آفتاب

اتلاف 34 درصد انرژی در بخش خانگی و تجاری

اتلاف 34 درصد انرژی در بخش خانگی و تجاری

تهران- ایرنا- معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در بخش خانگی و تجاری 34 درصد انرژی تلف می شود از این رو در تلاشیم با اجرای دقیق تر مقررات ملی در این زمینه برای کاهش این میزان اتلاف اقدام کنیم.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، پیروز حناچی روز یکشنبه در اجلاس هم اندیشی ایران و اتحادیه اروپا با موضوع تغییرات آب و هوایی افزود: افزایش دمای زمین و انتشار گازهای گلخانه ای به تغییرات در تمام عرصه های سرزمینی به ویژه ایران منجر شده است.
وی اظهار کرد: وقوع سیل، سونامی، توفان های گرد و غبار و خشکسالی بخشی از آثار ناخوشایند تغییر اقلیم در ایران و جهان است ازاین رو ایران تلاش می کند با کاهش انتشار کربن گامی مهم در مقابله با تغییر اقلیم بردارد.
وی با بیان این که در وزارت راه و شهرسازی به طور مشخص چند اقدام صورت گرفته است، گفت: کاهش استفاده از سوخت های فسیلی از طریق توسعه حمل و نقل ریلی با هدف کاهش مصرف سوخت، افزایش بهره وری حمل و نقل جاده ای و نوسازی حمل و نقل ریلی و دریایی برخی از این اقدامات است.
حناچی تاکید کرد: یکی از مهمترین مراکز انتشار گازهای گلخانه ای شهرهای بزرگ و کلانشهرها است به طوری که امروز با پدیده جدیدی به نام ' جزایر گرمایی ' در مرکز کلانشهرها و شهرهای بزرگ مواجه هستیم که افزایش دمای شدید در این نقاط می تواند شرایط حرارتی برای محیط زیست ایجاد کند.
وی افزود: توسعه انرژی های نو نیز با جدیت در حال پیگیری است که با توجه به شرایط کشور به لحاظ بهره مندی از منابع انرژی پاک مانند آفتاب و باد ،می توان گام های موثری برداشت، همچنین بحث نیروگاه بادی از سوی وزارت نیرو در حال پیگیری است.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: ایجاد مسیرهای پیاده در مرکز کلانشهرها و شهرهای بزرگ اقدام دیگر وزارت راه و شهرسازی است که انجام داده ایم.
وی افزود: آخرین ممیزی نشان می دهد پس از اجرای هدفمندی یارانه ها و قطع یارانه بخش انرژی شاهد کاهش مصرف سوخت های فسیلی در بخش های مختلف بودیم.

*** دنیا به سمت انرژی های تجدیدپذیر حرکت می کند
همچنین عدنان امین مدیر کل آژانس جهانی انرژی های نو گفت: هفته گذسته مهمترین رصدخانه ای که انتشار کربن در جهان را بررسی می کند، اعلام کرد که میزان کربن جهان به 450 رسیده است؛ به عبارت دیگر محیط زیست جهان به سمتی در حرکت است که اگر کنترل نشود حیات در کره مسکون به خطر خواهد افتاد.
وی افزود: من از کشوری می آیم که همچون ایران درگیر گرد و غبار است، همچنین کشور من طولانی ترین خشکسالی خود در دو دهه گذشته را امسال تجربه می کند به طوری که در شمال کشور من قحطی آمده و کودکان به علت عدم دسترسی به آب و غذا در حال مرگ هستند.
عدنان اظهار کرد: تمام اینها را گفتم که بگویم به چه دلیلی به تهران آمدم و برای مقابله با تغییر اقلیم تلاش می کنم، من خانم ابتکار را از سالها قبل و از زمانی که رییس جمهوری وقت ایران موضوع گفت و گوی تمدن ها را در سازمان ملل مطرح کرد می شناختم به همین دلیل امروز باید به نقش خود در موضوع تغییر اقلیم توجه و اقدام کنیم.
وی تاکید کرد: توافق پاریس یکی از مهمترین اسنادی است که طی دو دهه گذشته در مورد آب و هوای جهان مصوب شده است.
وی گفت: اوایل سالجاری آلمان پیشنهاد نوعی همکاری مشترک برای اجرای طرح های کربن زدایی و افزایش دمای زمین به زیر دو درجه را به آژانس جهانی انرژی های نو ارائه کرد و براساس آن پیشنهاد، افرادی از بخش های مختلف گاز، نفت و انرژی های نو دور هم جمع شدند و به رغم تمام اختلاف نظرها به این نتیجه رسیدند که دو سوم گازهای گلخانه ای از مصرف انرژی های فسیلی است از این رو برای کربن زدایی روی انرژی های نو و پاک تمرکز کنند.
عدنان ادامه داد: به همین دلیل برنامه ای تنظیم شد تا سال 2025 مصرف انرژی های تجدیدپذیر دو برابر شود و همزمان بهره برداری انرژی پاک را دو برابر افزایش دهند تا بتوانند بخش مهمی از انتشار گازهای گلخانه ای را حذف و افزایش دمای زمین را به زیر دو درجه برسانند، در همین برنامه مشخص شد که باید تا سال 2050 انتشار آلاینده ها به صفر برسد و این توانایی نیز وجود دارد.
وی گفت: زمانی که ایران از من برای حضور در این اجلاس دعوت کرد، آگاه بودم که وارد کشوری برخوردار از انرژی هایی می شوم که بر تغییر اقلیم تاثیرگذار است، البته هر همکاری دو جنبه منفی و مثبت دارد، جنبه مفنی این است که مردم را بترسانیم که از جمله پیامدهای تغییر اقلیم مرگ فرزندان شما و نابودی آب و غذا است، جنبه مثبت نیز تغییر در الگوها و حرکت به سمت سرمایه گذاری روی انرژی های پاک است که تا سال 2050 در سطح کلان روی این موضوع برنامه ریزی شده است.
وی ادامه داد: سناریوی این برنامه تا سال 2050 تنظیم شده و هزینه سرمایه گذاری ها پیش بینی شده است و در قبال این سرمایه گذاری ها پیش بینی می شود برای سرمایه گذار 29 تریلیون دلار سود به همراه داشته باشد.
مدیر کل آژانس جهانی انرژی های نو گفت: سرمایه گذاری روی بهره وری انرژی های پاک و تجدیدپذیر 6 سال قبل آغاز شد و سرعت پیشرفت آن بسیار بیشتر از حد انتظار بود و کشورها با کاهش تصاعدی هزینه های فناوری، به سمت استفاده بیشتر از این انرژی حرکت کرده اند ، به حدی این روند خوب پیش رفت که فقط در زمینه انرژی های خورشیدی شاهد کاهش 9 درصدی هزینه های بهره وری بودیم و پیش بینی می شود طی دهه آینده نیز شاهد کاهش 6 درصد دیگر از این هزینه ها باشیم.
وی اظهار کرد: بنابراین مدیریت انرژی در دنیا به شدت متحول شده و می توانیم با درک درست چالش های پیش رو و سیاستگذاری های دقیق و رهبری درست بر موضوع تغییر اقلیم غلبه کنیم.
علمی 9014**
خبرنگار: کیمیا عبدالله پور* انتشار: زهره محتشمی پور
کد N1687235

وبگردی