردی